Наближава онова време от годината, в което въздухът в София може да се види с просто око. Със сигурност една от причините за замърсяването е тежкият автомобилен трафик и още повече - остарелият автомобилен парк на България.
И докато в столицата се опитваме да се справим с половинчати мерки, в други държави на Балканския полуостров са далеч по-категорични.
Още на 1 януари 2019 г. Албания забранява вноса на автомобили, по-стари от 10 години.
Страната е на четвърто място в Европа по замърсяване на въздуха, като положението е особено тежко в столицата Тирана. Междувременно по оценка на изданието "Тирана Таймс" средната възраст на колите е 20 години. Преди 2019 г. едва 3,3 на сто от автомобилите са с изряден катализатор и DPF филтър.
Оттогава насам обаче в Албания могат да се внасят само коли на до 10 години, които задължително покриват категория "Евро 5" или "Евро 6".
Мярката е посрещната с протести, предвождани от търговците на автомобили втора ръка. По улиците на Тирана излизат около 5000 дилъри на употребявани коли, които заявяват, че ако забраната се запази, те ще фалират. Правителството на Албания обаче остава непреклонно. Почти.
Тази година възрастта на колите втора ръка, които могат да се внасят, е вдигната от 10 на 15 години. Остава изискването да покриват двете най-високи еврокатегории.
В Косово внимателно следят ситуацията в Албания и също тази година решават да вземат пример.
На 1 януари 2025 г. влиза в сила пълна забрана за внос на коли, произведени преди 2015 г.
Автомобили, слезли от поточните линии преди 2015 г., се спират още на границата. Колите втора ръка са длъжни да покриват минимум "Евро 4" стандарт и да вървят с документи, които удостоверяват, че са снабдени с катализатори или DPF филтри.
Граничните власти на Косово освен това имат и правото да спрат за внос автомобил, който изглежда прекалено амортизиран, дори и да отговаря на законовите изисквания.
Косово налага и още една мярка за ограничаване вноса на стари коли - колкото по-стара е колата, толкова по-скъпо е тя да бъде регистрирана в пътна полиция и да се снабди с регистрационен номер. Регистрационните номера на автомобил от 2015 г. могат да достигнат до 3500 евро - сума, непосилна за много от жителите на страната.
Преди налагането на закона данните сочат, че всеки ден в Косово са влизали средно по 95 прекалено стари коли.
Протестите и оплакванията, че косовари няма да могат да си позволят личен автомобил, не успяват да смекчат новото законодателство.
В Черна гора пък имат още един довод срещу старите коли втора ръка, освен че замърсяват въздуха. През 2024 г. Подгорица забранява вноса на коли, по-стари от 15 години, защото ги приема и за цапащи, и за не достатъчно безопасни на пътя.
По данни на Евростат Черна гора е рекордьор по брой автомобили на глава от населението - на около 623 хил. души се падат 242 хил. регистрирани леки автомобила.
Затова и усилията на правителството не са насочени само към ограничаване вноса на стари коли, а и към намаляване броя на колите на глава от населението. В Черна гора важи и още една ограничителна мярка - хора без черногорски паспорт и без постоянно пребиваване в страната нямат право да закупят собствен автомобил.
На този фон дискусиите дали да забраним вноса на стари автомобили в България ту се разгарят, ту спират.
Последно въпросът беше повдигнат през април и май месец 2024 г., когато се предложи доста "толерантна" мярка - забрана на вноса на коли над 20 години или под стандарт "Евро 4".
От Асоциацията на вносителите на автомобили в публична позиция заявиха, че подобен закон е в противоречие със законодателството на Европейския съюз и вместо забрана предложиха по-високи данъци за по-амортизираните коли.
Така въпросът остана да "отлежава" за по-добри времена, макар че според доклад на Световната здравна организация около 12 хил. българи годишно умират именно заради мръсния въздух.

