Автомобилният гигант Volkswagen AG се разтърси до основи от скандала с „чистите" дизелови двигатели, който заплашва дори да унищожи едноименната марка в световен мащаб и предостави златна възможност на конкурентите си в Европа - Ford и Opel, да завземат изоставени от него пазарни територии. Освен това, VW е заплашен и от възможността да унищожи дългогодишните усилия, за налагането на компанията като важен играч на автомобилния пазар в Щатите.
Кризата прати в нокдаун акционерите във VW, които сега се питат доколко могат да се доверят на корпоративната култура на компанията и за какво още са били излъгани.
През миналата седмица Volkswagen призна, че компанията е създавала и произвеждала автомобили, оборудвани със софтуеър, който да заблуждава апаратурата по време на тестове на вредните емисии. Тези разкрития, както и факта, че става въпрос за общо 11 милиона такива коли в световен мащаб, заличи една трета от стойността на компанията и доведе до оставката на главния изпълнителен директор Мартин Винтеркорн, който си тръгна 48 часа преди деня, в който трябваше да подпише новия си договор с VW.
В най-лошия случай, VW ще се изправи пред плащания в размер на 50 милиарда долара. Това ще са предимно глоби от EPA в САЩ, както и плащания по дела, заведени от инвеститори, клиенти и дилъри. Това е мнението на Фердинанд Дюденхофер, директор на Центъра за автомобилни изследвания към университета в Дуисбург-Есен.
„В допълнение на това, в компанията може да забравят за възможността да продават автомобили с марка VW в Щатите за следващите пет години", допълни Дюденхофер.
Членът на надзорния съвет на VW Бернд Остерлох вече изпрати мейл до служителите на компанията, в който ги предупреди, че планираната програма за съкращаване на разходите почти сигурно ще бъде ускорена.
Разрастването на скандала може да струва първото място на компанията сред най-големите автомобилни производители в света - VW измести Toyota от тази позиция през първата половина на 2015 година. Много анализатори са на мнение, че VW трябва да се концентрира върху основния си бизнес - производството на качествени и достъпни масови автомобили и да се откаже от някои свои престижни проекти - като следващия модел на Bugatti или новото поколение на VW Phaeton. И дори да се изтегли от САЩ.
„Това е сценарий за истински Армагедон - написа анализаторът на Bernstein Макс Уорбъртън в свое писмо до група инвеститори. - Само за илюстрация - ако VW се откаже от Щатите, това ще намали приходите на компанията с над 20%."
В същото време Уорбъртън предполага, че VW трябва да се откаже от усилията да продава дизели в Щатите. Това решение ще е доста тежко, като се има предвид, че цялата стратегия на компанията в САЩ беше изградена върху лансирането на новите и „чисти" дизели на марките на гиганта от Волфсбург.
Има и анализатори, които смятат, че VW трябва напълно да се изтегли от Щатите.
„Кризата поставя на дневен ред някои важни решения за VW - дали компанията да не се откаже от някои странични дейности - като Bugatti и мотоциклетната марка Ducati, както и най-важното - дали няма да е най-добре марката VW да напусне пазара в Щатите, където вече загуби милиарди", смята анализаторът на автомобилната индустрия в NordLB Франк Швопе.
В Европа, където VW е пазарен лидер и където дизелите са много по-популярни, най-малкото, което ще се случи е, че цените втора ръка на тези модели ще спаднат. В същото време, някои клиенти може да се откажат от покупката на VW и да се насочат към Ford, Opel или друга популярна марка. Но истинските размери на пораженията в Европа ще станат ясни по-нататък, когато се разбере дали компанията е извършвала същите измами и на територията на Стария континент и как точно е ставало това.
В Германия вече се формира фронт от анализатори, които полагат усилия, за да защитят позицията на Volkswagen и извършеното от компанията.
„GM уби около 120 човека заради дефектните системи за запалване на колите, произведени от компанията и се отърва само с глоба в размер на 900 милиона долара. Тук става въпрос за нещо съвсем различно - обясни анонимен консултант, работещ в Германия. - Да, VW измами обществото, но по-високите нива на вредните емисии само ще накарат кучетата да кашлят, нищо повече."
Дали? Скандалът тепърва ще набира сила и скорост, а началото, дадено в Щатите обещава, че историята няма да приключи скоро.
Не вярвам германците да са направили това нещо! Не виждам смисъл от това!
ГГЗ, братче, на никого не прощава. Като се пънеха да са намбър 1 на всяка цена във всичко и навсякъде, и то предсрочно, стават и грешки.
Поредното доказателство на поговорката, че насила хубост не става. В щатите битува мнението за "мръсните" дизели, което е пълна смешка, за всеки, който си има хабер от ДВГ. От VW се тестваха да им продадат нещо читаво, но адвокатското и екологичното лоби, а може би и някой зад тях им скроиха шапка. За мен мога да кажа, че съм фен на дизелите от почти 40 години и в момента карам кола от VW групата, с точно такъв двигател. Купих я от магазина и съм я избрал именно заради двигателя. Не съм гледал US нормите в детайли, но със сигурност двигателя е по-екологичен от аналогичните бензинови двигатели.
Значи другари, преди година - две, ФауВе построи за 1 милиард долара напълно роботизиран завод в УСА, който може да бълва по 116 (или 160 - не помня точно) хиляди пасатора годишно на цената на къмто 1000 работни места. Очевидно янките не ги устройва...
Ама пък от друга страна, ред беше и на швабите да се опарят от щатските двойни стандарти, щото по логиката на УСА „свободна търговия“ означава: аз да ти продавам на твоя територия всичко, а ти на моя – каквото аз ти разреша. Белким стоплят швабите как ги клати Големия брат. А дано, ама надали…
Наистина нещата са доста преувеличени. Намирисва на откровена атака срещу германската икономика и Германия изобщо. Прав е автора, че Дженеръл Мотърс уби 120 души заради дефектен стартов механизъм, за който в компанията са знаели, но са казали на доставчика Рейтиън ( фирма от военно промишления комплекс ) да го доставят на "тази ниска цена или губят бизнеса". Някой от вас гледал ли е интервюто със шефката на Дж.М. ? Грам съчуствие към близките на жертвите няма. Да не говорим за извинение. Ма то каква култура имали в компанията, какви перфекционисти щели да бъдат вече, какви чудеса от храброст ще бъдат от тук нататък . И всичко им се размина с някакви си 1,2 млрд. глоба. Поредният хамерикански цинизъм на н-та степен.
explorer, точно така! Аз карам дизел 11 години и повече няма да си купя бензинова кола.
Начи, Другари, германеца никога няма да ви излъже за 50 стинки, тва е въпрос на морал....ама да те излъже с 5 милиона, тва е въпрос на чест
>Не съм гледал .. но със сигурност >Очевидно янките не ги устройва Ма да. Щото да построиш заводи и да осигуриш работни места дава карт бланш за всякакви изцепки, като например откровени лъжи за вредните емисии и последвалото допълнително осиране на и без това доволно замърсения въздух. Ти изобщо влагаш ли някаква мисъл в това, което пишеш? Мунчо го каза най-добре - цялата история си е просто ГГЗ.