Да определим Елена Телбис като талантлива е лесно. Да допълним със "самокритична" обаче е подценяване на реалността.
Тя е носител на награди "ИКАР" за най-добра поддържаща женска роля, както и за най-добър драматургичен текст. Нейният "Боклук" има същото отличие за най-добър спектакъл. В момента впечатлява в главната женска роля в сериала "Вина" на БНТ, където героинята ѝ - както се убедихме, когато срещнахме Елена - е много по-различна от самата нея.
И въпреки всичко това, актрисата ни отвява с едно ударно "Аз не мога да се понасям", когато в подкаста "Първа страница" я питаме дали е самокритична към нещата, които прави.
"Много съжалявам, че по този начин все едно изземам функциите на всички хора, които сигурно някъде там ме хранят, но по-лошо от тях мога да се нахраня. Това дори ежедневно се случва", продължава Телбис.
Но ако сме се убедили в едно нещо за всичките епизоди на "Първа страница" до момента, то е, че много от най-талантливите и успешни хора в България - особено тези с творчески професии - се съмняват в себе си и така съумяват да постигнат дори повече.
"Не е ли наистина това по-добрият вариант, отколкото да седнем да мислим колко сме чудесни и как няма друг такъв като нас? Извинявайте много! Така че щастлива съм с тази моя натура", казва Елена за самокритиката.
Според нея именно това да осъзнаеш, че не си велик и неповторим ти носи свобода, защото дава спокойствието да си вършиш работата вместо да обожаваш себе си през цялото време. В този епизод на подкаста си говорим за тази ѝ нагласа, за книгите в живота ѝ, за писането и подготовката за ролята във "Вина" (повече четене за вино, по-малко опитване на такова). И още много, разбира се.
Чуйте "Първа страница" с Елена Телбис тук:
Макар да не го изтъква, Елена е пълна с талант и идеи. Ще го усетите, докато слушате разговора. Когато например вдига завесата зад историята за написването само за два месеца на пиесата "Боклук" и как след това се е вслушвала и в себе си, и в хората, с които работи, за да подобри текста преди премиерата.
В момента пише няколко нови неща, а липсващата съставка е самодисциплината (ще я намери!), за да се фокусира върху едно от тях и да го завърши.
Вече е обещано: до края на 2023 г. ще е готов stand-up на Елена Телбис, защото, както тя казва, "на територията на Република България има изключително много материал".
Преди пишещата Елена обаче я е имало - и все още я има - четящата Елена.
От разлистването на страниците на "Пипи Дългото чорапче" на пейка на открито като дете, през днешните лета в Балкана, където се потапя в книгите на Нобеловия лауреат Олга Токарчук или "Задочни репортажи за България" на Георги Марков, до студените софийски вечери, когато компания ѝ правят "Доброжелателните" на Джонатан Лител и "Разказвачът" на Дейв Грол (да, същият - от Nirvana и Foo Fighters).
Да, Телбис не се ограничава жанрово по отношение на книгите, както не го прави с филмите, сериалите и музиката. Дори убеждението ѝ, че никога не я е грабвало фентъзи, бива опровергано от самата нея, когато споделя, че е била от онези деца, чели книгите за Хари Потър с фенерче под завивките по цели нощи.
Четенето е в основата и на подготовката за всяка роля. За да играе убедително енолог в сериала "Вина", се е подготвила с книгата "Виното е за всички" на Вили Гълъбова, която хвали, че "има талант нещата да бъдат разказани по възможно най-достъпния начин".
Изчела е и всичко, към което я е насочил друг от консултантите на продукцията - Емил Коралов, а също така е посетила и конкурси, на които биват оценявани вина.
"Те все едно са на война. Всички са тихи. Едни тефтери, вътре се пише, гледа се тази течност...", разказва Телбис за присъстващите. " Толкова бяха отдадени, бях възхитена."
Резултатът е видим за всеки, гледал "Вина" - героинята ѝ наистина звучи като експерт, макар самата Телбис да поставя познанията си на по-ниското, но ключово ниво - може да каже кое вино ѝ харесва, и кое не.
Това е напълно достатъчно.
И ние сме така - можем да кажем, че харесваме нещата, в които Елена Телбис играе и които пише. Така че ви ориентираме към някои от първите, за да я гледате там:
- "Дишай" с Бойко Кръстанов (2 февруари, СФУМАТО)
- "Наблюдателите" (Народен театър "Иван Вазов", 5 февруари)
- "Дивата патица" (Народен театър" Иван Вазов", 14 февруари)
- Заешка дупка" (Театър 199, 17 февруари)
Харесайте си спектакъл, а докато чакате да дойде денят за него, Елена има още какво да ви сподели за ролите, писането и четенето. Прави го в "Първа страница", а ако ви е по-удобно (или допреди малко сте слушали Foo Fighters), чуйте епизода в Spotify:
Този епизод на подкаста достига до вас с подкрепата на Storytel.
Подкастът "Първа страница" е общ проект на Webcafe.bg и "С книги под завивките" и продължава да ви среща с интересни и вдъхновяващи личности от различни сфери, за да ви разкажат те за своите житейски и кариерни пътища, литературни вкусове и всичко друго, за което се сетим да ги попитаме.
Нов гост и нови препоръки ви очакват във всеки следващ епизод на "Първа страница" - винаги в четвъртък на всеки две седмици. За да не пропускате епизод, може да се абонирате за подкаста на някое от тези места или с всяко приложение за слушане на подкасти: