Европейската комисия (ЕК) си е поставила амбициозната цел да сложи края на ерата на двигателите с вътрешно горене, а сред най-гласовитите противници на тези планове попада една малко очаквана група - рокерите и любителите на големите мотори.
На практика ЕК планира да наложи сериозни изисквания за ограничаване на въглеродните емисии за превозните средства, които ще направят така, че на практика само онези возила с нулеви емисии да ги покриват.
Амбициозни планове на чиновниците в Брюксел се виждат добре в мащабния климатичен пакет от мерки Fit for 55 на ЕК, който беше представен това лято. Неговата цел е да обхване целите пред ЕС до 2050 г. за намаляване на емисиите на вредни газове от транспорта с 90%. Засега там мотоциклетите не са поставени, но идеята е да се включи всяка част от транспортния сектор.
Което все в един момент ще засегне и двуколесните машини. А това, както се изразява Михаел Ленцен от Германската асоциация на мотоциклетистите (BVDM), цитиран от Politico, ще означава "бедствие" и "смърт на мотоциклетизма като хоби за мнозина".
В момента мотоциклетите представляват едва 2% от общия европейски пазар на превозни средства, но причините секторът да се тревожи са на лице. Традиционните мотори може и да са по-икономични от автомобилите и бусовете и да отделят по-малко парникови газове, но те все пак отделят значително количество емисии на въглероден диоксид и азотни оксиди.
Великобритания вече ги включи в общите си планове за "декарбонизиране на транспорта" до 2035 г. Моторите попадат в групата на превозните средства от така наречаната L-класа - превозни средства, които до 2035 г. трябва да произвеждат нулеви въглеродни емисии.
От Министерството на транспорта на Обединеното кралство отбелязват в свой доклад, че макар моторите да остават назад в разпространението си из страната, техният брой далеч не е за подценяване - общо 1,4 млн. лицензирани машини към 2020 г. Затова и оттам са категорични, че не може да се очаква, докато останалата част от автомобилния парк на страната се "прочиства" от замърсяването с парникови газове, моторите да стоят настрани необезпокоявани.
Затова и мнозина очакват промените да се прелеят в Европейския съюз. Според Ролф Фрилинг, председател на Германския съюз на мотоциклетистите, секторът няма как да остане незасегнат.
Мнозина говорят за електрифициране на мотоциклетите и скутерите, които се използват за ежедневни градски пътувания. При тях обаче разстоянията не са големи, а презареждането в повечето държави от Западна и Централна Европа е сравнително лесно.
За истинските фенове на моторите - онези с кожените якета, за които е писана Born To Be Wild, това не променя особено много картинката.
За мнозина от тях моторите и дългите пътувания на две колела в продължение на стотици километри са както удоволствие, така и начин на живот. И електрическите мотори за тях просто не стават да ги яхнеш и да отпрашиш към залеза.
"Ако искам да отида до Франция и да карам по хубавите завои, но трябва да почивам за около час след всеки 150 километра, докато се зареди пак батерията, това ще убие цялото удоволствие", казва Ролф Фрилинг пред Politico.
Според него забраната за превозни средства с двигател с вътрешно горене ефективно ще "убие" неговото хоби да кара мотор на дълги разстояния. Мнозина други фенове на мотоциклетите се съгласяват с това.
Според проучване на Федерацията на европейските асоциации на мотоциклетистите (FEMA) от септември тази година, голяма част от моторджиите просто биха се отказали от карането, вместо да сменят машината с някоя, която отделя нулеви въглеродни емисии.
Данните показват, че 47% от анкетираните казват, че са склонни на такава промяна и да се качат на електрически мотоциклет или някаква друга подобна машина с нулеви емисии, но 89% са категорични, че нямат намерение да плащат повече за екологичен мотор, отколкото за класически.
През септември редица производители на мотоциклети и скутери, сред които Honda, Yamaha, KTM и Piaggo, се обединиха в група, която да установи общ стандарт за сменяеми батерии за моторите. Това би позволило бързи смени на изтощените батерии на бензиностанции или пунктове за зареждане, вместо водачите да чакат по над час, докато батериите им се заредят и пак могат да пътуват.
