Студеното време и автомобилите, дори и най-съвременните от тях, не се разбират добре.
Това важи двойно повече за България, където дъждът, студът и снегът често са изненада, нищо, че за тях метеоролозите предупреждават от седмица. Към това прибавяме лошите пътища, непочистените от сняг пътни настилки и факта, че колата, както всяка друга машина, може да ни изненада неприятно.
Да подготвим автомобила качествено за есента и зимата на пръв поглед звучи и като излишно скъпо начинание. Смяна на гуми, смяна на течност за чистачки, доливане на масло...
Грижите за колата преди зимата обаче са от първостепенно значение, за да сме спокойни на пътя.
Подготовката е особено важна за активните шофьори и за онези, които често пътуват на дълги разстояния извън града.
Парите, вложени в течности, аксесоари и средства за поддръжка и по-приятно шофиране, в крайна сметка се отплащат под формата на увереност зад волана, сигурност в собствения автомобил и безопасност на пътя.
Ето няколко от най-важните стъпки за подготовка на колата на прага на студените сезони:
Проверка на светлини, чистачки и спирачки
В по-тъмните месеци е изключително важно фаровете на колата да осветяват добре и да осигуряват перфектна видимост. Затова всяка изгоряла или твърде слаба крушка трябва да се подмени с нова и/или по-ярка, като това правило важи и за фаровете за мъгла и габаритите.
Следва проверка дали чистачките са изправни, дали не е нарушена целостта им и справят ли се дори и при интензивни валежи и снеговалежи. Ако перата на чистачките са захабени, се сменят, преди времето да се е влошило сериозно.
Те са сравнително евтин консуматив с цена от около 40-60 лева за приличен комплект, но боравенето с износени чистачки в лошо време е мъчение и е опасно. Освен това пера с наранена цялост в дъжда и снега биха могли да се разпаднат в най-неподходящия момент.
Колкото до спирачките - извън това да са ефикасни, те не трябва да издават никакви необичайни звуци и да се усещат странно при натискане на педала. Някои водачи намират за пресилено, само че е разумно и при най-малки съмнения да посетят автосервиз, за да проверят спирачките.
Все пак идват седмици на дъжд, сняг и заледявания, което е равно на лоша видимост, замърсяване и удължен спирачен път.
Поддръжка на гумените уплътнения
Гумените уплътнения, подобно перата на чистачките, не бива да имат нарушения в целостта, да са напукани, да се разлепят и да пропускат течове.
След като се уверим, че са наред, е време за поддръжка, която традиционно се прави именно през есента и която ще запази еластичността им, ще ги предпази от разсъхване и замръзване.
Тук някои водачи подхождат по-старомодно и използват глицерин или течен парафин, други споделят и за натурален вазелин от аптека.
Специализираните спрейове за гуми и каучук на свой ред струват 7-15 лева, намират се в по-големите супермаркети и строителни хипермаркети и имат и свойството да възстановяват леко захабените уплътнения.
Тези спрейове в голямата си част са и хидрофобни, което гарантира, че и при силен валеж в купето няма да влезе и капка, а при минусови температури гумата няма да се втвърди и напука.
Полагане на хидрофобно покритие по стъклата и огледалата
Хидрофобните спрейове и пасти започват от около 30 лева във веригите супермаркети и строителни хипермаркети. Продуктите на по-известните брандове струват около 40 до 60 лева в зависимост от разфасовката.
Сумата не е голяма, особено като имаме предвид, че добрият хидрофобен спрей (или паста) гарантира видимост даже и при силни порои, каквито са чести за есента.
Съвсем нормално е по време на шофиране мощният дъжд да притесни водача, но третираните със специални продукти стъкла - предни, странични и огледала - запазват видимостта и спомагат за по-самоуверено каране в лоши метеорологични условия.
В допълнение, хидрофобният спрей ще поддържа и видимостта на фаровете над обикновената за лошо време.
Ако ни остане от продукта, спокойно можем да го използваме и в дома си - за огледалата и повърхностите в банята например.
Смяна на течността за чистачки
Да, има разлика между лятна и зимна течност за чистачки и тя не е само в цветовете на продуктите.
Една от основните разлики е, че зимната течност за чистачки съдържа спирт, по-гъста и концентрирана е и има далеч по-ниска температура на замръзване. Това е и най-важното ѝ свойство - да издържа на студовете, без да замръзне и да ви остави със зацапани стъкла в някой валеж или снеговалеж.
Не е случайно и че лятната течност за чистачки е по-мазна и оставя тънък филтър върху предното стъкло - нейната задача освен почистването е да предпазва от полепване на насекоми.
Мит ли е, че зимната течност за чистачки не бива да се употребява в топло време?
Не, напротив, при по-високи температури алкохолът в зимната течност за чистачки се изпарява далеч по-бързо и лесно и вдишването му може да е опасно. Най-евтините течности за чистачки започват от около 15 лева.
Смяна на маслото и доливане на гориво
Ако се зачетем в упътването на автомобила, ще открием, че се препоръчва по-честа смяна на маслото, ако се шофира в неблагоприятни условия.
Есента и зимата в България са именно такива - в градовете се налага често рязко спиране, извън тях пътищата са хем мокри, хем често и с дупки. Затова е разумно да сменим маслото на прага на студените месеци, а двигателят ще ни е благодарен.
Друга прекрасна идея е да поддържаме резервоара си винаги пълен или поне със запълнен около 60-70 процента от капацитета му и не по-малко. Така ще сме сигурни, че ще предотвратим конденз и резервоарът и помпата за гориво няма да замръзнат.
Пълният резервоар е и гаранция, че няма да останем на студено в купето, ако сме в задръстване.