Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Първият съветски кросоувър - направен лично по поръчка на Хрушчов

ГАЗ-М72 не е това, което властта очаква Снимка: Wikimedia Commons
ГАЗ-М72 не е това, което властта очаква

Територията на Съветския съюз е необятна и Никита Хрушчов прекрасно е осъзнавал това.

В средата на 50-те години на миналия век той осъзнава и още нещо - жителите на СССР не разполагат с достатъчно високопроходим автомобил, с който с лекота да стигат до дачите си.

Да, висшия ешелон на властта разполага с имоти около Москва, но не всеки друг има този късмет.

Така се ражда идеята за първия съветски кросоувър.

Тогава, разбира се, никой не използва думата кросоувър, но концепцията е ясна - купето е като на лек автомобил, но окачването и гумите са по-сходни с тези на джип. За основа на новата кола е взет ГАЗ-69, но конструкцията му е подсилена, добавени са по-големи гуми и обновено предно предаване.

Резултатът е автомобил с наистина впечатляваща проходимост, но с още по-впечатляващо тегло за времето си - 2040 килограма. Главният инженер начело на проекта е Григорий Васерман, който успява да вкара в колата и някои от частите на ГАЗ-М20.

Васерман обаче прави редица изменения и успява да постигне подсилен таван, подсилен преден панел на каросерията и по-добро окачване благодарение на нови, по-гъвкави пружини. Подът на автомобила също е с подсилени елементи, за да издържа на шофиране през насечени терени, каквито в СССР никак не са малко.

Гумите са 16-инчови с дълбок грайфер, който да не се затруднява през сняг, кал или пясък.

Творението на Васерман получава наименованието ГАЗ-М72 или ГАЗ "Победа".

Както подобава на проект, който е възложен на завода "Горки" лично от Хрушчов, високопроходимият автомобил трябва да бъде тестван, за да докаже своята надеждност, сигурност и комфорт.

Затова през лятото на 1956 г. трима журналисти са натоварени на новата "Победа" на СССР, за да изминат пътя от Москва до Владивосток. Пътят е около 15 хиляди километра и трябва да се признае, че колата се справя доста сносно през цялото време.

От същата година е и снимка на Хрушчов зад волана на ГАЗ-М72, а до него е не кой да е, а Фидел Кастро. Кадърът е направен в момент, в който двамата лидери са извели колата, за да ловуват из съветските гори. По това време автомобилът вече е в серийно производство и надеждите за него са големи.

Отново през 1956 г. се появяват и снимки на колата, затънала в блато, сякаш безпроблемно преминава през това препятствие.

Интериорът на автомобила също намеква за нещо по-луксозно и по-добро от старите модели на ГАЗ.

Седалките са тапицирани с велур, като със същата тапицерия е и вътрешната част на вратите. Таблото е снабдено с четири датчика - за бензин, за вода, за нивото на маслото и за оборотите. Има и нагревател на купето и радио, което прави интериора още по-комфортен.

През 1958 г. обаче серийното производство на ГАЗ-М72 е прекратен, защото колата все пак не се оказва това, което Кремъл очаква.

Първо, теглото ѝ е твърде голямо и понякога в насечените терени автомобилът просто затъва в калта, вместо да я преодолява.

Второ, заради екстрите, които са вложени в колата, тя се оказва твърде скъпа за простолюдието и въпреки че представлява гордост за съветското инженерство, за повечето съветски жители си остава само блян.

Така остава само въпросът дали ГАЗ-М72 е първият кросоувър в света, или има и друг претендент за титлата.

 

Най-четените