Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Давид срещу Голиат", или как Европа иска да догони SpaceX в Космоса

Надеждите са скоро ЕС да праща в Космоса и хора, а не само машини Снимка: Getty Images
Надеждите са скоро ЕС да праща в Космоса и хора, а не само машини

Европа иска да догони САЩ - не само в идеите за високи мита за китайски стоки, но и в космическата надпревара.

Засега SpaceX изпреварва не само НАСА, но и Европейската космическа агенция (EKA) и Старият континент е обхванат от желание това да се промени.

От години ЕКА си партнира с комическото подразделение на Airbus - Airbus SE, а на 5 февруари Airbus SE на свой ред обяви партньорството си с Goldman Sachs Group с цел създаване на изцяло нова космическа компания за ракети и сателити.

Тепърва към инициативата се очаква да се присъединят и френски и италиански аеро и космически ориентирани компании.

---

Завръщането на свръхзвуковото пътуване изглежда напълно реално и близо и първият полет вече е факт:

---

Както посочват от Bloomberg, засега най-важно е сътрудничеството между Airbus и едни от най-опитните и ценни банкови анализатори, каквито работят за Goldman Sachs. Още повече, че Европейската космическа агенция пропуска солидни печалби, докато SpaceX изстрелва към Космоса ракети, хора и товари.

Гладът за конкуренция със САЩ пък се засилва още повече, след като Илон Мъск официално стана част от държавния апарат на Вашингтон.

Ролята на банкерите и финансовите специалисти ще е планиране на разходите, оптимизация на средствата и персонала и евентуално търсене на нови и нови инвеститори. От една страна това ще осигури по-бърз напредък на европейските космически мисии, а от друга ще е активен източник на приходи за Goldman Sachs.

Обединението между няколко водещи частни компании е добра първа стъпка в опита за догонване на SpaceX.

А какво точно е необходимо да се постигне - това очерта Европейската космическа агенция на своя конференция още в края на януари.

Ракета "Ариана" при изстрелване Снимка: Getty Images
Ракета "Ариана" при изстрелване

Сред приоритетите е развитие на програмата за система от сателити "Коперник", която включва и сателити за мониторинг качеството на въздуха над Европа. Досега "Коперник" се финансираше най-вече от Европейската комисия, но и тук се търсят свежи финансови вложения от частния сектор.

В момента в околоземна орбита обикалят три европейски сателита на фона на около 7000 на Starlink на Мъск.

Европа се готви да изпрати хора до Венера за обиколка около планетата, като започна строежа на космическия кораб Envision в сътрудничество с френската компания Thales. Това е фирмата, която според Bloomberg ще се присъедини към Airbus SE и Goldman Sachs в новите космически начинания.

Envision може да отвори пътя на Европа и към комерсиални мисии в Космоса към Международната космическа станция или за космически туризъм.

--- 

А сондата "Паркър" на НАСА прави опит за най-близкото доближаване до звездата в нашата галактика - Слънцето:

---

Ключова продължава да е и разработката на ракетите "Ариана", които изстрелват в орбита сателитите от "Коперник".

Надеждите са един ден и то възможно най-скоро "Ариана" да превозва и хора, а не само машини.

Причината е, че Космосът не е само за изследвания и, както е отскоро, за космически туризъм. Той е и все по-важна крачка към отбрана, сигурност и бърз пренос на данни и информация без зависимости от наземна инфраструктура.

Космосът в първите месеци на 2025 г. обаче ще има само един властелин - SpaceX.

Дори и в САЩ още не се е намерил достоен конкурент на Мъск в бранша, а Европа има надежда той да се сформира на Стария континент и да подхване битка, която поне сега все още е в стил "Давид срещу Голиат".

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените