Моля, стойте отдясно!*

Сутрин, час пик, закъсняваш за работа - на едното ти рамо виси лаптоп, на другото, дамска чанта или раница на гърба... Тичаш към ескалатора, но те отново са там преди теб - онези две-три дами, убедени, че са излезли на разходка в 8 сутринта и не само не стоят отдясно на ескалатора, но завземат цялото пространство. На следващия ден ще e майка с дете, или група ученички, които кудкудякат преди началото на втория учебен час (!) сутрин...

Всеки път са различни по пол и възраст хора. Общото в случаите е количеството нерви, което всеки бързащ хаби в опит да обясни, че ескалаторът не е начин да се изкачваш без да гориш калории, а средство за по-лесно придвижване.

Над 300 000 души дневно използват метрото в София и съответно - ползват ескалатори. Онези, които освен да си пълнят по-бързо вода от чешмите на Халите, се качват във влакчето и за да стигнат до работа, познават много добре момента, в който на ескалатора пред теб някой е обсебил цялото пространство и няма как да го изпревариш. Резултатът е една безсмислена опашка, която започва от няколко метра преди ескалатора, защото хората не го ползват, за да се качат по-бързо, а за да се качат, без да се движат.

Правила, ама друг път

Истината е, че правилото да се стои отдясно на ескалатора не е приумица на някой хипстър, решил, че е „по-куул", понеже така правят на Запад. Разписано е в правилника на столичния „Метрополитен": „да се стои от дясната страна с лице по направление на движението, като се придържа за подръчната лента". А въпросният правилник е разлепен на всяка метростанция, заедно със стикер „стой отдясно", на парапета на ескалаторите. За повечето хора обаче това е просто надпис и се возят, както им падне - най-често - отляво.т

„Когато отидем в чужбина, всички се възхищават от реда. Като сме в България, се възмущаваме", казва Цвети Благоева Радева. Тя е част от групата ентусиасти, убедени, че трябва да се тръгне от някъде, за да се променя ситуацията в България. Нарекли са се „Дискусионен, Интерактивен Клуб за Смели, Умни и Можещи - ДИКСУМ". И тръгват от метрото. Свързват се с „Метрополитен" и разбират, че за хората там стикерите с указания и разлепените правила са достатъчни. Все пак склоняват да направят още нещо, като се съгласяват на няколко акции заедно с група ентусиасти, с които да информират пътниците как да се държат на ескалаторите.

С разбиране и раздразнение

Предварително правят проучване на най-натоварените участъци и провеждат няколко акции под наслов „Толерантни на ескалатора" на -„Стадион Васил Левски", „Сердика I" и „Сердика II", „Софийския университет". Акциите са в неделя и понеделник - почивен и делничен ден, за да обхване максимална част от хората, които използват метрото.

Реакциите на пътниците са от крайност до крайност - докато някои се радват на хората, разясняващи правилната употреба на ескалатора, други са доста агресивни. Цвети дава пример с жена, която вместо да послуша съвета им и да се отмести вдясно, реагира като на война и демонстративно се вкопчва в парапета отляво. „А ако някой бърза?", пита Цвети. „Не ме интересува", отсича жената и продължава до горе срещу правилата.

За сметка на това във всички държави, които имат метро значително преди в София да се появи този транспорт през 1998 година, са наясно, че без добра организация на движението, ще страда трафикът, но най-вече ще страдат пътниците (пример с Шанхай от галерията). Затова и хората са толеранти на ескалатора.

ЦУМ е виновен

Всъщност за подобни реакции има едно колкото просто, толкова и абсурдно обяснение. Освен първият голям универсален магазин в София, ЦУМ е и мястото, на което се появяват едни от първите ескалатори в България. И понеже е място за пазаруване и свободно време, ескалаторът е престъпното удоволствие да се разходиш без всъщност да ходиш. На това отдава Цвети и склонността на хората да възприемат ескалаторите като мързелив начин за изкачване, а не улеснение за бързащите.

Следващата акция на групата ентусиасти е днес и в понеделник. След това правят пауза, за да отчетат имало ли е успех. Надяват се скоро да повторят акциите, въпреки че всички, които участват, са хора с професии и активни занимания - именно от онези хора, които забелязват разликата между движението отляво и отдясно, защото бързат, за да изпълнят служебните си ангажименти.

