Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Роботаксито на Amazon, което прилича на тостер и не обяснява, че "я съсипаха тая държава"

Все повече компании по света разработват прототипи на автономни таксита Снимка: Zoox
Все повече компании по света разработват прототипи на автономни таксита

Всеки, който някога е гледал класическата фантастика "Зов за завръщане", си спомня култова сцена с Арнолд Шварценегер, в която героят му скача в едно роботакси, за да избяга от преследвачите си.

Действието се развиваше през 2084 г. в бъдеще с напълно автономни коли и таксита, управлявани от роботи. В действителност може да се окаже, че днес сме далеч по-близо до такива технологии, отколкото са си мислели някога сценаристите на "Зов за завръщане".

В началото на тази седмица автомобилният стартъп Zoox обяви, че има разрешение да тества своя прототип на роботакси из улиците на Калифорния. При това с истински хора в него.

Компанията определи събитието като "първото в историята", при което напълно автономно такси, без шофьор, волан и педали, се движи из града с пътници.

"Нашето превозно средство в нито един момент не блокира, не спря и не показа каквито и да е проблеми по време на шофирането", написа в официална публикация основателят на компанията Джеси Левинсън. "Както бихте очаквали на открити обществени пътища, ние се натъкнахме на много превозни средства, пешеходци и велосипеди. Маршрутът има множество светофари, завои и трафик. 

Разрешителното засега не важи за всички обществени пътища в щата. Към момента тестовете са ограничени до превоз на служители на Zoox по ограничен маршрут между два офиса на фирмата в централната част на град Фостър Сити. Това може да става единствено и само в светлите часове на уикендите, а самите таксита са ограничени да се движат със скорост до 55 км/ч. за времето на тестовете.

Компанията не разкрива колко голям е нейният тестов парк, но в официалното изявление се споменава за "десетки" превозни средства.

Zoox разработват своите роботаксита през последните девет години, а през 2020 г. компанията беше закупена от технологичния гигант Amazon в сделка за 1,2 милиарда долара.

Снимка: Zoox

Роботакситата са представени по-късно същата година. Те са сравнително малки - с дължина 3,63 метра, имат седалки за пътници, обърнати една към друга и задвижване на четирите колела. Също така могат да маневрират във всяка посока за улеснение при паркиране.

Максималната скорост е предвидено да бъде около 120 км/ч, а електрическият двигател се захранва от батерии с мощност 133kWh, които издържат до16 часа.

Снимка: Zoox

Zoox е една от многото компании, които в момента тестват автономни таксита по обществени пътища в Калифорния, но за разлика от останалите конкуренти като Waymo и Cruise, е приела различен подход по отношение на дизайна.

Повечето останали прототипи изглеждат като стандартни автомобили, докато продуктът на Zoox прилича по-скоро на нещо като гигантски тостер с колела и датчици.

Освен това не разполага с волан и педали, а мотивите на производителя са, че подобни функции не са необходими, щом като колата се управлява сама.

Все пак подобно нещо влиза в конфликт с Федералните стандарти за безопасност на моторните превозни средства (FMVSS), които изискват подобни коли да имат някои традиционни инструменти за управление.

Автомобилни производители, които се опитват да произвеждат автономни коли без волани и педали, като Cruise и Nuro, вече подадоха петиции за временни изключения от тези правила, за да могат да произвеждат масово своите превозни средства.

Снимка: Zoox

Zoox обаче твърди, че няма да се нуждае от изключения, тъй като според тях превозните им средства отговарят на настоящите стандарти за безопасност.

"От самото начало предизвикахме себе си да създадем превозно средство, което да отговаря на изискванията на FMVSS в рамките на настоящата регулаторна структура", пише компанията в публикация от юли 2022 г. "Ние възнамеряваме да сертифицираме самостоятелно нашето специално създадено превозно средство, без да са необходими регулаторни промени или искане на изключения."

В момента има разрешение единствено и само за тестове в Калифорния от местния Департамент за моторни превозни средства.

Тепърва обаче Zoox ще трябва да доказват, че тяхното превозно средство е достатъчно безопасно, за да получи разрешение на национално ниво за масово производство и свободно движение по улиците.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените