- Ще гледаш "Нимфоманка" ли? За к'во ти е тая депресия, следващата седмица пускат по кината "Капитан Америка" - възкликнал познат на моя приятелка, когато тя му споделила, че отива да гледа филма на Ларс фон Триер.
Звучи забавно, но ако се замислите, към силно рекламираната сага на датския режисьор може да се погледне и по този начин. Особено ако разговаряте с фен на холивудската фантастика. А такива има доста.
Аз лично съм почитател на некомерсиалното кино. И все още не мога да повярвам, че авторски филм като "Нимфоманка" може да се радва на такъв небивал интерес. По предварителна информация заглавието е било водещо по продажба на билети в рамките на София Филм Фест. Всички места в софийските молове, а доколкото разбрах и в другите кина, са били изкупени. Още по-посещавани са били нощните прожекции на двете части. (Между другото, ако все още не сте гледали филма, имате шанс в продължението на София Филм Фест в "Eurocinema" на 26 и 27 март от 22:30 ч. или в предстоящите редовни прожекции в "Дом на киното" и "Одеон").
Заглавието като магнит
При цялата тази истерия, човек не може да не се запита кое точно привлича хората към "Нимфоманка": дали обещанието, че ще видят гениален филм на страхотен режисьор или надеждата, че ще гледат на голям екран нещо като рафинирано порно. Иронично, но и в двата случая подбудите да се отиде на кино в късните вечерни часове, са донякъде перверзни.
Когато отидох на първата част преди две седмици, още в началото на прожекцията сред зрителите се заформи спор. Докато на екрана главната героиня (аплодисменти за смелата актриса Шарлот Генсбур в ролята на Джо) лежеше пребита на улицата, някакви зрители в салона се скараха. Започнаха да си крещят. Очевидно някой закъснял е трябвало да стигне до мястото си, като мине едва ли не през главите на хората (закъсняващите в кината действително са изнервящи). Това вбеси друг и скандалът избухна с пълна сила. По стара традиция високо-интелигентната публика започна да се обижда на "селяни". Една част от салона се зае да шътка. Друга - да хихика. С една дума: имаше атмосфера. Можеше да се стигне до бой, ако не беше извънредно адекватната намеса на служителите на киното.
Първата част на филма се гледаше леко - доминираха сексуалните сцени, поднесени с чувство за хумор и тънка нишка любов: само малко, разбира се, колкото да обедини различните истории. Разделен на глави, подобно на роман, първата част на "Нимфоманка" не ужаси и не възмути никого. Залата напусна единствено възрастна двойка, която не издържа на глава 5-а: "Делириум". Сцената не изглеждаше копрофилска, но кой знае... Не е тайна, че понякога Ларс фон Триер прекалява: както с натуралистичните елементи, така и с някои философски заключения. В "Нимфоманка" той е прекалил с всичко: и с насилието, и с обсесията от секса, и с травматичността, и с психологията. Как да не го обичаш!
Секс за напреднали
Няма да е пресилено ако кажем, че втората част на "Нимфоманка" е за напреднали. Сексът става все по-извратен, удоволствието от него е напълно изчезнало. Дамата до мен в салона крие очите си: не иска да гледа как главната героиня получава 40 удара с камшик. Заснето с брутална натуралистичност, разбира се. Садизъм, мазохизъм, хомосексуалност, педофилия, асексуалност - Ларс фон Триер редува нормалното с извратеното и все пак винаги с една по-философска идея... идеята за подтиснатата сексуалност.
Разбира се, накрая се оказва, че рекламната истерия около "Нимфоманка" е повече от необходимото. В крайна сметка сюжетът е феминистки, самият режисьор е феминист, самото послание е за защита на жените и за тяхната изява. И като знам колко страшно звучи думата "феминизъм" за повечето българи, още повече се учудвам, че залите бяха пълни.
И все пак - ако сте от хората, които се плашат от сложни думи, от философски трактати и от всякакъв вид интелектуалност, наистина "Капитан Америка" е по-подходящ за вашия вкус. Или някоя от предстоящите премиери.
Общо взето, докато авторското кино днес залага на секса и реалността, Холивуд се цели във фантастиката. Казват, че във времена на криза, това е нормално: все пак повече пари се правят с продажбата на илюзии и фантазии, отколкото с продажбата на реалност. Затова не е чудно, че Ръсел Кроу ще се превъплъти в "мъж, избран от Бог" в "Ной" (разбира се, с единствената цел да обиди всички религиозни православни християни). Анджелина Джоли е намерила най-подходящата за себе си роля: на Злодеида в "Господарка на злото", а Джони Деп няма да ни изненада навярно кой знае колко, като се превърне в учен-пионер в компютърните технологии в "Превъзходство".
Приятно гледане!
Оставям ви с надеждата, че скоро пак ще се появи касов филм, който да си заслужава обсъждането. Всъщност не се знае колко ще е скоро. Май Ларс фон Триер вдигна летвата твърде високо.