И ваш’та майка също!

Бях готова да стана майка за втори път дори в страна, която дава на детето ми двайсетина лева на месец (оставила съм ги на държавата в знак на толерантност към явно проблематичния й бюджет). И дори в страна, която оценява отговорността на бащата спрямо детето на 60 лв. месечно - минималната издръжка, която майката евентуално може да получава от таткото, ако той не успее да излезе от пубертетския си лайфстайл (въпреки огромното си желание) и ако тя има време да цикли върху темата за равното разпределение на родителската отговорност. Една доста тъжна тема в тази страна.

Българските майки обаче са здрави, прави и оптимистични жени, които тикат количките си с такъв хъс и всеотдайност по разрушените или претръпкани с паркирали коли тротоари, сякаш няма какво да им развали това мазохистично удоволствие.

Майка с количка след двучасова разходка в София е като Юсеин Болт след 200 метра спринт. С тая разлика, че не получава медал, а сритване.

„Гледай къде пресичаш! Ма!"

Това долу-горе каза КАТ на майките тия дни с иначе любезната си акция, озаглавена "Ваканция, да пазим живота на децата на пътя!". И ги заплаши с глоба от 10 лева, ако пресичат неправилно с детските си колички.

Принудих детето си да започне да ходи като хората преди да навърши стабилните десет месеца, за да си спестя купуването на втора количка. И за да изхвърля първата с доволен замах. Нейните (маркови) колела се изпотрошиха в сложните маневри по улиците и тротоарите около „Петте кьошета", където през зимата просто трябва да пресечеш на място без пешеходна пътека, за да избегнеш затъването на количката в дълбока яма, пълна с полуразтопен кафяв сняг.

Другият вариант е докато обличаш детето си, приготвяш му там всички шишета, колбички, салфетки, памперси и солетки, да си набележиш точен маршрут, по който знаеш, че няма да срещнеш нито едно невъзможно за преодоляване препятствие.

Държавата свикна с българските майки като с шампионки по лекоатлетически дисциплини, които могат да се справят с всякакви дупки, препречващи пътя им автомобили и липса на специални пътеки в доста от подлезите. И реши да им бръкне в джоба, за да оптимизира дисциплината и търпението, с което жените понасят майчинството в тази страна.

От пътна полиция излизат с аргумента, че не могат да се делят неправилно пресичащите майки с колички от другите пешеходци, нарушаващи правилника. От Пътна полиция обаче забравят да аргументират липсата си на позиция относно това какво да правят майките, когато не могат да минат с количките заради спрелите върху тротоарите джипчета.

Да изчакат шофьорът да се появи? А що пък да не се върнат обратно по пътя си и да си намерят по-безопасен маршрут? И без това нямат кой знае каква работа. Да излизат само пред блока? Да излизат само на терасата си? А и в крайна сметка, кой ги е карал да раждат?

Ако искаш да си майка-редови пешеходец, а и редова майка въобще, трябва да изчакаш държавата да ти осигури условия.

Избягвам да обвинявам държавата в каквото и да било, тъй като започнах да мисля далеч след като тя освободи народа си от социалистическата си майчинска функция, но в случая ми пробутва някаква безкрайна игра на шах.

С йезуитската теза, че бутайки количката на червено, майките рискуват живота на детето си. Нещо като "абе ние просто ви съветваме, в края на краищата дори животът на детето ви не е задължителен".

Благодаря за вниманието, уважаема Държава, но майки, на които им се налага сами да сменят системите на децата си в болниците, са с толкова обострен усет към риска за живота на хлапетата, че нямаше нужда от тази спасителната акция на КАТ.

И докато жените освобождават всяко правителство от функцията да им дава дори минимален стимул да раждат, поне се научете да им давате път. Иначе първата дума на децата няма да е мама, а мамка ви.

#1 Teya Diya 04.06.2010 в 11:52:46

Елица знае как да поругае с финес. Ръкопляскам.

#2 black_dragon 04.06.2010 в 15:06:42

Мога да ви кажа че ХИЧ не сте права... Понеже съм шоьор с голям опит и същевременно баща на дете ви правя следната забележка. Гледате на проблема едностранчиво! Всеки божи ден срещан поне 4-5 майки които при наличието на пешеходна зона крачат гордо по улицата... И всички като им свирнеш че пречат почват да те гледат лошо! Всяка жаба да си знае гьола, респективно къде да си кара количката. Като няма място на тротоара, разбирам. Но да се мъкнете по улицата защото е по-широко ей това не разбирам. Така че ще ме прощавате но ЗНАМ че не сте права!

#3 black_dragon 04.06.2010 в 15:07:35

Да не говорим че всички гледате да псувате, ругаете и недоволствате колкото се може повече...

#4 pier 04.06.2010 в 19:21:48

явно доста си набрал на майките... интересна позиция, излиза, че те не получават подкрепа не само от правителството, а и от бащите на децата си. Уважавам мнението ти и знам за какво говориш, но признай си, че колкото и да са досадни "майките" на моменти, те все пак се справят в страна, която по никакъв начин не подкрепя и стимулира раждаемостта. Затова и коментарът ти е доста несолидарен и леко обиден - въпреки че дори не засяга хора като теб (щом си добър шофьор вероятрно колата ти не стои по тротоарите)...

