Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как да преживеем кошмара "Събиране за Коледа"

Не сте само вие - средностатистическата двойка ще си спретне 7 скандала Снимка: iStock
Не сте само вие - средностатистическата двойка ще си спретне 7 скандала

Коледа чука на вратата, а с нея разнообразна и наситена палитра от неприятни емоции. Филми и реклами настойчиво показват това, на което повечето от нас не са присъствали - задушевна, пълна с топлота семейна вечеря край светлините на елхата, и упорито натякват, че трябва да сме щастливи по празниците с любимите хора наоколо.

Е, как да стане - след цялото истерично пазаруване, последващия финансов колапс, френетичното планиране на менюто и изтощителни часове на печката, плюс оцеляване в бруталната война по пътищата, за която точно по празниците всички са в оптимална бойна готовност - за да търпиш пиянските дървени философии на чичо Кольо, пасивно-агресивните подмятания на кака Анче и вайканията на майка ти, че е трябвало да държи капамата още 20-ина минути във фурната...

Т.нар. празници са време, което някак трябва да се преживее, по възможност без ПТП и прекомерно натрупване на свободни радикали. А не дълго чаканото най-прекрасно време на годината.

Не сте само вие - 88% от американците твърдят, че празниците са най-стресиращото време от годината, а статистиката сочи, че средностатистическа двойка ще си спретне средно 7 скандала по празниците.

Ако не помага фактът, че не сте сами и всъщност почти никой не се радва на празниците и на перспективата да търпи хора, които по принцип избягва, речи за величието на Русия/Америка и безобразното поведение на нечии невъзпитани деца, ето няколко съвета за оцеляване и минимизиране на щетите:

Не неглижирайте себе си

"Лесно е да пренебрегнем собствените си сън, рутина и физическа активност заради времето, което трябва да отделим на пазаруване и подготовка за празниците. Трябва обаче да приоритизирате грижата за себе си", казва Дорли Микаели, клиничен социален работник от Ню Йорк пред сайта shondaland.

Ако сте отпочинали и сте се погрижили за себе си, ще имате по-добра емоционална издържливост, която да позволи да преглътнете по-леко трудните за понасяне хора наоколо. Затова яжте здравословно, не прекалявайте с предколедните партита, спортувайте и не зарязвайте хобитата си.

Ако влезете в добра форма в предизвикателството "семейно събиране" е по-вероятно да го преживеете по-леко, отколкото ако сте вече изтощени и скапани.

Снимка: iStock

Избягвайте опасните теми

Винаги има някой, който държи да натрапи политическите си или медицински възгледи и обожава да държи речи по темата след третото питие. Старайте се да избягвате този разговор и да не давате повод за началото му, както и всякакви теми, които могат да станат повод за скандал.

Опитвайте се да се придържате към по-безопасните работа, училище, книги, филми, храна и - естествено, времето. Ако някого упорито го тегли в опасната посока, не отвръщайте, реагирайте с нещо неангажиращо като "Наистина", "Интересно" и т.н. и напуснете полесражението към друга стая - например да помогнете на домакина.

Когато някой започне да ви изкарва от релси, си повтаряйте, че не е лично. Как се държат хората е техен проблем и избор и няма нищо общо с вас. Не е лесно, но не приемайте лично болезнени и неприятни коментари - този човек се държи така с всички.

Подгответе се с реакция

Поне един човек в компанията винаги ви е лазил по нервите - "Кога ще имаш деца", "Кога ще стягате сватба", "Кога ще напуснеш тази скапана работа"... Ужасно дразнещо е, година след година. Колкото и да е изкушаващо да му отговорите, за да спре веднъж завинаги - не го правете - това няма стане и той няма да се промени.

Затова по-добре подгответе стратегия за реакция, с която да туширате караницата в зародиш. На очакваното "Ако не ти повишат заплатата - напускай", бъдете готови с отговор, например "Благодаря за загрижеността" или "Ще помисля върху това" и минете на по-неутрална тема.