Междувременно ACEM - лобистката група на индустрията, отправи призив към Европейската комисия да преразгледа регламентите си и да вкара използването на електрическите двуколесни превозни средства в градските райони като ценен принос за околната среда, наред с използването на обществения транспорт, ходенето пеша и колоезденето.
Раздвижване се наблюдава и в сектора на по-големите и мощни мотори, като целта е да се предоставят по-екологични варианти за традиционните мотоентусиасти.
Един от големите играчи там е компанията Zero, която на практика е това за пазара на електрически мотоциклети, което е Tesla на пазара на електромобилите. Все по-големи позиции тук набират обаче и традиционни производители като Harley Davidson. Компанията вече рекламира своята нова линия електрически машини LiveWire.
Проблемът в случая е, че тези електрически мотори са доста по-скъпи. Така например машините на Harley се продават за по над 30 хил. евро, а не решават големия проблем - бързото падане на батериите. Така един мотоциклет от линията LiveWire може да премине около 150 км, преди да му свърши мощността, а пълното зареждане на батерията отнема цял час.
Междувременно Zero ZF14.4 струва над 16 000 евро и има 145 километра пробег по магистрала, а зареждането му отнема два часа и половина.
Много добър пример за логистичните пречки пред пътуванията на дълги разстояния с мотор се видя от шоуто The Long Way Up на Apple TV+, в което емблематичното мотоциклетно дуо от актьора Юън Макгрегър и неговия добър приятел Чарли Бурман пътуват от най-южната точка на Южна Америка до Лос Анджелис на мотори LiveWires на Harley Davidson.
Макар шоуто да е изключително интересно за гледане, в него се виждат сериозни проблеми със зареждането на моторите и това как липсата на инфраструктура и по-малкият преход на машините пречат на възможността за дълъг път.
Според Ралф Майер, професор по проектиране на системи за превозни средства в Германския технологичен университет в Кемниц, това действително е реален проблем. По думите му е много по-лесно да направиш една кола електрическа, отколкото мотоциклет, тъй като присъщите ограничения на малките двуколесни превозни средства правят много по-трудно пренасянето на голям брой тежки батерии.
Така ако един автомобил може да си сложи по-голям брой батерии и да прави преход от 500 км при сравнително бързо време за презареждане, за мотоциклетите това е непосилна задача.
Майер обяснява, че една такава батерия може да тежи по около 100 килограма, което неминуемо оказва влияние върху управлението на мотоциклета. А към момента не се очакват някакви особено революционни открития, които да направят батериите значително по-мощни и леки.
За друг проблем говори Йорг Хюблер, професор по интелигентни машинни системи в университета Митвайда - невъзможността някои от станциите за бързо зареждане на електрически превозни средства да се ползват от електрически мотори. А това е от особено значение за водачите на двуколесни машини
Тези технологични и икономически препятствия карат индустрията да призовава за помощ от правителствата. Така от BVDM се обръщат към германските власти с искания за държавни субсидии за сектора.
"Ние не получаваме никакви субсидии от държавата и това е абсолютно неравнопоставено третиране. Ако наистина искате да насърчите електромобилността за мотоциклети, тогава трябва също така да се уверите, че има същите условия като за автомобилите", коментират от BVDM.
Надеждата на индустрията е, че все още може да има място за лавиране в правилата на ЕС до 2050 г., което да позволи на мотоциклетите да се движат с традиционния си ръмжащ двигател с вътрешно горене, стига да се прилагат горива от възобновяеми енергийни източници.
"Двигателите с вътрешно горене не са проблемът, проблем е горивото", коментира Майер и посочва, че алтернативните горива вече могат да бъдат проектирани, за да осигурят оптимално изгаряне.
Той добавя, че въпросните алтернативни горива дори не отнемат ресурси от селското стопанство, а по-скоро използват остатъците за рециклиране.
Чистите горива също биха били отговор за милиони по-стари бензинови мотоциклети, като според Майер идеята да се смени целия автопарк от мотоциклети би била "безразсъдна".
"Би било безобразие да се бракуват работещи превозни средства", коментира още той.
Засега не е ясно дали подобни идеи влизат в плановете на регулаторите. Като цяло за феновете на моторите обаче нищо от всички тези зелени идеи не е добре дошла новина.
За тях ръмженето на мотора е част от самото изживяване да се носиш към залеза див и свободен.