Избелващ крем разпали феминистките

Козметиката за индийските жени предприе нездравословен обрат.

Нова индийска реклама за Clean and Dry - почистващ продукт, който обещава на жените по-бледи интимни части, доведе до възмущението на много хора в азиатската държава.

Телевизионната реклама показва нещастна жена в компанията на своя съпруг, който изглежда по-заинтригуван от сутрешния вестник, отколкото от нея. След употреба на почистващия гел обаче, жената се появява по шорти и намигва на мъжа си, който я завърта в ръцете си, което се подразбира като намек за семейно щастие. Ключовата фраза на рекламата е: "Животът за жените сега ще бъде по-свеж, по-чист и най-важното: по-светъл и интимен".

След тази реклама обаче, животът изглежда единствено по-обиден за жените 

Блогове и потребители в Twitter порицаха скандалната реклама, както и много списания и лекари. Известната в Twitter индийска знаменитост Рупа Субраманя нарече 25-секундната телевизионна реклама "най-голямата обида" за индийските жени от доста време насам.

Журналистката Дипанджана Пал пък пише, че "макар и Fair and Lovely да прекалиха с вродения женски расизъм в ранните си рекламни кампании, таргетирането на продукти като избелващи дезодоранти, овлажнители и "продукти за хигиената" сега изглежда по-безсрамно от всякога". 
Fair and Lovely представлява крем за лице, гарантиращ избелване на кожата при по-мургавите жени. Той се превръща в голям хит от момента на своето лансиране в държавата през 1987 г.

Производителите на този продукт навремето бяха заявили, че "индийските жени най-накрая са намерили надежда чрез козметиката" и твърдяха, че са открили "избелващия кожата ефект на ниацинамида," който довел до създаването на техния продукт.

Оттогава насам, кремовете и козметичните продукти за избелване продължават да господстват на индийския пазар, като много чуждестранни марки, от рода на Revlon, L'Oreal и Garnier, успяха да навлязат на този пазар с лосиони и кремове за защита от слънцето или с избелващ ефект. Clean and Dry, който струва 1.60 американски долара, се счита за най-достъпната алтернатива, в сравнение с повечето предложения от чуждестранни производители.

Буря в чаша вода, или изкривени представи за красота?

Алик Падамсе, рекламният директор на  Clean and Dry, коментира пред индийски медии, че реакцията спрямо рекламата е пресилена. В защита на рекламния клип, той заявява, че "е трудно да се отрече, че кремовете за избелване често разпалват страстите на социални коментатори и активисти. Червилото се използва, за да придаде по-червен цвят на устните ви, а избелващият крем, за да ви направи по-бледи - какъв е проблемът?"

Според социалните коментатори, проблемът е в представянето на изкривен възглед за красотата, основаващ се на цвета на кожата сред обществото на предимно тъмнокожи индийски жени. Дори днес в съвременните метрополиси, търсенето на светлокожи партньорки е преобладаващо в обявите по вестниците и сайтовете за запознанства в Интернет.

Козметичната марка Vaseline се опитваше да рекламира своя избелващ крем за мъже с Facebook приложение, което прилага специален избелващ филтър на зададена от тях снимка. Боливудски актьори като Ша Рук Кан също демонстрират подкрепата си за избелващи продукти като крема Fair and Handsome, който се използва от мъже след бръснене.

Козметичен бум

Лекарите предупреждават, че избелващите продукти могат да бъдат вредни за здравето, но независимо от тези предупреждения, избелващите кремове все още се продават добре и индийската козметична индустрия процъфтява. Според ново проучване, извършено от Обединените търговски и индустриални камари в Индия, приходите на националната козметична индустрия се очаква да нараснат с 3.6 милиарда долара до 2014 година.

Нарасналата популярност на специализирани продукти като тонизиращи лосиони, кремове и козметика против състаряване се обяснява с увеличения демографски дял на работещите жени, нарастващия разполагаем доход на потребителите и агресивните маркетингови и рекламни кампании.

"Протестите срещу избелващите продукти са малки и незначителни по мащаб, защото повечето жени както в урбанизираните, така и в селските територии, вече използват засилено козметични продукти и хирургическа намеса," коментира Дхаван.

Макар че феминистките и социалните коментатори считат потребността от светла кожа сред съвременните независими индийски жени за ненужна, непрекъснато растящите продажби на избелващите продукти сочат към други тенденции. Аму Рао, терапевт по алтернативна медицина в Гургаон - град в близост до столицата Ню Делхи, не се противи на продуктите като Clean and Dry: "Ако се нуждаем от по-светли лица, защо да не се нуждаем от същото и там долу?", пита тя.
Който си мисли, че красотата не се определя от цвета на кожата, явно не е предвиждал популярността на избелващите кремове в "съвременна" Индия.

#1 imperiall 29.07.2012 в 10:21:51

хахаха лелел Възниква въпроса обаче, феминистките ли е разпалил или който е там останал с всичкия си..

#4 post deluvian 29.07.2012 в 18:37:36

разликата не идва от цвета, а от това кой как ги използва

#5 Не е задължително да си луд 29.07.2012 в 18:53:31

То и твоята боза си е обида, но май трудно можеш да разбереш защо...

#6 Aaauaa 30.07.2012 в 09:56:56

И какво е общото с Айшвария Рай?

#7 lele male 30.07.2012 в 13:20:40

Ами може да е от избелените...

#9 Aaauaa 30.07.2012 в 16:11:38

Абе какви маймуни ви гонят? Айшвария Рай си е супер готина.

#10 Блуждаещ читател 30.07.2012 в 17:34:45

"Животът за жените сега ще бъде по-свеж, по-чист ...". То вероятно иде реч за най-обикновен сапун, но като стане въпрос за красота и жените пощуряват. А в Индия определено има нужда от по-масова употреба на миещи средства и не лековитата чешмяна вода, че за лековитата им река неам думи с какво е пълна.

#11 cabrao 30.07.2012 в 19:31:21

Много интересно... Продават се поне дузина лусиони и кремове, които помагат за по-бързо почерняване и прихващане на тен за белите жени, дори и мъже, но никой нищо не казва и не е обидно. Изведнъж някоя фирма прави такова нещо, само че за обратен ефект и веднага става въпрос за расизъм. Я се осъзнайте и стига сте се правили на интересни!

#13 fALLEN 31.07.2012 в 00:00:15

ми те протестират срещу рекламата, не срещу продукта, поне аз тва успях да разбера, ама знам ли...

#15 корейче 31.07.2012 в 10:16:28

Мануела, правиш ли разлика между Азия и западното общество? Ва Азия балата кожа е на почит, там се пазят от слънцето и не смеят да се изложат дори за малко на слънце да не би да почернеят. И това важи и за Близкия, и за Далечния изток. Японците и моите братя корейците не са черни, но там има същата мания за избелване.

#16 lele male 31.07.2012 в 10:27:33

Ами то нали знаете - кой квото си нема - това иска... Приятелката ми от Еритрея се пази като дявол от тамян...упссс... по-скоро като вампир от слънцето...

#17 boris 31.07.2012 в 11:07:54

Едно негърче искало да разбере какво е да си бял и се боядисало бяло. Върнало се в къщи. Като го видяла майка му, веднага скочила: - Ти на бял ли ще ми се правиш? - дръпнала му един здрав пердах. След малко баща му: - Ти на бял ли ми се правиш? - спукал го от бой. Излезнало на улицата, там неговата банда, без да го пита и тя го спукала от бой. Седнало негърчето на една пейка и си казало: - Ей, от 15 мин. съм бял и вече мразя негрите!

#18 imperiall 31.07.2012 в 14:38:10

Мануелче, неуморно "разсъждаваш".. Не е най-силната ти страна, колко мн други неща за правене има, ето - поразходете се с фолен в парка, сложете в по един сак котките, да ги запознаете например, но не ги излагайте много на слънце, могат да потъмнеят

#19 Бобо 31.07.2012 в 20:40:23

Единствената раса на света с абсолютно бяла кожа и абсолютно гарванова черна коса е от Стара Корея. Така че корейче , това изключително съчетание прави представителките на тази раса едни от най привлекателните на планетата наречена земя.

#20 fALLEN 31.07.2012 в 22:23:07

таз пък кукувица с тия котки... кажи нещо по темата - тъмна ли ти е, светла ли ти е? има ли кой да я гледа?

Новините

Най-четените