Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Нима наистина ни трябват държавни бензиностанции?

Че проблем при пазара на горивата има, никой не отрича. Въпросът е какъв е най-добрият начин той да бъде решен Снимка: Pixabay
Че проблем при пазара на горивата има, никой не отрича. Въпросът е какъв е най-добрият начин той да бъде решен

Държавна петролна компания, която да строи свои собствени бензиностанции с пари, които не са от Държавния бюджет, за да установява контрол и да нормализира състоянието и конкурентността в интересния бранш на горивата... 

Периодично през годините редица хора, включително и бившият шеф на митниците - Ваньо Танов, говореха директно за картел между група от доставчици на горива. Само че досега Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) казва след всичките си проверки по въпроса, че картел няма, проблеми - също. 

Какво тогава кара държавата да иска да се включва на пазара на горивата със собствени бензиностанции? И на регулатора ли да вярваш, или на мотивацията зад новите мерки на правителството?

Че нещо нередно в сектора има се вижда и с просто око. Когато цените на дизел, газ и бензин се вдигат в световен мащаб, се вдигат и у нас. Когато обаче падат, и то падат рязко... е, тук падането не е чак толкова забележително.

Та след 10 години, по-голямата част от които на власт, правителството сега решава, че е дошло времето този проблем да бъде решен. Как? Като държавата сама навлезе в пазара като играч.

Няма лошо, ще кажат някои - държавата участва в няколко важни за стабилността и сигурността отрасли като водоснабдяване, енергетика, железопътен превоз, целия оръжеен сектор и т.н. Защо не и при горивата?

Разбира се, такава логика има своите положителни страни, особено ако се има предвид тезата, че в момента в този бранш има картел или нещо като картел и състоянието на конкуренцията там е наистина лошо. Поне за това май намекна финансовият министър по време на пресконференцията си.

Това обаче на практика означава, че според правителството КЗК не си е свършила работата и сега трябва да има пряка намеса на правителството.

Каква е ситуацията в момента? Редица експерти са алармирали през годините, че една компания контролира над 80% от акцизните складове, разпределяйки парчетата от баницата за основните играчи на пазара според нейните условия. А за останалите няма кой знае какъв избор. Това съответно благоприятства да се определят цените по един не съвсем пазарен принцип.

И все пак - нужно ли е държавата да влиза на пазара като отделен играч? Та било и с малък дял бензиностанции на места, където другите нямали желание?

Ролята на тази нова Държавна петролна компания няма как да не напомня за Българския енергиен холдинг и неговата позиция на буфер на енергийния пазар, която доведе предимно до загуби в името на това да се държи пазарът регулиран. Да не говорим, че резултатите от това вмешателство са спорни. 

Какво в случая ни гарантира, че една такава контролирана от правителството петролна компания ще успее да влезе като балансьор на пазара на горива? И ако все пак успее, на каква цена ще е това? За това кой ще я плаща не питаме, там нещата са пределно ясни.

Представеното от правителството решение иска с пари от данъкоплатците да се разбие едно доминиращо положение на пазара, а това, каквото и да си говорим, едва ли е най-добрият възможен ход.

Интересното е, че една голяма част от експертите тук се обедини около идеята, че всъщност такова влизане на държавата съвсем не е нужно, стига да се фокусира тя по-скоро върху регулаторната си функция и обърне повече внимание на самите акцизни складове.

Ако ситуацията на пазара наистина има нужда от изчистване, то причината е именно в сериозния контрол на една водеща компания там.

Много по-лесно може да се разреши проблемът, ако просто се действа към разбиване на тази доминираща позиция. Едно по-равномерно разпределение на контрола върху складовете, та дори и с държавно участие, ще осигури и по-равномерен достъп до тях, а оттам и ще се насърчи самата конкуренция.

Има го и другият важен момент - да се установи какво пречи на работата на Комисията за защита на конкуренцията. На няколко пъти досега КЗК пуска проверки за нарушения на пазара на горива, само за да констатира няколко месеца по-късно, че, не, "всичко е наред, няма картел, няма проблеми".

Затова има нужда повече от реформа в самия регулаторен орган, отколкото в конкретния пазар. Защото без промяна в регулацията, ще продължи това усещане, че нещо е нередно, че държавата сама може да се намесва в полза на един или друг играч, каквито притеснения има и в момента.

Истината е, че поне към момента идеята за държавни бензиностанции все още звучи твърде неясно, а оттам и съмнително. И съмненията са както за скрити мотиви, така и че има и по-адекватни начини да се разреши ситуацията. Това, за което няма съмнения, е, че все пак има нещо гнило - както при бизнеса с горивата, така и по отношение на регулирането му.

 

Най-четените