Истерията "Model 3"

Кога за последно сте ставали свидетели на истерия, обхванала четвърт милион купувачи, които да бързат да дадат по 1000 долара капаро, за да минат по-бързо онези 18 месеца, през които ще трябва да чакат новата си кола? Не, това не е някаква утопия относно завръщането на социализма и свързаното с него чакане за нов автомобил, а лудостта, породена от новия модел на Tesla - Model 3.

Илон Мъск се похвали в Twitter през уикенда, че поръчките за новия електромобил на компанията - Model 3 са достигнали почти 280 000 и не забравяйте, че става въпрос за кола, чийто доставки ще започнат в края на 2017 година, а базовата й цена ще е 35 000 долара.

Кое обаче породи тази истерия, тъй като това далеч не е първият електромобил, който излиза на пазара? Нито ще е последният.

Пред потребителите и кандидат-купувачите на автомобили, които имат нагласата да се разделят с возилата с двигатели с вътрешно горене, електромобилите поставяха два много сериозни и нерешими до момента проблема: цена и пробег.

Model 3 е на път да даде задоволително решение и на двата проблема. Първо, цената. От Tesla сериозно акцентират, че това е „първият достъпен" модел на компанията - 35 000 долара за кола в Щатите не са малко пари, но с тази сума трудно ще изскочите от „масовото предлагане" на местните и вносни марки, които обаче също произвеждат в Америка коли за местния пазар. Другите модели на Tesla - актуалните Model S и Model X са с доста по-сериозни цени - от 80 000 долара нагоре.

Мъск прогнозира, че клиентите ще поръчват най-масово не базовото, а следващото ниво на оборудване на Model 3, което ще означава, че става въпрос за цени около 42 000 долара на кола.

За около 30 000 евро в Европа може да се получи по-скромен електромобил - като Renault Zoe, който е №1 по продажби на Стария континент в последните 2 години, но все още не успява да надхвърли границата от 20 000 бройки на година.

Срещу 35 000 долара купувачът на Model 3 получава прилично возило за до 5 човека, отговарящо на основните стандарти за удобство при пътуване, интересен дизайн - предницата повтаря чертите на Model S, а задницата - по-масивните форми на Model X плюс голямо и почти панорамно задно стъкло, което създава „усещане като в аквариум", според създателите на колата.

Най-скъпото нещо в един електромобил е батерията, а милионите, които Tesla влага в последните години за развитие и изследване точно в тази насока вече дават резултат. Само за миналата година компанията инвестира почти 800 милиона долара в изследвания, което естествено означаваше, че Tesla завърши годината на загуба, а Мъск не коментира темата, че финансовите резерви на компанията са спаднали от 1,9 милиарда на 1,2 милиарда долара.

С поевтиняването на батериите цените на електромобилите ще станат още по-достъпни, а отстъпките, които тези коли получават от правителствата и властите на национално и регионално ниво ще се запазят, което също е добра новина за потребителите. В Щатите отстъпките при покупката на електромобил се движат между 5000 и 7000 долара, което обаче не беше достатъчен стимул с оглед на високите цени на електромобилите, допълнени тази и миналата година от ниската цена на петрола и оттам по-ниските цени на въглеродните горива.

Що се отнася до пробега, Tesla стана първата компания, която успя да прескочи психологическата граница от 300 километра при масов модел електромобил. От компанията заявиха, че Model 3 ще изминава с едно зареждане 346 километра, като това ще зависи и от атмосферните условия на експлоатация, т.е ако е зверски студ, километрите ще са по-малки.

От няколко години насам едно след други европейски изследвания показват, че в големите градове на Стария континент, пробег от порядъка на 100 километра на ден или повече е трудно достижим. Но в Щатите е по-различно, с оглед на местната култура за по-сериозна експлоатация на личния автомобил и по-големите разстояния, които се изминават на ден.

Следващата крачка, която се очаква да бъде обявена от Tesla ще доведе до още по-големи успехи - трябва да бъде прескочена границата от пробег от 500 километра с едно зареждане, а заедно с това трябва да очакваме зарядните станции за електромобили да започнат да никнат като гъби. Буквално. Нещо подобно вече се случва в Европа - за миналата година броят им се е увеличил с 75% и те са вече почти 72 000, като най-много са те в Холандия - почти 20 000.

Третият важен фактор за експлозивния успех на Model 3 е изцяло субективен - електромобилите са „новото нормално", а от известно време насам Tesla е „новото готино". Проблемът беше, че тези автомобили ги харесват всички, но малцина могат да си ги позволят. Сега и това се променя.

Model 3 има потенциал да превърне Tesla в голям и важен играч на картата на световното автомобилостроене. За миналата година компанията едва успя да прехвърли бройката от 50 000 сглобени електромобили, а до събота вечер поръчките за Model 3 надхвърлиха 270 000. Мъск обяви, че когато производствените мощности на Tesla заработят на пълен капацитет, годишното производство на Model 3 ще е 500 000 бройки.

Защото досега готините, но скъпи модели не успяха да спечелят много клиенти - в Европа през 2015 година Tesla записа срив от 70% на продажбите и реализира 16 000 бройки Model S, което дава 8,5% пазарен дял. За Щатите официална информация липсва, като според неофициалната от Tesla „целите за продажби през 2015 не са постигнати".

Поръчки за Model 3 онлайн освен в Щатите, могат да се правят в още десетки страни, сред които Великобритания, Ирландия, Бразилия, Индия, Китай и Нова Зеландия. Ние ще трябва да почакаме още известно време защото не разполагаме с почти нищо, което да спомогне за увеличаване на използването на електромобили - почти никаква мрежа от зарядни станции и почти напълно липсващи отстъпки и държавни помощи от страна на държавата при покупка на такъв автомобил.

Но това по никакъв начин няма да се отрази на новия хит на световния автомобилен пазар - Model 3 на Tesla. Можем да сме доволни, защото станахме свидетели на раждането на една от легендите в историята на автомобилостроенето. Или поне на потенциалната възможност това да се случи.

#2 vayk 04.04.2016 в 16:24:29

По повод срива на продажбите в Европа, нека не забравяме, че все пак model S вече навлиза в петата си година без никакъв фейслифт. Просто няма как интереса да нараства, при положение, че на практика няма никаква разлика между model S от 2012 и такъв от 2016 г.

Новините

Най-четените