Настъплението на супермощните

Изследване на авторитетното издание Autoweek на пазара на нови автомобили в САЩ показа много интересна особеност - в момента компаниите предлагат над 70 модела, които са с мощност над 500 конски сили.

Става въпрос за етап от развитието на автомобилната индустрия, който е белязан от стремежа на всички производители към намаляване на разхода на гориво, но явно в различните пазарни сегменти тази тенденция намира различно проявление.

Увеличението на тези модели за последните пет години на пазара в Щатите е над два пъти. А преди десет години феновете на мощните автомобили в САЩ са можели да избират само между два модела: Ferrari 575M или Lamborghini Murcielago.

Мощността остава едно от основните предимства на скъпите и ексклузивни автомобили в битката им с масовите модели. Защото другите особености на луксозните автомобили вече се срещат и при компактните коли: навигационна система, електронни помощници на шофьора, тракшън контрол и т.н.

Но не и ускорението от 0 до 100 км/ч за 4 секунди или по-малко. Както и максимална скорост над 300 км/ч.

И съвременните супер спортни автомобили постигат висока мощност благодарение на двигатели с по-малък работен обем, които харчат по-малко гориво, основно заради съвременните технологии, използвани при създаването им.

18 марки продават в момента в Щатите автомобили с мощност над 500 конски сили. И тъй като тези коли стават все повече, следващата психологическа граница вече е 600 конски сили.

През 2007 с мощност над 600 конски сили се отличаваха точно шест модели: Lamborghini Murcielago, Ferrari 599, Maybach 57 и 62 и Mercedes-Benz SL65 и SLR на McLaren. Днес броят на тези модели е вече 13, като тук влизат и три коли, които ще бъдат официално представени през 2012.

Моделите с мощност над 500 конски сили са основно европейски и идват от специализираните поделения на утвърдени марки: AMG и Mercedes, M-дивизията на BMW и т.н. Но тук присъстват и модели на General Motors и Ford, а скоро в този елитарен клуб се завръща и Chrysler с обновения SRT Viper.

В момента в Щатите се продават само два японски модела, които са с мощност над 500 конски сили - Nissan GT-R с 545 к.с и Lexus LFA с 552.

Сред двуместните спортни модели на цена над 300 000 долара вече се срещат и автомобили с мощност над 700 конски сили - пример за това е дебютиралият през лятото Lamborghini Aventador.

До края на годината ще се появи и Ferrari F12 Berlinetta с 740 конски сили, а през 2013 на пазара излиза и хибридният Porsche 918 Spyder с поне 700 конски сили мощност и цена около 845 000 долара.

На върха с 1200 конски сили е струващият над 2 милиона долара Bugatti Veyron Super Sport. На автомобилното изложение в Женева беше представяне и роудстър версията Grand Sportr Vitesse, която също ще се продава в Щатите.

Но и при тези автомобили се наблюдава тенденцията към намаляване на работния обем на моторите. През юли излиза обновения Mercedes SL63 AMG, който отново е с мотор V8, но вместо атмосферен 6,2-литров двигател, сега автомобилът се задвижва от 5,5-литров битурбо агрегат. Но мощността му е увеличена с 12 конски сили до 530.

А двата турбокомпресора са позволили на инженерите на Mercedes да се насочат от мотори V12 към V8 двигатели, при това без да правят компромис с мощността.

Точно Mercedes е марката, която предлага 16 модела с мощност над 500 конски сили - абсолютен лидер по този показател на пазара в САЩ.

BMW M5 за моделната 2013 година - версии купе и кабрио, автомобил, който ще се продава от лятото в Америка, се задвижва от 4,4-литров V8 с два турбокомпресора - моторът, сменил 5-литровият V10 двигател от предишното поколение на модела. А мощността е увеличена от 500 на 560 конски сили.

Audi пък предлага модели, позиционирани в двата края на този специфичен сегмент. Като купе или роудстър дилърите на марката продават R8 V10 с 525 конски сили, а ограничената серия R8 GT е с 560 конски сили. В същото време флагманът на Audi - А8 е оборудван с двигател W12 с 500 конски сили, а новият S8 с 520 конски сили излиза на пазара това лято. При S8 моторът V10 отстъпва мястото си на V8, а мощността е увеличена с 70 конски сили до 520, като разходът на гориво е намален с 25%.

"Всички се чудят докъде ще стигне тази надпревара - признава Филип Брабек, шеф на продуктовото планиране в Audi of America. - Ако тенденцията не се промени, какво ще следва, автомобили с по 1000 конски сили след 10 години? Със сигурност, технологиите ще позволят серийното производство на такива автомобили. А може би това ще повлече и състезание в мощността и при по-евтините автомобили, кой знае?"

Новините

Най-четените