През уикенда светът на Формула 1 беше разтърсен от слуховете, че е възможно Honda да се завърне в световния шампионат - като доставчик на двигатели на McLaren. През втората половина на 80-те години двете компании доминираха във Формула 1, а през 1988 Ален Прост и Айртон Сена спечелиха 15 победи от 16 старта.
Ерата "Honda" в историята на McLaren е повече от впечатляваща - 44 победи между 1988 и 1992, а Прост и Сена бяха в най-добрата си форма. Наскоро стана ясно, че Renault отново ще доставя мотори на Williams, така че възраждането на успешни съюзи от миналото явно е новата мода във Формула 1.
Според германското списание Auto motor und sport, източник от McLaren е намекнал, че тимът се опитва да сключи съюз с Honda за сезон 2014, когато в световния шампионат ще се използват новото поколение двигатели.
Не е трудно да си обясним защо Мартин Уитмарш и екипът му са се насочили в тази посока. На практика, McLaren вече не е тим, който получава заводска подкрепа от доставчик на двигатели - все пак Mercedes си има собствен тим. А и тимът на Рон Денис не може да си позволи да изостане от битката на лидерите, най-малкото защото двигателите ще са изключително важен ключ към успеха през 2014 - новите мотори с турбо ще определят кой ще дръпне напред и кой ще догонва.
С оглед на новите правила за моторите, картата за разпределението на силите във Формула 1 в близко бъдеще започва да се променя. В Renault все повече гледат на Red Bull като на "своя" заводски отбор, а досегашният Renault става Lotus и минава в графата "Клиенти".
McLaren е №2 в историята на Формула 1 след Ferrari и има амбициите да измести Черните кончета от върха, макар и в по-далечното бъдеще. Но двата тима нямат намерение да оставят Red Bull да доминира още дълго във Формула 1.
Но, дали наистина Honda ще иска да се върне във Формула 1? Компанията напусна световния шампионат в края на 2008. А дотогава японският гигант имаше собствен отбор, което е доста по-ангажиращо от това да си доставчик на двигатели. Но тимът носеше само загуби и слаби представяния, а най-големите успехи на Honda във Ф1 са точно като доставчик на мотори.
Според последните информации от Япония, Honda ще трябва да преодолее някои сериозни препятствия, ако иска да се върне във Ф1.
На първо място - цената на акциите на Honda - за последните девет месеца цената им се срина с 30% и настроенията сред висшия мениджмънт са по-скоро в посока на това, че трябва да се решат някои сериозни бизнес проблеми, преди отново да се мисли за спорт. А и компанията понесе сериозни поражения заради земетресението в Япония през март, така че възстановяване е подходяща дума за процесите в момента.
Следват валутните курсове - в момента японската йена е много силна и това прави японските стоки много скъпи в другите държави. А със силна валута подобна операция трудно ще излезе на печалба. Но този аргумент си има и добра страна - ако операцията е изнесена в Европа, всичко ще е с 40% по-евтино в сравнение с участието на Honda във Формула 1 през 2008.
И накрая, най-голямата трудност - във висшия мениджмънт на компанията липсва увереност, че този път всичко ще е както трябва. Докато Honda участваше със собствен тим, далеч не разполагаше с най-добрия двигател във Формула 1 - японският мотор беше по-тежък и с по-ниска мощност от агрегатите на Mercedes, Ferrari и Renault.
Новите правила за моторите, които влизат в сила за сезон 2014 бяха формулирани по този начин, за да привлекат нови и бивши доставчици на двигатели във Формула 1. Досега няма официален интерес, обявен от Honda, но в този ход има логика. 1,6-литровите мотори с турбо и хибридни технологии ще са повече по вкуса на японците, отколкото сегашните атмосферни V8 с обем 2,4 литра. Първите имат нещо общо със серийното производство на компанията, сегашните двигатели - не.
Ако това предположение се окаже вярно, с Honda Формула 1 ще стане много по-интересен шампионат.
А от Toyota обявиха, че в близко бъдеще компанията няма намерение да се връща в спорта. Но и преди беше така - първо единият японски гигант, след това и другият.