Въпрос за $1 млрд.: Какво крие Faraday Future?

Тайнственият стартъп за електромобили Faraday Future, който даде заявки за силна конкуренция на Tesla, направи първата копка на новата си фабрика в Северен Лас Вегас в Невада.

Компанията планира да започне строителство на площадката след по-малко от месец и дори вече започна да назначава работници за бъдещия си завод.

В него ще се инвестират 1 млрд. долара и ще се наемат 4500 души за период от 10 години в замяна на споразумение с щата Невада за данъчни облекчения в размер на 215 млн. долара.

Все още обаче остава неясно какво точно ще се произвежда и как компанията смята да печели от него.

Зад проекта Faraday Future стои 42-годишният милиардер от Китай Джа Йетинг, собственик на компанията Leshi Internet Information & Technology, чийто най-известен продукт е LeTV - изключително успешна услуга за абонаментен стрийминг, наричана "китайския Netflix".

Forbes класира Йетинг на 17-та позиция в списъка на най-богатите хора в Китай през 2015 г.

Към началото на тази година нетното му богатство се изчислява на 7,8 млрд. долара. Компанията му е един от най-големите и влиятелни онлайн-играчи в Китай, работодател на 5000 служители. Йетинг предлага всевъзможни услуги - интернет-телевизия, компютърни игри, електронна търговия, включително линия смартфони под бранда LeTV.

Сравнението с Netflix е доста бледо - LeTV предлага много повече оригинална продукция, включително - 3D и 4D съдържание и спортни канали, в които потребителите имат възможност сами да сменят гледните точки на камерите.

Неслучайно Faraday Future си позволява да "краде" ръководни кадри от BMW, General Motors и Tesla. Ако може да се съди по миналото на Джа Йетинг, автомобилният му бизнес би трябвало да се приема за сериозна конкуренция за всеки гигант.

И все пак въпросителните около стартъп-а са много повече от сигурната информация.

Ясно е, че заводът в Невада ще произвежда електромобили - проблемът е, че все още няма прототип или спецификации за колата, която Faraday Future планира да продава.

През януари компанията показа футуристичната си разработка FFZERO1 за електромобил с модулен дизайн, който позволява сглобяването на различни типове коли по поръчка на клиента - от малки градски автомобили до супермощни състезателни коли с 1000 к.с.

Конструкцията на шасито дава възможност за лесно преобразуване на физическия размер и тежестта на автомобила, броя и мощността на задвижващите системи, броя на акумулаторите и др.

Целта на грандиозната премиера на теоретичния концепт беше да затвърди идеята, че компанията разполага със силен потенциал за технологии от ново поколение.

Мениджърите на Faraday Future обявиха, че планират да въведат съвсем различен бизнес модел - като споделена собственост върху луксозния автомобил от няколко различни души или достъп с абонамент.

Производственият обект се разполага на площ от близо 800 хектара в индустриалния парк Apex край Лас Вегас.

Ръководител на обекта ще бъде бившия директор в Tesla Андрю ДеХаан. Майкъл Джонсън, който e бивш кадър на Ford и на доставчика на авточасти Detroit Manufacturing Systems, ще отговаря за логистиката на завода.

"Развиваме се доста бързо като за проект от нашия мащаб", коментира Рекхорн, цитиран от Fortune.

Целта на Faraday Future е заводът да бъде готов в рамките на две години, въпреки че по собствените им оценки подобен технологичен проект отнема двойно повече време.

Способността на компанията да привлича таланти и да форсира разработките си е едно от най-интригуващите предимства за всеки заинтересован от проекта. Самата идея за нов модел на продажби може да се окаже революция на автомобилния пазар.

Пълната мистерия около практическите планове на компанията обаче поставят сериозни въпросителни около амбициите на Faraday Future.

Новините

Най-четените