Вашето училище подходящо ли е за всички деца? Може ли в него да се движи без проблеми дете с опорно-двигателни затруднения? Или такова, което има различни образователни нужди, например страда от дислексия или просто има проблеми със зрението?
Според изследване, представено от Центъра за приобщаващо образование 88% на децата с именно такива потребности намират подкрепа единствено в училището. За сметка на това повечето учители имат нужда от помощ, за да развият потенциала на всяко дете в класната стая.
По данни на Евростат едно от първите места по брой на деца със специални образователни потребности, отпаднали от образователната система - 45 на 100, при средно за ЕС - 22%. Причината за това е в несправянето с държавните образователни изисквания. А за една част от децата, освен трудно, става и унизително да учат в тази среда заради слабите оценки и подигравки на съученици, обяснява Ива Бонева, изпълнителен директор на Центъра за приобщаващо образование.
Всъщност 60% от анкетираните в изследването не знаят какво е приобщаващо образование. Ива Бонева го определя като образование, в което всяко дете се чувства прието, независимо от етнос, физически или други затруднения, свързани с ученето. Но не само това - на мястото си трябва да се чувстват и родителите, и учителите на деца със специални образователни потребности или обучителни трудности. Децата със специални потребности получават ресурсна подкрепа след минаване през Регионалните инспекции на образованието.
По-голямата част от тези, които срещат различни обучителни трудности, остават неразпознати и неподкрепени и по-скоро минават в училище с етикета "мързеливи","лоши"," глезени" или "глупави", казва Бонева. "Остават неразпознати техните обучителни затруднения, така че ние не знаем колко са те", допълва тя. По думите й такова дете е обречено на тормоз или то самото става такова, което тормози, защото е „по-добре да си лош, отколкото да си глупав, това всички го знаем". „При всички случаи те не развиват потенциала, това е със сигурност", казва тя.
Като проблем пред обучението на деца със СОП стои липсата на адаптирана учебна програма и помощни материали. Недостатъчни са и възможностите за извънкласни занимания, липсата на подкрепа от специалисти и ресурсни учители и недостиг на подготвени кадри.
Трудности в училище
Близо 50% от децата със специални образователни потребности срещат трудност с учебните задачи или враждебно отношение от страна на деца. 70 на 100 от учителите заявяват, че се нуждаят от методическа подкрепа, за да могат да развият потенциала на всяко дете в класната стая. Въпреки това едва около 3% от анкетираните родители на деца със СОП биха преместили детето си в специално училище.
В проучването са включени и мненията на родители на деца в общообразователни училища. 43 са съгласни детето им да учи с деца със специални образователни потребности, докато 14 на 100 са против. 22 процента от българските родители се страхуват, че децата със специални образователни потребности биха свалили нивото на класа, а 11 процента дори се притесняват, че собственото им дете може да придобие подобни затруднения вследствие на общуването с другите.
От Центъра за приобщаващо образование си дават срок от две години, за да изградят български модел как едно училище може да стане приобщаващо и децата със специални образователни потребности да бъдат добре приети. Заедно с тях работят 5 училища - 104 ОУ в София, по едно училище от Правец, Ботевград, село Долни Пасарел и Вакарел.
Повечето родители са убедени, че ако деца със СОП учат заедно с тяхното дете, то ще се научи да приема и разбира „различните", както и ще може да общува с „различни" в бъдеще.