София далеч не е единственият европейски град, чийто център е задръстен от коли.
Редица градове на Стария континент не са проектирани така, че да поемат огромният автомобилен поток, който се стича по улиците им ежедневно. В същото време повечето от жителите настояват за спокойно придвижване в центъра - едно съвсем закономерно искане.
Някои мегаполиси подхождат радикално и спират всякакво преминаване на коли през централните зони. Други мислят в насока по-меки мерки, като например "Зона 30", която вече функционира в част от центъра на София, както и в част от центъра на Лондон.
Един британски адвокат обаче е на мнение, че мярката е напълно неадекватна и много повече вреди, отколкото помага.
Ник Фрийман е представлявал в съда имена като Виктория и Дейвид Бекъм, Джеръми Кларксън и Франк Лампард. Наричан е още "Господин Вратичка в законите" от таблоидите на Острова, защото благодарение на него са оправдани прекрачили закона хора, които иначе биха били зад решетките.
Сега Фрийман, който се специализира в правни въпроси около автомобилния трафик, се е прицелил в "Зона 30" (20 в мили) в Лондон - въведение, за което кметът Садик Кан твърди, че вече е спасило стотици човешки животи.
За The Telegraph адвокатът заявява, че колите стават все по-технологични и никой не се е съобразил дали "Зона 30" ще е съвместима с иновациите.
По негово мнение ограничението е особено трудно за спазване от водачите, които карат коли с автоматична скоростна кутия. При най-малкия наклон, отбелязва Фрийман, тези автомобили ще превишат ограничението, освен ако шофьорът им не е непрекъснато на спирачката.
"Когато водачите спират постоянно, те се фокусират върху скоростомера, вместо върху това, което се случва около тях на пътя", обяснява адвокатът.
Той опровергава и друго твърдение - че "Зона 30" е по-щадяща за въздуха. Напротив, разказва Фрийман, постоянното спиране увеличава вредните емисии и емисиите от частици от гумите. За да се ограничи това замърсяване според него ограничението трябва да е поне 40 км/ час, а и повече.
Друго негово предложение е ограничението да действа само в пикови часове, когато децата се прибират от училище и хората - от работа.
Пред месец Фрийман отново заговори за вредите от "Зона 30", като тогава за Daily Mail заяви, че ограничението принуждава шофьорите да карат твърде бавно и това ги изкушава по-често да използват смартфоните си.
"Да превишиш скоростта със сигурност е сериозно престъпление. Престъпление, което трябва да бъде наказвано. Само че превишаването на скоростта не е единствената причина за катастрофи. Шофьорите трябва най-вече да се концентрират в обстановката около себе си", разяснява възгледите си адвокатът.
Кметът на Лондон Садик Кан никак не е съгласен с Ник Фрийман и в профила си в Twitter се хвали, че смъртните случаи и сериозните наранявания в "Зона 30" вече са намалели с 25%.
Кан има намерение до 2024 г. 220 километра от Лондон и околовръстните му шосета да бъде с това ограничение на скоростта.
"Така лондонските пътища ще са далеч по-безопасни за всички ни", категоричен е кметът.