Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Собственик на автомобил на Tesla: Не съм пиян, колата така си кара...

Автопилотът на електромобилите продължава да създава куп проблеми Снимка: iStock
Автопилотът на електромобилите продължава да създава куп проблеми

Автопилотът на Tesla непрекъснато изпада в ситуации в стил "Параграф 22".

Въпреки че непрекъснато го нарича "автопилот", Илон Мъск подчертава, че това официално е софтуер за автономно управление. Компанията твърди, че въпросният софтуер е все по-прецизен, но се разследват и все повече катастрофи с намесата му.

И не на последно място - Tesla пусна усъвършенствана версия на автопилота, а след това забрани на някои свои клиенти да я ползват.

Системата за автономно управление на електромобилите премина през два големи ъпдейта - един през октомври миналата година и един в началото на този март месец.

Първото обновяване на софтуера достигна до специално подбрана група "Tesla ентусиасти" и беше широко рекламирано като поредната стъпка към напълно самоуправляеми автомобили. Мъск определи ъпдейта като "квантов скок" в автономното шофиране, макар че дори и върлите му почитатели не взимат съвсем сериозно подобни изказвания. През 2016 г. предприемачът заявява, че още на следващата година кола Tesla ще може да стигне от Ню Йорк до Лос Анджелис изцяло на автопилот. Годината е 2021-a и подобно нещо все още звучи като научна фантастика...

За сметка на това от октомври досега компанията успява да събере достатъчно отзиви за новия си, уж подобрен софтуер, и мненията никак не са ласкави.

Снимка: Getty Images

Появява се информация за електромобили, които не спазват пътните си ленти, изненадващо пускат чистачките или фаровете и даже случаи, в които цялата система просто в един момент отказва и колата спира на място.

"Не съм пиян, колата е виновна", казва донякъде на шега един от пострадалите водачи.

Вместо спешно да започне работа в насока подобряване на цялостното потребителско усещане обаче, Tesla прави пореден изненадващ и не много удовлетворяващ ход - премахва част от клиентите си от въпросната програма за тестване на автопилотния софтуер.

Оправданието им е, че въпросните шофьори "не внимавали достатъчно на пътя", уточняват от "Си Ен Ен".

Все още не е ясно точно колко от притежателите на електромобили изведнъж са се оказали без достъп до системата за автономно шофиране, но е ясно, че реакцията на Tesla e в отговор на призивите брандът сериозно да преразгледа стандартите си, особено в областта на самоуправлението на колите си.

Все пак компанията на Илон Мъск дава две уточнения по казуса. Първото е, че все пак новият софтуер е бета версия и тепърва ще търпи подобрения. Отговорът е директно насочен срещу обвиненията, че никога няма да съществува напълно автономна кола и е най-разумно Tesla и конкурентите им да изоставят идеята за подобна.

Второто изявление на Tesla е, че така или иначе с настоящия софтуер няма регистриран нито един пътен инцидент. Затова и този март месец фирмата смело продължава да набира доброволци, които да изпитат "напълно самоуправляващата се система".

Проблемът е, че твърдението за пълна липса на инциденти с този софтуер е било вярно, но само до 11 март.

На тази дата в Детройт седан на Tesla катастрофира в камион с ремарке. За инцидента става ясно едва на 16 март, когато "Ройтерс" съобщава за катастрофата и допълва, че електромобилът е бил именно със спорния софтуер за автопилот, а шофьорът е настанен в болница в критично състояние.

Водачът на камиона също е в тежко състояние и не е сигурно, че ще оцелее.

Американската Национална администрация за безопасност на движението по пътищата тепърва ще разследва причината за катастрофата. Все още няма данни дали шофьорът на Tesla в момента на инцидента е използвал въпросната система за самоуправление, но ако се съди по отзивите на недоволни клиенти, напълно възможно е да е така.

От администрацията настояват докато се изяснят обстоятелствата, компанията да излезе и да заяви категорично, че "автономна кола" не означава "кола на автопилот" и че възможностите на електромобилите продължават да са доста скромни в тази насока.

Засега автомобил Tesla може самостоятелно да сменя пътните ленти, да паркира и да идентифицира светофарите и по-популярните пътни знаци.

Всичко друго към момента остава в областта на научната фантастика и мечтите на Мъск, дори и да става въпрос за иновативната бета версия на софтуера. Самият предприемач пък упорито продължава да настоява, че системата на колите му по никакъв начин не може да е виновна за катастрофа на пътя, камо ли фатална.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените