Неприятностите около опцията за самоуправление в електромобилите Tesla не са нещо ново.
Компанията вече е изправена пред няколко съдебни дела по обвинения, че автономното управление на колите с тази марка е причината за фатални инциденти с човешки жертви. Сега се задава поредния неприятен казус, който ще бъде решен в съда.
През февруари тази година американският Национален борд за транспортна безопасност излиза със становището, че автопилотът е до голяма степен виновен за смъртоносна пътна катастрофа, случила се през март 2018 г. Инцидентът директно отива в черната статистика на Tesla, която и без това никак не е малка.
Проблемите с автопилота не засягат само компанията на Илон Мъск, но тя като че ли е най-компрометирана в тази област.
Още през 2017 г. от Борда за транспортна безопасност призовават Tesla, както и още пет други автомобилни производители да ограничат въвеждането на опцията за автономно управление, да не я наричат по този начин или да изградят по-прецизна технология, която да не спира да отчита поведението на водачите в такива коли.
Илон Мъск обаче се оказва единственият собственик на фирма за производство на автомобили, който напълно отказва да се вслуша в препоръките. Единственото, което той предприема, е инфотейнмънт системата да дава по-ясни и подробни предупреждения към шофьора, когато той реши да премине към автономен режим на каране.
Изглежда компанията не е особено заинтересувана дали действително технологиите й за самоуправление са причината за тези смъртни случаи, а отстрани изглежда така, сякаш ги интересува само печалбата от продажбата на модерните им електромобили.
Инструкциите към шофьорите какво могат и какво НЕ могат да правят, докато са на автопилот, остават крайно неясни. Затова се настоява Tesla да продължат да подобряват тази функция в колите си и да се уверят, че никой водач не си въобразява, че е в напълно самостоятелно управляваща се кола.
Ето и какво се случва всъщност...
Преди две години Model X на Tesla, който е с включена опция за автопилот, лети по магистрала в Калифорния, докато в един момент не се блъска в бетонно заграждение със скорост от над 110 км/ час. Катастрофата е фатална за водача, който умира на място от силния удар.
След разследване, което продължава с месеци, властите установяват седем причини, довели до пътния инцидент. Сред тях са фактът, че шофьорът явно е играл мобилна игра на своя iPhone, вместо да следи пътната обстановка, и не е забелязал, че автопилотът отклонява в грешна посока автомобила.
Заключението е, че автопилотът на Tesla не е установил, че водачът не наблюдава внимателно пътя, а времето, в което сигнализира, че нещо не е наред, не е било достатъчно за реакция. Затова компанията трябва да развие по-интуитивна система, която да следи доколко шофьорът е ангажиран с шофирането и да реагира, ако забележи пропуски в тази насока.
Какво обаче следва оттук нататък?
От компанията твърдят, че превозните им средства са сред най-безопасните въобще на пазара, но опитът показва, че подобни катастрофи именно с коли на Tesla не спират да се случват. От друга страна използването на опцията за автопилот става все по-често разпространено, а електромобилите на точно този бранд стават все по-достъпни за клиентите.
Така специалистите започват да се опасяват, че колите попадат при все по-неопитни и несръчни шофьори, които нямат идея, че автомобилът не може да се движи напълно автономно.
Учените, които работят в областта на автосигурността, също предупреждават, че автопилотът лесно може да бъде подведен. Те го доказват например като успяват да отклонят Tesla от пътя й със залепени стикери на настилката, които имитират маркировка.
В началото на този март месец пък компютърната компания McAfee доказва, че скоростомерът на електромобилите може лесно да бъде заблуден и колата да ускори опасно скоростта, като бъде залепена малка електромагнитна лента на правилното място.
Подобна информация за пореден път доказва колко е важно шофьорът да внимава, независимо дали използва опцията за автономно шофиране.
По тази причина регулаторните органи вече над четири години се броят думата "автопилот" въобще да не се използва при наименованието на тези функции, за да не си мислят водачите, че колите им могат да се движат самостоятелно. И Tesla е сред малкото компании, които категорично отказват да се вслушат в тази препоръка.
А и компанията е известна с това, че често надценява възможностите на автомобилите си. Рекламите на Tesla често описват електромобилите като "напълно самоуправляващи се", защото имат "напълно самоуправляващ се хардуер и софтуер".
Подобни слогани спират след поредния скандал с автопилот, който е взел грешно (и понякога фатално) решение, и продължават малко след това. В момента например фирмата описва колите си като такива "с капацитет да бъдат самоуправляващи се".
Затова според критиците е важно Tesla най-накрая да смени подхода си.
Очевидно е, че "автопилот" не е най-точният термин, що се отнася до тези електромобили, затова или наименованието трябва да бъде сменено, или технологиите да започнат да отговарят на него.
А, и още нещо - не си пишете съобщения, докато шофирате, дори и да сте зад волана на най-модерната възможна кола.
Е, няма как компанията да се съгласи. Просто защото иначе всичко отива в кофата. Никой няма да си даде парите и съответно да използва кола с автоопилот ако някой го задължава да стои с ръце на волана и с внимание съсредоточено върху пътя - просто защото тогава той ще си я кара колата сам. За какво му е тоя компютърен асистент?!
Пак тенденциозни статии. Статистиката е, че автомобилите Тесла участват 4 пъти по-рядко в катастрофи.
Умнико, има 4 пъти (или колкото са) по-малко катастрофи с тесли (без дръжки), щото са много по-малко апапите ползващи марката. Хайде не се прави на остроумен адвокат и си нарисувай една мечка да те изяде - брЪже
Кольо Търнокопа, аз няма да те обиждам, не си виновен, че нямаш нищо в главата. Статистиката се прави на база изминато разстояние. Статистиката за САЩ е, че има катастрофа с Тесла автомобил на всеки 1.92 милиона изминати мили. А за каращи Тесла с пуснат автопилот - на 3.34 милиона мили. При другите автомобили цифрата е 492 000 мили.
"Страшна" логика. Знаеш ли защо има най-малко загинали негри скиори? Не защото са по-добри, а защото по-малко негри карат ски. И 492000 (четиристотин деветдесет и две хиляди) е число, а не цифра - умнико
Shotgun Predator, информацията е от Тесла, така че не знам доколко е вярна - https://qz.com/1414132/teslas-first-accident-report-claims-its-four-times-safer-than-the-us-average/