Тежкият инцидент с катастрофата на самоуправляващия се Model S на Tesla, при който загина 40-годишен мъж, предизвика ново разследване, което може да донесе поредна доза грижи на Илон Мъск.
Комисията по ценните книжа и борсите в САЩ започна проверка на Tesla заради факта, че Мъск не е информирал инвеститорите си за фаталния инцидент от 7 май, съобщава Wall Street Journal.
Компанията е информирала Агенцията за пътна безопасност незабавно след катастрофата. Ръководството на Tesla обаче не е уведомило инвеститорите, че Model S се е сблъскал с камион, докато е работил на автопилот.
На 18 и 19 май (т.е. десетина дни след катастрофата) Tesla разпродаде акции за 2 млрд. долара.
Агенцията за пътна безопасност вече води разследване, което трябва да установи дали смъртта на 40-годишния Джошуа Браун е предизвикана от дефект в системата на автопилота в Model S.
Мъжът загина на място, след като автомобилът му в режим на автономно управление се вряза с висока скорост в каросерията на камион, пресичащ платното на четирилентов път във Флорида. Автопилотът не е разпознал препятствието, за да активира спирачките на колата.
Обяснението на Tesla беше, че камерата не е различила каросерията заради белия й цвят на фона на ярката слънчева светлина. Радарът, който е част от системата за самоуправление, също не е реагирал - той е настроен да игнорира обекти, приличащи на пътни знаци над платното, с цел да на набива спирачки при всяка табела.
Комисията по ценните книжа и борсите трябва да се произнесе по въпроса дали ръководството на Tesla е престъпило закона, като е укрило информацията за катастрофата, макар тя да би била от съществено значение за поведението на инвеститорите.
Проверката е на ранен етап и е възможно да не доведе до наказания от страна на регулаторите, подчертава WSJ.
"Щетите, нанесени върху Model S при сблъсъка, ограничаваха възможността на Tesla да възстанови дистанционно данните от системата. В последната седмица на месец май Tesla успя да приключи с проверката на записите от системата и да завърши разследването си. По това време продажбата на акциите вече беше приключила", казва говорител на компанията пред изданието.
В едно от последните си интервюта Илон Мъск твърди, че по време на срещата с инвеститорите той не е имал информация за факта, че електромобилът е катастрофирал с включен автопилот.
"Това, което казахме на Агенцията за пътна безопасност на 16 май, е, че има смъртен случай. Не сме ги информирали, че става въпрос за проблем със системата автопилот. Лично аз не смятам, че това е от съществено значение, но така или иначе по това време не знаех детайлите", казва Илон Мъск.
Tesla публикува информацията за причините за катастрофата едва на 30 юни - близо два месеца след фаталния инцидент. В същия ден Агенцията за пътна безопасност изнесе данни от разследването си по случая.
Експерти в сферата на борсовата търговия коментират, че няма ясно дефиниран стандарт, по който да се прецени доколко "съществена" за инвеститорите е информацията за инцидента от 7 май.
Професорът по право от Университетат в Мичиган Адам Причард коментира, че е много скептичен по отношение на евентуалното признаване на нарушение от страна на съда по казуса с Tesla.
Tой посочва, че цената на акциите на Tesla се възстанови много бързо след новината за катастрофата, което е достатъчно доказателство за много съдилища, че тя не би била от значение при продажбата на дяловете на 18 и 19 май.
Автомобилните производители рядко изнасят информация пред инвеститорите си за фатални катастрофи. Компаниите обявяват в борсовите си отчети данни за изтегляне на дефектни продукти от пазара едва когато исковете срещу тях предвиждат значителни финансови обезщетения.
В случая на Tesla въпросът е особено усложнен поради агресивната рекламна кампания на технологията "Автопилот", която се представя за най-добрата система за самоуправление на автомобил.
Част от мотивацията на инвеститорите е именно убеждението, че Tesla се намира в авангарда на новите технологии на фона на традиционните автомобилни производители.
Въпреки всичко Tesla предупреждава собствениците на автомобили с автопилот, че е възможно системата да не разпознае всеки обект по пътя и че технологията е "предназначена за удобство при шофиране, но не е система за предупреждение или избягване на риск от сблъсък".
А Тойота и останалите производители информират ли инвеститорите за всеки смъртен случай, който се случва с автомобилите им? Понеже са около 1,2 милиона на година.
тука - покрай другите проблеми пролича и основната причина, автономното управление на колите да се развива толкова бавно. Защото автомобилните компании трябва да дадат колосално количество пари и да впрегнат огромен инженерен потенциал за да развиват технология с която реално си го начукват сами. Автопилотите само ще им вдигнат цените на продукцията за сметка на удоволствието при всяка катастрофа да ги разследват тях вместо шофьорите.
Няма как, ще му търсят цаката на Теслата по всички параграфи Кой автомобилен гигант очакваше толкова бързо развитие, изобщо да не започвам с петролните компании.