Корпоративните екстри, които никой всъщност не иска

Безплатни барове със закуски, хладилници, заредени с охладена бира, карти за безплатни масажи и козметични салони, допълнителни отпуски за почивка и пътуване - все повече фирми предлагат нови и нови корпоративни блага, които имат за цел да привлекат и задържат служителите.

Тези примамливи оферти би трябвало да помогнат при набирането на персонал и оставането му за дълго компанията.

В конкуренцията за качествени кадри допълнителните екстри влизат в надпреварата и се смята, че оказват своето влияние. Истински ценните служители са се научили да преговарят какво искат в замяна на труда си. Те знаят как да избягват неподходящите за тях работни места и по-лесно предприемат смени на работното място.

А умните работодатели вече предоставят куп облаги, за да задържат служителите си при себе си. Много от тях предлагат стимули за подобряване на благосъстоянието и психичното здраве, защото според тях то става все по-важно за правилното функциониране на компанията.

Но кои екстри наистина оказват влияние и кои - не особено?

Някои от най-големите корпорации като Netflix и Virgin например предлагат на служителите си опцията за неограничена отпуска и им позволяват да си вземат толкова почивка, колкото преценят за необходимо. Приема се, че когато гиганти като тях дават такъв пример, на по-малките фирми им остава само да ги последват.

В САЩ вече около 5 на сто от компаниите предлагат неограничен отпуск. Според тях работниците им оценяват факта, че са третирани като възрастни и отговорни индивиди, които адекватно определят от какво се нуждаят в живота си. На теория всичко това звучи страхотно.

Положителните ефекти обаче не са доказани категорично. Ако една компания иска да се рекламира пред потенциални нови служители - ефектът би бил страхотен. Елате при нас, ще можете да почивате колкото ви душа иска. Но извън тази част никой няма идея доколко има полза от подобна свобода.

Да, отпуската облагодетелства и работодателя, и служителя. Служителите, които си взимат пълния брой дни отпуск, после са по-ефективни в работата си и следователно имат по-големи шансове за повишение. Въпреки това повечето хора предпочитат да има ясни правила, защото иначе изпитват тревожност.

Далеч по-разумен е подходът в компании с добре организиран състав, който взима точно полагащото му се количество почивка.

Друга мода, която набира все повече популярност в големите корпорации, е така нареченият "петъчен хладилник", който е зареден от работодателя с изстудени алкохолни напитки. И тук се оказва, че доста от служителите не смятат подобно нещо за кой знае каква екстра.

При проучване сред 2300 работещи в такива фирми безплатните питиета отиват на 38-мо място в класацията на допълнителните придобивки.

Същото е отношението и към безплатната вечеря за хора, които работят по-късни смени и вечерят на работното си място. Много по-високо ценена е свободата при възможност да се работи от вкъщи, вместо работодателят да се опитва да накара офиса да прилича на втори дом.

Повечето служители с гъвкаво работно време и нефиксирано работно място се чувстват далеч по-удовлетворени, отколкото ако имат някоя и друга безплатна бира.

Корпоративният уелнес - неща като масажи и козметични студиа - също се смята за огромно преимущество и също се оказва не чак толкова желан. Служителите се интересуват много повече от физическото си здраве и от това дали работното им място е здравословно.

Затова допълнителните здравни осигуровки, окуражаването за спортуване и добрият баланс между работа и свободно време се приемат за много по-важни. Като приоритет работниците посочват и ограничаването на служебната комуникация за уикендите и като цяло стремежа към намаляване на стреса на работното място.

Защото в крайна сметка най-лоялни са именно щастливите и спокойни служители.

Новините

Най-четените