#5 black_dragon 06.06.2010 в 10:32:25

Идеята ми за коментара беше следната! Същите тези майки се оказва че хем ползват пари от държавата за да си гледат децата, хем си ги дават на ясла и разбираш ли забравят да си подадат декларацията за това... и ползват неправилно пари от държавата... и после същите наглеят държавата да им опрости дължимото.... От къде на къде? Моят калпазан е на 1.6 г... и няма да го запишем на ясла защото ще спрат парите на съпругата ми... и тя си го гледа, взима 240 лв, аз взимам заплата и се издържаме без да хленчим... 90% от хората в държавата искат да имат само права.... задължения никакви... Не става. Като не спазваш правилата, глоба, съд, затвор... Във всяка нормална държава е така... независимо кой си и какъв си... Като не ти харесват правилата, опитай се да ги промениш.... Не да хленчиш!

#6 Agamemnon 06.06.2010 в 19:22:39

Това явление с майките и баби камикадзета отдавна съм го забелязал и винаги съм се изумявал на човешкото малоумие. Другият невероятен признак на еволюция е пушенето пред децата, най- нормален пример е майка гушнала дете и хвърля облаци дим. Невероятно! Не че танковците са по наред. Дето се казва - Чипът трябва да се смени.

#7 lele-2 06.06.2010 в 22:34:18

ми супер яко е, че точно по тази тема се изказват мъже... нямам думи. наистина нямам щото нямам дете. но като гледам какви са мненията на бащите, няма и да родя... поне в тази страна. във всяка нормална страна от ЕС да си майка е гордост. тук една майка се е опитала да каже нещичко, не хленч, просто си споделя (доколкото рабирам си е оставила и т.нар. детски на държавата) и това веднага отваря устата на ГООООРКИТЕ МЪЖЕ... имам три приятелки, които са самотни майки и искам да ви кажа, че това са най-красивите и силни жени, които познавам - имат си готина работа, не са се превърнали в някви наедряли лелки и на всичкото отгоре не занимават бащите на тези деца с нищо. едната от тях едновременно кърмеше и бачкаше, драги Бащи. Не мога да разбера толкова ли е трудно някой да каже нещо в подкрепа на тези жени. Нима се правите, че не знаете какви привилегии имат майките в Европа, истинската Европа, или наистина не знаете? Нима сред вас, драги бащи, няма такива, които са израстнали само с майките си? Съмнявам се... Тогава би трябвало да знаете какви жертви са направили те за вас. Не се и учудвам, че нито една майка не се е изказала по тази тема - все още живеем в тъпо патриархално общество, в което ролята на жената като че ли нарочно се героизира ли героизира - дайте да изцедим колкото се може повече от нея, а посмее ли да каже нещо - всяка жаба да си знаела гьола. няма да родя на тази държава нито едно дете, честно

#8 katerinavel 07.06.2010 в 00:37:24

Господин black_dragon, ХИЧ, ама ХИЧ не сте прав в коментарите си. Ако сте „шофър с голям опит” би трябвало да знаете, че за един наистина добър шофьор 1-вото правило е да пази пешеходеца, какъв то да е било той – редови ли, майка с количка ли, луд ли, пиян ли – те са хора, а човешки живот е по-важен от каквото да е било, особено, когато ти се движеш в автомобила си и с пъти по-силен от майка с количка. Ако наистина сте баща на дете и поне един път сте излязъл да го разходите по Софийските улици, тогава не само ще сте съпречастен към проблема, а и коментара ви няма да изглежда така „некомпетентен” по въпроса. Съответно вашето „ЗНАМ” спокойно го заменете с „НЕ ЗНАМ”. Аз съм майка с количка и същевременно и шофьор. Смея да кажа, че по-нахални и по-глупави шофъори от Българските не съществуват в цяла Европа. А за КАТаджиите да не говориме, те работят тази работа, само защото не стават за нищо друго... А пък за Държавата и майките, парите и майките, детските, майчинството, условията за отглеждане на деца - положението е наистина трагично. Достатъчно съм прецакана от цялата система, не само няма да подам декларацията, че детето ми е на ясла, а ползвам пари „от държавата” които всъщност съм си ги изработила и съм си платила достатъчно на тази държава за да ги получавам по време на майчинството, но и ще гледам да взема колкото може повече... Защото се чувствам унизена и подценена от страната на същата тази държава....