И ако според „безотговорната статистика" на Цвети 70% от младите хора и 50 % от по-възрастните са убедени, че подобна инициатива е необходима, то всички са „твърде заети", за да се включат. А най-лесно би било, вместо да раздаваме флайери с правила, да казваме по-честичко на хората на ескалатора:

„Вляво се върви, вдясно се стои. Моля, преместете се!". Или за по-кратко:

По дяволите, стойте вдясно!

*Заглавието е заимствано от Facebook-група, която призовава за спазване на правилата за движение по ескалатора

#1 Rowan 12.10.2014 в 09:52:06

Неспазването на правилата, че е признак на селяния – о.к. Вечното бързане, обаче, е признак на неспособност да си планираш и разпределяш времето. Обикновено хората които винаги закъсняват за някъде, страдат от неувереност и нерешителност, губят маса време в хаотично туткане докато самото време не ги притисне да вземат някакво решение, как да са облечени, например. Другите склонни към вечно бързане са нарко-зависимите от социалните мрежи. Докато изшпионират всичките си френдове и групи… и хоп – времето отлетяло. Еднакво са ми неприятни, както бабичките, които точно в час-пик са решили да тръгнат за ежедневния си пазар и задръстват обществения транспорт, така и БГ-мамите, които могат да те прегазят, а ако не успеят, ще ти направят луд скандал, че не знаеш от коя страна се ползва ескалатора. Лично за себе си съм открил, че и най-дебилната баба и най-големият селяндур реагират изключително адекватно на едно културно: „Може ли?“. Че някои даже и се извиняват за задръстването, което са причинили. Ако на някой му е под достойнството да се обръща възпитано към останалите хора или просто всички му пречат, да ходи да се лекува. Пътят към цивилизованото отношение между хората не е критиката и наставляването, а личният пример.

#4 vanko 12.10.2014 в 10:52:45

Ехеее! Значи наистина имало хора без проблеми! Защото само човек без проблеми може да си губи многото (явно!) свободно време с подобни безмислици. Ескалаторите не са за бързащи хора - тесни са и са бавни! Необходими са единствено за трудноподвижни хора. За нормален, здрав човек са напълно излишни. За по-бързо придвижване има стълби, които ползвам с удоволствие!

#5 impact 12.10.2014 в 11:15:49

Сега бабите с тубите като прочетат дописката в уебкафе нема да припарят до ескалатора. За по-сигурно пуснете и страница във фейсбук та да ги смажете съвсем.

#6 blowfish 12.10.2014 в 11:47:29

Да го погледнем и от друга страна: значи заради потенциалните "бързащи" (които не е ясно какъв процент са), всички останали трябва да се строяват в дясно, и да има само по един човек на стълба. Ами родители с малки деца? Болни с придружител? Нека да разсъждаваме рационално -- представете си ескалатора като една тръба през която тече някакъв флуид. В случая намаляваш максималната пропускливост на тръбата 2 пъти, заради някакъв страничен трафик който я го има, я го няма. Извода от задачката е, че небързащите и ненахалните ще пътуват по-бавно отпреди. Заповядайте в хипстър-талибанизъм 2.0.

#7 Оня Дето Го Трият 12.10.2014 в 12:07:14

Значи понеже Авторката е с лаптоп на рамо, значи нейната работа е много по-важна от работата на всичките 300 000 пътуващи с метрото? Не знам какво пише из наредбите, но при наличие на стълби, на който му се вижда бавен ескалатора, да препуска по тях. Или кажете да увеличат скоростта му, та като се качиш направо да те изстрелва до офиса ти, вместо да се тътри така. И една бърза сметка: Ако мотрисата изтърси 200 човека и се возят рамо до рамо по двама, всички ще се качат 2 пъти по-бързо отколкото ако се наредят всички вдясно и половината ескалатор е неизползваем. Тоест да се возят и отляво и отдясно е по-добре ЗА ВСИЧКИ Ах, ама тогава аФторката с лаптопа няма да може да демонстрира, че нейната работа е много важна, а всичките други 200 са безделници.

#8 Реалист-2 12.10.2014 в 12:07:47

Така, видно е, че хората не са си показвали носа извън "софията", ама отидете на Запад малко и обяснете там на тези "тъпи олигофрени", че не трябва да се стои у десно, щото пък да на са си губили времето, че да бързат сега....

#10 blowfish 12.10.2014 в 12:23:34

В така превъзнесения запад, много хора също разсъждават рационално по темата: http://forums.xkcd.com/viewtopic.php?f=40&t=109603 Хубавото на запада е, че хората по-често дискутират нещата с разум и не се хвърлят на някакви догми "кое как трябва да се прави винаги". Прочетете и това: http://www.reddit.com/r/changemyview/comments/2eqn51/cmv_standing_on_the_passing_side_of_an_escalator/ -- мненията въобще не са еднопосочни.

#11 Оня Дето Го Трият 12.10.2014 в 12:26:29

Андонова Пита се в задачата какъв е смисъла да ползваме само половината от ескалатора (дясната), като се наредим на 2 пъти по-дълга опашка? В същото време стълбите стоят свободни вместо някой да си тича там ако не е съгласен със скоростта.

#14 Borracho 12.10.2014 в 12:47:47

Разбира се, афтурката се е возила на ескалатори във всички европейски градове с метро, както и на всички европейски летища и за това е ядосана на лошите българи.... Разбира се, ама явно не. Щото ако се беше возила на ескалатор в "европа" щеше да знае, че и там 20-30% от хората не са и чували за ескалаторния етикет. Айде няма нужда.

#15 Галфонсо 12.10.2014 в 12:50:18

Даже и коментарите показват, че нацията ни е изключително ограничена, селяндурска и първобитна. Вместо да каже: "Да, така е", бай Ганя започва да разсъждава защо няма да се съобразява с никакви правила и ще прави каквото си поиска. Изобщо не си задава въпроса защо в цяла Европа е така (или просто не знае), и че в определени моменти на някой наистина му се налага да побърза и точно ганьовците са пречка. Разбира се, за Ганьо бързащите са пречка и не намира за нужно да се съобразява с тях.

#17 Borracho 12.10.2014 в 12:53:55

Оня Дето Го Трият | 12.10.201412:26 Пита се в задачата какъв е смисъла да ползваме само половината от ескалатора (дясната), като се наредим на 2 пъти по-дълга опашка? В същото време стълбите стоят свободни вместо някой да си тича там ако не е съгласен със скоростта. ------------------------------------------------------------------------------- Абе ок ама и ти разглеждаш само 1 частно случайче с едно 10-метрово ескалаторче Ама ако имаш 10-минути да прекосиш цяло летище да си намериш терминала на някакви 500-600 метра ходене няма да ти е толкова весело да тичаш. С куфарите В крайна сметка тея ускорителни пътеки по летищата не са сложени там за красота. Като цяло съм съгласен с авторката, само дето ме ядосва че казва, че едва ли не само в БГ е така, пък на запад всички знаят правилника. Е не го знаят. По-грубичко трябва, по-рязко, с повечко натиск и сила да се газят такива нарушители на правилника и ще се научат бързо. Като го премажеш 1-2 пъти на скорост и ще се сети.

#18 Оня Дето Го Трият 12.10.2014 в 13:00:35

Какво летище бе, пич? Коментираме метро, софийското метро. Все едно да говорим за движението по софийски булевард, а ти да го сравняваш с движеието по писта за Формула 1 - тотално различни случаи С 2 думи да обобщя: Простотия е да се блъскаш с хората по ескалатора сякаш твоята работа е най-важната на света, а не това, че си застанал вляво и чинно чакаш своя ред да се качиш. За който не му харесва скоростта на ескалатора - има стълби. А по един уред с установена скорост на движение да се ръгаш да надбягваш другите - това е простотия Никъде не е казано, че ако нещо го пише в наредба непременно е най-правилно. Тоя дето е писал наредбата може да я е преписвал от летищата Все едно някой да напише правилник за движение по пътищата, преписвайки правилата от Формула 1

#20 Borracho 12.10.2014 в 13:09:56

Оня и ти се влошаваш с времето, като оня чичоебец федар... Чугуни сте и двамата и няма смисъл да се обсъжда с вас квото и да е.

#21 Реалист-2 12.10.2014 в 13:15:02

Оня, животът извън панелката е малко по-така... Но ти нали винаги трябва да си наопаки, простено ти е...

#24 Не така 12.10.2014 в 14:27:38

Който бърза - да се качва по стълбите!

Новините

Най-четените