И нямайте илюзии - този, които се е напил миналата година, ще го направи и тази, двойката, която си спретна скандал, ще повтори. Очаквайте същото и тази година, а не тези хора да са се променили - така поне няма да останете разочаровани, което е пряк пък към скандала.

Методът "Три неща"

Ако нещата на масата тръгват на зле, започвате да губите самообладание и сте на път да кажете нещо, за което ще съжалявате, опитайте една проста стратегия. Потърсете, отбележете и си кажете на наум три неща, които виждате, три неща, които помирисвате, три неща, които чувате, и три неща, които можете да докоснете. Между тях дишайте и издишайте по три пъти бавно. Така ще се поуспокоите и ще намалите напрежението.

Както и да се държат околните, помнете - никой не може да се меси в мислите ви. Затова си мислете какво вие искате, а не другите, смейте се над себе си дори или си съчувствайте. Така вие ще се занимавате със собствените си емоции, а не някой друг.

Внимавайте с алкохола

Това е лесно да се каже и трудно да се изпълни, особено насред събиране, което приема все по-неприятен развой и човек има нужда да се успокои. Но трезвият разум е най-необходим именно в такава ситуация - все пак най-големите и запомнящи се издънки обикновено са тясно свързани с пропорционално количество алкохол, който унищожава задръжките.

Снимка: iStock

Ако не можете да се откажете от следващото питие, поне изчакайте - или ситуацията да се поуспокои, или да се приберете, или дразнителите да си тръгнат.

Изкуството на разсейването

Ако имате деца - използвайте ги като извинение. Когато стане напечено, няма по-добро извинение от това да смените памперса на бебето, да го сложите да спи или да си поиграете с него, защото има нужда от внимание. Ако нямате - разтребете нещо от масата, помогнете на домакина, идете до тоалетна или излезте на балкона.

Повече хора

Ако събирането позволява и знаете, че ще има проблемни хора, вземете си някой за подкрепа - приятел или роднина. Освен че ще общувате повече с него, вместо с когото не трябва, присъствието на трети човек намалява вероятността за конфликт, защото хората не обичат да изглеждат зле в очите на непознати, т.е. неприятният за вас човек на партито ще избягва конфликт.

Емоции от миналото

Повечето хора влизат в емоционален регрес, когато се връщат в стария си дом или град - стари рани и конфликти излизат на повърхността, уж преодоляна болка се връща и човек може да излезе от релси сериозно. А оттук до караницата пътят е кратък.

Снимка: iStock

Това е напълно нормално, случва се в всички и просто трябва да го имаме предвид и да сме готови. Например, ако усетите, че ви връхлитат емоции от миналото, които може сериозно да ви разклатят, може да излезете на разходка или да се обадите на настоящ приятел, който да ви върне на земята.

Не се опитвайте да поправяте старите травми точно по празниците, не влизайте в драми или в опити да разрешите стари конфликти. Ако не можете да запазите спокойствие - тръгнете си, не се извинявайте и не се оправдавайте.

Ограничете времето

Често при семейните събирания количеството надхвърля качеството. Затова събирането може да мине далеч по-гладко, ако си поставите времева рамка, която да спазите. Кажете си, че ще стоите 3 часа или до края на вечерята и наистина си тръгнете, когато времето изтече. И си повтаряйте, че това е временно и визитата ще приключи. Освен че прави живота по-лек, това помага и да се смени фокусът към нещо, което наистина ви е приятно.

Ако остава много свободно време, което може потенциално да породи конфликт, опитвайте да го запълните - гледайте филм заедно, играйте игра, която всички харесват, или споделяйте хубави спомени.

Това е животът

Колкото и някой наоколо да се амбицирал да "си прекара чудесно", не забравяйте, че това е реалният живот, а не сладникав коледен филм. Не се опитвайте да постигнете съвършенство - на трапезата, с украсата или с укротяването на гостите. Намалете очакванията до минимум и може и да имате един-два хубави момента.

   

Най-четените