Невинаги съм разбирал хората, които карат SUV на пътя и притежават такъв. Каква е разликата между тях и обикновения седан? Ако говорим за системите за задвижване, такива вече се срещат навсякъде и лесно могат да се добавят в листа с допълнителни екстри. Ако обърнем внимание и на еко нормите и ожесточената кампания за преминаване към електрическо задвижване, има ли изобщо място за комбинация между SUV и двигател с вътрешно горене?
Отговорите на тези въпроси дойдоха след три дена със Subaru Outback от последното поколение.
Ясно е, че тук говорим за компания с изключителни традиции в производството на такива машини и не е тайна, че тяхната система за задвижване достига до Европа и успява да плени сърцата на редица автомобилни почитатели. Признавам си, че до преди няколко дни японските автомобили, зад които съм сядал, се брояха на пръсти, а що се отнася до Subaru - нито един. След един особено приятен и дълъг уикенд, оставам само с положителни впечатления, но нека започнем от самото начало.
Фокусът ще бъде точно този високо проходим автомобил с особени размери. Дължината е 4870 мм, височината е 1875 мм и ширината е 1675 мм. Разбира се, тези цифри оживяват, когато седнете зад волана или просто го погледнете в шоурума. Външният вид трябва да подсказва, че това е особено возило. Що се отнася до визията, дизайнерите са се забавлявали, защото крайният резултат се отличава от всичко, което вече може да се смята за наложен стандарт.
Outback може да се оприличи на бодибилдър, който не се притеснява да показва мускули, но същевременно не крещи за внимание. Очевидно е, че няма как да мине и за дискретен автомобил, но това никога не е била целта.
След като говорихме за екологични норми, нека започнем с двигателя - атмосферно 2.5-литрово 4-цилиндрово боксерно 16-клапаново бензиново сърце. Къде е турбото? Предвид новите регулации, Subaru са се постарали да запазят технологията и количеството вредни емисии, за да може да получим един достоен SUV, готов да участва във всяко едно приключение, което ви хрумне.
Няма притеснения относно мощността, Outback разполага със 169 конски сили и брилянтна Lineartronic скоростна кутия. Нека ѝ обърнем малко повече внимание, след като живеем във време, в което автоматът се превърна в предпочитан избор. На хартия ще откриете, че говорим за вариаторна предавателна кутия, но за 2 дена и близо 1183 изминати километра, подозирам, че основната мисия е била да изглежда така, сякаш има само една предавка.
Lineartronic осигурява безстепенно превключване. Това означава, че докато стрелката на оборотомера наистина препуска през числата, няма да усетите никакво превключване. Решите ли да бъдете авантюрист, натискането на педала ще закове стрелката на 5000 оборота в минута, докато стрелката на скоростомера ще се движи към по-скъпия фиш, публиката ще го оцени със сигурност, както и органите на реда, затова внимавайте.
Ускорението е моментално и никога няма да се чувствате бавни на пътя, каквито и да са условията, каквото и да е времето. Липсата на турбина не ме притеснява толкова много, в дългосрочен план, това ще е двигател, който със сигурност ще издържи много повече години от своите еднолитрови събратя с ограничен брой цилиндри и компресор с размерите на ключодържател. Новият Outback съчетава най-сигурното от японската педантичност с възможно най-доброто от технологията днес.
И тук ще бъда честен - за първи път се качвам във возило, в което спортният режим беше последната грижа. Единственият случай, в който беше активиран, беше от чисто любопитство и за скромна аудитория от двама души - разочаровани нямаше. Въпросната настройка прави кутията малко по-агресивна и бързо разпределя всичката идваща ярост от двигателя към колелата. Странно е как возило с такива размери може да се изстрелва с лекота. Има само една подробност - това е машина, която няма нужда от демонстрация на сила.
Какво имам предвид? Този SUV е създаден, за да се насладите на пътуването и с помощта на всички системи за сигурност - те ще са обект на разглеждане малко по-късно - дори и най-неопитният шофьор ще може да се отпусне зад волана.
С тази височина спокойно може да се извисите над пътя, да се насладите на гледката - панорамният преден прозорец е брилянтен, а ако искате да прекарате вечер под звездите, просто погледнете през люка. Това далеч не е всичко - интегрираните системи за безопасност ще превърнат тази машина в нещо средно между Кит от "Knight Rider" и Хилядолетния сокол от "Star Wars". Outback не е типичният SUV, претъпкан с електроника, за която ще се наложи да прекарате около три дена в четене на книжки и търсеното на отговор как да изключите една система или друга.
В нито един момент не ми се наложи да отварям голямата книга с инструкции. Японските инженери са се постарали да използват универсалните символи, а самият бордови компютър винаги има по две опции - включено и изключено. Освен създаването на профил за шофиране, с който седалката да се намества на база собствените предпочитания, както и включването на системата за автоматично задържане на спирачката, не се налагаше нищо друго.
Очевидно е, че Subaru ценят вниманието на своите клиенти и базовите настройки са толкова добри, че впоследствие ще разберете за всички допълнителни гъдели.
Outback е като жив организъм, като личен терминатор, чиято основна мисия е да гарантира вашата безопасност и тази на близките ви. Той не само следи обстановката на пътя, като автоматично ще спира при извънредни ситуации, но и винаги ще ви връща обратно в лентата, ако започнете да я напускате. Един любопитен факт е, че няма да го направи досадно, няма да ви стресне и напрегне, а ще сигнализира, като елегантно ще ви върне в правилната посока.
Системата за инфрачервено наблюдение има за цел да провери вашите реакции, да наблюдава очите ви и в случай на заспиване или разсейване, веднага ще припомни, че погледът ви трябва да е на пътя. Това е полезно и ако имате млад шофьор в семейството - той няма да има никакво време, за да отговаря на съобщения по телефона - Outback не обича да губи вниманието на шофьора.
Що се отнася до мобилни устройства, разполагате с интеграция на Android Auto и Apple CarPlay. Имате пълен контрол от волана, но винаги може да използвате и функцията за гласови команди.
Благодарение на камерите на предното стъкло - две на брой, никога няма да пропуснете знаците. На таблото автоматично ще се покаже точната скорост, както и ограничение при дъжд или сняг. А на магистралата ще знаете, че при слизане на конкретна отбивка трябва да направите тази маневра с не повече от 40 км/ч.
Същото важи за круиз контрола, който ще се регулира спрямо автомобила пред вас, а при неизбежен сблъсък автомобилът може автоматично да задейства спирачките и още много други подробности. Броят въздушни възглавници най-вероятно може да се окаже по-голям от възглавниците у дома ви за член на семейството. Дори паркирането се превръща като детска игра, особено след като имате камера за задно виждане, придружена с още една в дясното огледало, за да виждате бордюра, спасявайки джантите от пребоядисване.
Какво мога да споделя за шофирането? С всички посочени, а и още много други системи, това е една съвсем различна приказка, която трябва да се изживее. Седалките са копие на президентски стол, който може да се затопля и охлажда по ваш избор. Имате допълнителна упора на кръста и ако правите маратони от по 400-500 километра на ден, няма да почувствате умора.
Outback е по-добре отоплен и комфортен от луксозен дом, но се съмнявам, че можете да карате вилата си.
Окачването е съвършено и дори по-сериозните дупки няма да бъдат проблем. Масивното тяло и дори звукът от затварянето на вратите подсказва за инвестираното качество и внимание към всеки детайл. При високи скорости на магистралата ще чувате само и единствено вятъра, като е особено приятно да се движите със 130 км/ч, докато оборотомерът ви показва около 1500-1600 оборота в минута.
В града рядко ще преминете 1200 оборота в минута, поддържайки 50 км/ч. Що се отнася до икономия на гориво, второстепенните пътища ще поставят средния разход на 100 километра около приблизителните 6-7 литра, като всичко зависи от вас самите. На магистралата този разход може да се качи до 8 литра, докато в града отново можем да говорим за нещо средно около 7-8 литра. Двигателят остава в покой, докато чакате в задръстване и показва колко гориво сте спестили - за 20 минути около половин литър.
Какво да кажем за симетричната система за задвижване на всички колела? Не исках да цапам Outback, а и честно казано не виждах къде мога да проверя старата му слава - това е марката, която разполага с три последователни титли от WRC. Вятърният парк на Бузлуджа се оказа перфектна тестова площадка за тази цел. Изборът на настилка отне точно 10 секунди от системата, а след това нямаше миг, в който да се почувствам несигурен зад волана.
Изборът на черен път - SNOW/DIRT, просто превръща Outback в рали автомобил, който се катери без усилия и със същата лекота се спуска. Разбира се, малцина се осмелиха да направят същия преход, а за някои от виртуозните изкачвания присъстваха старите руски КРАЗ возила. Всичко това определено затвърждава цялостната философия на истинския приключенски дух на Subaru в лицето на Outback. Така наречената Symmetrical All-Wheel Drive няма да ви разочарова, а и благодарение на нея изкачването беше като разходка до магазина. Японската педантичност позволи да се насладим на панорама много над облаците. Смущаващото в такива моменти е само свистенето на перките от вятърните централи.
Започнах този материал с въпрос, на който сякаш вече имам отговор. Често смятаме, че нямаме нужда от SUV, докато не видим на какво е способен и докато не решим да създаваме собствени пътища. Дори и никога да не го карате по черни маршрути, времето вече няма да бъде фактор. Дъжд, сняг и кал ще са детска игра, а що се отнася до този левиатан, той няма нищо против да се изцапа, даже настоява.
И да, това е един от автомобилите, за които искрено съжалявах, когато трябваше да го върна в понеделник сутрин обратно в шоурума. Мога да ви разкажа още много, но понякога думите не създават същата емоция. Outback е свобода, за която дори не подозирате. Той не претендира за вниманието на своите паркетни събратя, а е готов да ви заведе на мечтаната зимна почивка, на любимия къмпинг или просто да покорява върхове, ако това е вашето забавление.
Това е семейният и сигурен автомобил, това е приключенецът, това е Outback.
---
За повече информация и пробно шофиране посетете официалния сайт на Subaru: subarubg.bg
Subaru Outback 2.5i
Разход на гориво, WLTP комбиниран цикъл на движение: 8,6 л/100 км
Емисии CO₂ WLTP комбиниран цикъл на движение: 193 г/км