Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Плаши ли се електромобилът от студа

Не съвсем Снимка: iStock
Не съвсем

Студът влияе лошо на всякакъв вид технологии.

При много ниски температури батерията на смартфона пада по-бързо, моторното масло в колите се сгъстява... а според мнозина електромобилите въобще спират да функционират.

Това е и солиден аргумент срещу електрическите автомобили, защото няма как водачите да не се зачудят как ще се придвижват, когато настане истинска зима. Но плашат ли се наистина електромобилите от студа?

И да, и не. Факт е, че ниските температури влияят отрицателно на електрическите коли.

Те смъкват надолу капацитета на батерията и оттам - пробега с едно зареждане. Литиево-йонните батерии - най-често използваните батерии - разчитат на движението на литиевите йони от анода към катода. Студът обаче забавя този процес и оттам ефективността на батерията спада.

Снимка: iStock

По оценка на нидерландската компания за мониторинг на технологиите HERE пробегът при температури около 0 градуса спада с 20 процента. При температури от около -12 градуса може да спадне с до 40 на сто.

Освен това студеното време повишава консумацията на електроенергия не само за движение. Електромобилът гълта енергия и за затопляне, защото при нулеви температури никой не пътува в неотоплено купе.

Повечето от съвременните електрически коли също така имат системи за затопляне и на батерията, за да я предпазят от замръзване и оттам батерията се изтощава още повече.

Всъщност дори и производителите на електромобили изрично посочват, че пробегът в документите на автомобила е постигнат при идеални условия.

Тогава защо в държави като Норвегия и Финландия, известни със суровите си зими, преминаването към електромобили върви с пълна сила?

Към декември 2022 г. по данни на норвежките данъчни служби 50 процента от продадените чисто нови коли са електрически, а други 27 процента са хибриди.

В Норвегия собствениците на електромобили не плащат тол такси и имат данъчни облекчения, а и очевидно не намират затруднения да шофират коли на батерии дори и в студа.

Да, ниските температури може и да влияят на пробега на електромобила, но всъщност по никакъв начин не пречат на потеглянето и ускорението му.

Студът не влияе по никакъв начин и на скоростта на електрическите коли, а купето се затопля мигновено. Високият и постоянен въртящ момент на електрическите мотори пък прави колата идеална за заледени, заснежени и хлъзгави пътища.

Зимата не оказва влияние и върху зарядните станции. Според някои от топ производителите на електромобили като Tesla, Toyota и Honda, зарядните им станции и тези за бързо зареждане работят перфектно до -20 градуса.

Колкото до намаления пробег - той не е чак такъв проблем, след като пробегът с едно зареждане при повечето нови модели всъщност е доста висок.

Снимка: iStock

Hyundai например изрично тестват своя най-нов IONIQ 6 при температура -10 градуса и установяват, че пробегът му е 320 километра при каране по магистрала. При градско шофиране този пробег скача на 370 километра заради по-ниската скорост.

Освен това автомобилните гиганти непрекъснато работят по нови и нови начини, с които да подобрят и удължат пробега на електромобилите си.

Последните със сигурност ще стават все по-устойчиви и все по-малко ще се плашат дори и от сериозен студ.

 

Най-четените