Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

След тестовете за алкохол и наркотици зад волана: Тестове за сън и умора

Австралия разработва тестове, които да засичат сънливите шофьори Снимка: iStock
Австралия разработва тестове, които да засичат сънливите шофьори

В България не се води статистика колко от катастрофите стават заради заспиване зад волана.

Въпреки че често чуваме в новините, че за дадено произшествие може да е била виновна липсата на сън, точни данни няма.

За сметка на това в Австралия водят прецизна статистика и според тяхната Агенция за пътна безопасност една от пет катастрофи за 2022 г. е причинена от заспиване на шофьора.

Отново според анализите на агенцията ако водачът е спал под пет часа за последното денонощие, той е потенциално опасен на пътя, точно колкото и пиян шофьор.

Затова от май месец тази година Австралия инвестира сериозни суми в разработката на тестове, които да засичат... сънливите шофьори.

"Трябва да има система, която засича дали водачът е спал достатъчно, защото това може да бъде опасно за околните", категоричен е проф. Стивън Локли. Той е експерт по съня към Харвардския университет и пред "Гардиън" подчертава, че подобен тип тестове вече са крайно наложителни.

Снимка: iStock

Локли допълва, че тестовете ще са полезни и след катастрофа, когато трябва да се установи дали тя не е по вина на водач, седнал да шофира без достатъчно сън.

Професорът обяснява, че в кръвта има пет биомаркера, които могат да докажат дали човек е спал достатъчно в последните 24 часа. Освен това тези биомаркери са с точност до 99%, което би направило готовите тестове невероятно сигурни.

Оптимистичният вариант е такива тестове, с които да разполагат в лаборатории и болнични заведение, да са готови до две години.

Полевите тестове, които ще могат да се използват от пътната полиция и от обикновените хора, ще отнемат повече време.

Проф. Клеър Андерсън от университета "Монаш" в Мелбърн също нарежда умората сред топ три на убийците на пътя след алкохола и превишената скорост. За разлика от алкохола обаче, посочва Андерсън за Men"s Health, умората е далеч по-трудна за измерване.

Тя обаче смята, че с достатъчно финансиране тестовете за умора и недоспиване могат да бъдат разработени в посочения от Локли срок и дори по-къс.

В началото на ноември Андерсън и Локли, както и колегите им, които работят по тези тестове, получиха още един повод за оптимизъм - Великобритания изрази интерес към проекта след анкета към английските шофьори.

Проучването е проведено от шотландската Агенция по пътна безопасност, която изследва умората зад волана. Анкетата е разпространена на цялата територия на Острова и отговорите са обезпокоителни, защото половината от респондентите признават, че поне веднъж са сядали да шофират недоспали.

И от Австралия, и от Великобритания искат ако тестовете докажат своята надеждност, да се използват като доказателство за съдебно преследване.

Дотогава шотландските власти припомнят, че има само един "лек" срещу умората зад волана и това е сънят.

Оттам съветват да не се предоверяваме на методи като пиене на много кафе и слушане на шумна музика в колата, защото те не са стопроцентова гаранция, че ще останем будни.

"Починете си и спасете живот", призовават още от агенцията.

 

Най-четените