За всички, които искат "да не пушат", но нямат желание

3.3 милиона хектара е общата площ в света, на която се отглежда тютюн. 10.5 хиляди хектара от нея са на територията на България. 26% от световното население употребява общо 720 млн. цигари всеки ден. За последните няколко десетилетия броят на пушачите не е спаднал, но на фона на нарастващото население все по-малко хора посягат към тютюна. Въпреки това тютюневата индустрия все още е огромен бизнес, в които 1.6 млн. работници генерират 792 млрд. долара приходи. Днес пред бизнеса стоят пречки като забрани за тютюнопушене на определени места, покачване на акцизите, натякване за „лошата слава" на тютюна и неспирното напомняне за вредата от цигарите.

Тези фактори водят до създаването на нови начини за употреба на тютюн - целта е минимален риск за здравето без отказване от цигарите. И като всеки бизнес, тютюневата индустрия се насочва към иновацията и технологиите. Последната иновация при цигарите е от средата на миналия век - добавянето на филтъра, за да се намали приемът на вредни вещества. Днес сме свидетели на много по-голяма промяна - на среща на технологиите и тютюна - на нова епоха в тютюнопушенето.

„Край на горенето - насладете се на нагряването". Това е философията на най-новите технологии в производството на тютюневи продукти, която най-вероятно в бъдеще ще се превърне от обикновена тенденция в масова практика.

Мисията на един от гигантите в тютюневата индустрия, Philip Morris, е да намери възможно най-безвредната алтернатива на традиционното пушене за над 1 млрд. пушачи по света. Голямата цел е доста амбициозна - самите лекари да се убедят в ефективността на продукта. Запазването на усещането от цигарите и намаляването на риска за здравето са двете неща, които компанията обединява в най-новия си продукт - устройството IQOS.

В последните 14 години лидерът в цигарения бизнес инвестира милиарди в разработването на устройство, което да нагрява тютюна, вместо да го изгаря. Температурата на нагряване освобождава ароматите и никотина, като по този начин доставя необходимото удоволствие на пушача без да освобождава голяма част от вредните вещества. Резултатът излиза на пазара през 2014 г. - устройството IQOS (I quit original smoking), което досега е възможно най-безвредната алтернатива на добре познатите ни цигари.

„В момента IQOS е наличен в 30 страни по света, а планът на компанията е до края на годината той да бъде пуснат на 35 пазара, сред които и българския." казва Пьотр Козаревич, регионален директор за ЕС по научноизследователските въпроси във Филип Морис.

Основното предимство на IQOS е, че то нагрява тютюна, а не го гори, при което голяма част от вредните вещества (повечето канцерогенни) не се поемат от човека. В същото време човек получава търсеното усещане от пушенето.

Устройството се състои от две части - холдер, в който се поставя тютюнев стик, и зарядно. След поставяне в холдера тютюневите стикове се нагряват от керамичната пластина до температура, под която да се отделят ароматите и никотина, без тютюнът да изгаря. Това води до по-слаб мирис, отколкото при цигарите, без да се образува дим и пепел. При употребата на IQOS значително се намалява концентрацията на вредни и потенциално вредни вещества (ВПВВ) в издишвания аерозол в сравнение с цигарения дим от конвенционална цигара. Това прави продукта адекватен за пушачите и за околните и може да бъде използван в затворени помещения.

„Край на горенето - насладете се на нагряването". Това е слоугънът на HEETS - марката тютюневи стикове, произвеждана от Philip Morris за IQOS. Те съдържат висококачествен пресован тютюн, който е близък до количеството тютюн в една стандартна цигара. Един стик издържа до 14 всмуквания или времетраене до 6 минути. Проведени независими изследвания доказват, че парата не влияе негативно на качеството на въздуха в затворени помещения (в затворения помещения изпушването на една традиционна цигара се равнява на 27 тютюневи стика).

Преди да бъде пуснато на пазара, устройството IQOS е тествано многократно в лабораторна среда и е доказано, че при употреба рискът за здравето е близък до този при спиране на тютюнопушенето. Целта на компанията е хората да преминат към тази алтернатива на пушенето. Към момента 3 млн. души в световен мащаб използват IQOS като най-голям успех той бележи на японския пазар и тенденцията за използването му расте. По данни на Philip Morris, 70% от закупилите IQOS го използват изцяло или преобладаващо за сметка на конвенционалните цигари.

Понастоящему 36% от българското население са пушачи. Предвид това число, компанията изразява силен интерес към българския пазар на тютюневи изделия. Към момента Филип Морис е инвестирала 500 млн. евро във фабриката си в Болоня за производство на тютюневи стикове HEETS, като планът е до края на 2017 година броят произведените стикове да надвиши 30 млрд.

IQOS е за всички онези пушачи, които не искат да се отказват от тютюнопушенето и искат да намалят риска, който причинява то. Популяризирането на този вид устройства, които нагряват, а не горят тютюна, ще бъде приоритет на компаниите в бъдеще. Дългосрочната цел е пълната замяна на традиционните цигари. Предстои да видим как българският потребител ще приеме нововъведението.

Новините

Най-четените