#9 Все тая 08.06.2010 в 11:11:17

Първо едно отклонение Изумителни са българските жени До към 30-така лайтмотивът (не на всички, разбира се) е: "Който иска дете, да си го роди!", след това решават, че ще се "жертват" и раждат, след което настава истинският ад и мотото става: "Аз съм майка!" и в следствие на това целия свят трябва да припада, да съчувства, да гледа ококорено и да тича да помага! Повдига ми се като чуя "Аз съм майка!" напоследък. Да, майка си и какво от това? Какво по-естествено за една жена от това да е майка? Майка ми - да е жива и здрава - е отгледала три деца и никога в живота си не съм я чул да се изтъпани и да бие тъпана, че е родила, а вместо да реве и да се тръшка си е гледала децата. Днешните пикли родят по едно и вече светът им е длъжен! Сега по темата: аз съм шофьор и точно, за да не преча на хората не идвам на работа с кола, защото работя до НДК и тук паркирането е война от една страна, а от друга създава неудобство на пешеходците. Идвам си с грАДСКИЯ транспорт, търпя и простотията и миризмите. Когато отида в друг град търся платен паркинг и си оставям колата там. Аз не съм майка (по обективни причини ), но и мен ме дразни, когато трябва да слаломирам между разни кошници, благородно изакани на мястото, по което се предполага, че трябва да мина аз, но съм се нагледал и на пешеходци, които при тротоар от 2 метра ширина, весело си ходят по улицата и чак се сърдят, като някой шофьор спомене майките им ;) Сещам се и за бабите от зелените барети, които с дивашка страст изхвърчат от храстите покрай пътя (пример е бул. България) и с точността на ракета земя-земя се оказват на 2 метра пред колата ти. Сега докато пиша гледам една майка с количка, как при свободен тротоар (без 1 дупка по него) си бута количката по павираната улица... Въпросът е комплексен и опира до толерантност и култура, колкото до КАТ... няма какво да ги коментираме, те са си наказани отгоре

#10 katerinavel 14.06.2010 в 11:58:37

А забелязал ли сте, че "тротоарът от 2 метра ширина" е дълъг не повече от 2 метра също, точно защото е "свободен тротоар (без 1 дупка по него)" автоматично се превръща на паркинг за по-луксозните коли Знаете ли колко е "лесно, приятно и безопасно" за бебе в количка да качваш и да сваляш количката от тротоара през всеки 2 метра? Има хиляди дребни подробности, които не искам да споделям, точно за да не ме обвинявате в "тръшкането"..... Въпросът наистина "е комплексен и опира до толерантност и култура" а също така и до отвратителното отношение към жените в България.

#11 kawata 22.06.2010 в 19:03:14

Направо се чудя да се смея ли, да плача ли или да попържам като хасковски каруцар, препил с лоша мастика...! Абе хора, я си прочетете коментарите? - от зор да се плюете един друг, да се изкарвате майки-мъченици, жени-мъжемразки или шофоьори-многостажници, всеки един от коментиращите е забравил за какво изобщо е статията (оставям настарна факта, че тя наистина е написана предизвикателно!)... Та за статията - моето лично убеждение е, че пешеходците са най-недисциплинираните участници в уличното движение; майките с количики не правят изключение... От друга страна - тротоарите отавна са превърнати в паркинги, плочките им подскачат и "къпят" и преминаването по тях си е приключение... Но не това е същността на статиятя, поне според мен, а фактът, че институциите, които би трябвало да регулират/контролират тези процеси, нехаят - без значение дали е КАТ, Общината, Държавата ! И тук трябва, пак според мен, да бъде насочен гневът ви, а не един срещу друг и да си доказвате кой е по-, по-, най-, а да предизвикаме институциите, отговорни за трафика - КАТ, Общината, Държавата да извършват по-строг контрол както върху пъркиралите по тротоарите автомобили, така и върху неправилно пресичащите пешеходци, майките с колички включително. Така мисля аз ... А вие ,хайде, плювайте!

#12 rado84 27.06.2010 в 18:01:49

"А и в крайна сметка, кой ги е карал да раждат?" И аз това щях да питам. Никой не ви е насилвал да правите и да раждате деца. Като не ви харесва факта, че няма "бързи платна" за детските колички - ми не правете деца и толкоз. Майките все ревете, че не ви стигали парите за това и за онова, че издръжката за децата била малко, че не знам си какво още, а в крайна сметка сами сте се набутали в тая ситуация. Като не ви изнася отивайте в чужбина и там си правете децата. Тъкмо с по-малко досадни индивидчета ще трябва да се разправям като започнат да врещят.

#13 randome 12.11.2010 в 19:12:55

до.. Все тая | 08.06.2010 11:11 страхотна позиция...(и аз съм се нагледал на "Мами",,пресичащи където им падне/У-СРЕДИ-тикайки първо количката ЕСТЕСТВЕНО,,,щот целиЙУ СВЕТ Им е длъжен, КАКТО и на аУтомобили паркирани У-СРЕДИ-"на витошка, на трамвайната релса напреко,,,и ФураШкаджията седи да пази джипа") но комент по тая тема повече.... до.. kawata | 22.06.2010 19:03 наистина там/КАТ,, трябва да се "псува",,,некви напъни за събиране на парички(просто трябва да се ........). акцията нема да оправи проблема(нито на ШофЙО-рите нито на Мами-те).

Новините

Най-четените