Американският автомобилен гигант Ford Motor Co. изпрати една много добра 2015 година - за първи път от 2011 година насам компанията е на печалба в Европа, а чистата печалба се е увеличила четирикратно до 7,4 милиарда долара. На Стария континент печалбата на компанията е 259 милиона долара.
Четвъртото тримесечие е било изключително силно за Ford - 1,9 милиарда печалба, а отличните резултати се дължат основно на рекордното продажби на нови коли в Щатите, особено на носещите сериозна печалба пикапи и SUV модели.
Преди облагането с данъци приходите на Ford са били 10,8 милиарда долара, а от компанията обявиха, че очакват 2016 също да е успешна за компанията.
„Ние обещахме изключително силна 2015 година и изпълнихме обещанието си - заяви главният изпълнителен директор на Ford Марк Фийлдс. - През 2016 нашето развитие ще продължи."
Оборотът на Ford е нараснал през 2015 година с 3,8% до 149,6 милиарда долара, а маржът на печалба е нараснал с 2,2% до 6,8%. Това е най-доброто постижение за компанията от 2001 година насам, въпреки че източници от Ford твърдят, че не са постигали нещо подобно от 90-те години на миналия век.
Интересното е, че силните финансови резултати на Ford не намериха отражение на търговията с акциите на компанията на „Уолстрийт" - цените паднаха с 1,2% до 11,71 долара за акция.
Подобрение в цял свят
В Северна Америка печалбата на Ford е 9,3 милиарда долара, което означава, че 53 000 работници на компанията ще получат чек за 9300 долара, което е с 500 долара повече от предишния рекорд на компанията при подялба на печалба. През 2014 работниците получиха средно по 6900 долара, а от парите за 2015 1500 долара на човек са били изплатени предсрочно.
Единственият регион, където Ford не излиза на печалба е Южна Америка. №2 след Северна Америка е Азия и Пасифика - печалба в размер на 756 милиона долара, като повече от половината - 444 милиона долара, са дошли през последното тримесечие на годината, благодарение на ръста в продажбите в Китай.
В Европа компанията е на плюс 857 милиона долара в сравнение с миналата година, когато беше на загуба. В Южна Америка компанията е на загуба за втора поредна година. Бразилия се намира в най-силната си рецесия от над един век насам, а загубите на Ford на континента са в размер на 832 милиона долара, което обаче е по-добре в сравнение с 2014, когато загубите стигнаха 1,2 милиарда долара.
Какво стана в Северна Америка
През първата половина на 2015 година приходите и печалбата на Ford спаднаха, тъй като компанията не успяваше да осигури достатъчно бройки от пикапите F-150 с алуминиева каросерия. В крайна сметка, за 2015 година продажбите на возилата от F-серията на Ford, която е бестселърът на компанията, се увеличиха с 3,5 процента.
Общо продажбите на Ford в Щатите се увеличиха с 5,3%, но пазарният дял на гиганта отново се сви, този път с много малко - през 2014 година е бил 15%, а сега е 14,9 процента.
През 2015 Ford отчете ръст с 7,8% на продажбите на SUV модели и кросоувъри, след като обнови популярните си модели Edge, MKX и Explorer, а специално продажбите на последния модел стигнаха най-високото си ниво от 2004 година насам.
Качват се и цените
Средната цена на всеки един автомобил на Ford, продаден през 2015 година се е увеличил с 3,6%. Което означава, че тази средна цена на возило е вече 35,979 долара. За модел от F-серията клиентите са платили средно 46 065 долара, тук увеличението е 4,3%, а при Explorer средната цена е вече 40 266 долара, 2,4 процента ръст.
Пазарните анализатори обобщиха това, че пазарът в Щатите харесва моделите, които са най-силни за Ford - F-150, Explorer и Edge.