Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

ЦГМ показа как ще се ползват новите карти и билети за градския транспорт

Какви са новите билети, как се зареждат и какви алтернативи могат да се използват Снимка: БГНЕС
Какви са новите билети, как се зареждат и какви алтернативи могат да се използват
ЦГМ показа как ще се ползват новите карти и билети за градския транспорт Снимка: БГНЕС
ЦГМ показа как ще се ползват новите карти и билети за градския транспорт Снимка: БГНЕС
ЦГМ показа как ще се ползват новите карти и билети за градския транспорт Снимка: БГНЕС
ЦГМ показа как ще се ползват новите карти и билети за градския транспорт Снимка: БГНЕС
ЦГМ показа как ще се ползват новите карти и билети за градския транспорт Снимка: БГНЕС
ЦГМ показа как ще се ползват новите карти и билети за градския транспорт Снимка: БГНЕС
ЦГМ показа как ще се ползват новите карти и билети за градския транспорт Снимка: БГНЕС

Как ще се използват новите билети и документи за превоз в столичния градски транспорт - от Центъра за градска мобилност (ЦГМ) проведоха специална демонстрация на метростанция "Сердика", която да покаже как се случва това.

От 1 януари в сила влизат новите електронни билети за време "30 плюс" и "60 плюс", нови карти с 24-часова и 72-часова продължителност, както и други различни документи за достъп до столичния градски транспорт.

Хартиените билети отпадат от следващата година, като единствено остават хартиените билетчета за метрото и тези, които шофьорите на автобуси, тролеи и трамваи ще предлагат. Тяхната цена обаче ще бъде по-висока - 2 лв. за билет.

"През лятото от СОС беше приета нова тарифна политика на града, която има за цел да систематизира и организира по по-удобен начин за пътниците превозните документи. Въпреки необходимостта от поскъпване на билетчето, заради скока на цената на енергоносителите, се опитахме да запазим цената и да привличаме нови пътници, а не да ги отблъснем", заяви на брифинг директорът на ЦГМ Димитър Дилчев.

По думите на общинския съветник Зафир Зарков целта е чрез новите превозни документи да се създаде по-голямо удобство за пътниците.

"Основната цел е да представят превозните документи за хората, които най-рядко ползват градския транспорт. Това са билетите с възможност за прекачване. Те са два вида. Първият е билетът "30 плюс" и струва 1,60 лева. Той ще предоставя нова възможност да се прекачвате неограничено в рамките на първите 30 минути в транспортните средства на градския транспорт и след това да довършите своето пътуване, отново неограничено във времето, до края на съответния маршрут", пояснява Зарков.

Той допълва, че вторият билет е "60 плюс", който е аналогичен на първия. В рамките на един час пътниците могат да използват всички транспортни средства на града - метро, трамваи, тролеи и автобуси. Той е на цена от 2,20 лева.

Въпросните билети са електронни, като те могат да се зареждат или в типичната карта за градския транспорт Sofia City Card, или в хартиената карта с чип Ultralight. Цената за издаване на първата е 3 лв. еднократно, а на втората - 80 стотинки. 

Остава опцията за валидиране с банкова карта, като тя автоматично се превръща в билет за 30 минути и дава възможност за прекачване. Ако в рамките на денонощие една и съща карта бъде използвана повече от два пъти, тя автоматично се превръща в 24-часова карта за пътуване от 4 лв., за да не бъдат натоварвани излишно пътниците.

Димитър Дилчев коментира, че новите електронни билети ще бъдат много по-изгодни за пътуващите с градския транспорт в сравнение с досегашните опции за пътуване.

Той напомни, че от 1 януари вече ще е задължително всеки документ за превоз да бъде валидиран, а всеки който не го е направил при качване в превозното средство, ще бъде глобяван с 3 лева.

"В първите няколко седмици ще бъде проявена толерантност към пътниците", увери Дилчев.

Валидирането става с допиране на картата или билета до сините апарати за отчитане. При валиден документ за пътуване, на екрана се показва зелен цвят и надпис, че валидирането е успешно.

Той обясни как стои ситуацията и с обявените наскоро "контрольори под прикритие" в градския транспорт. По думите му те ще се возят без униформа, но при проверка ще представят баджове, с които да се легитимират като служители на Центъра за градска мобилност.

По време на проверката валидаторите ще бъдат блокирани. Ще има и контрольори, оборудвани с камери за видеонаблюдение, които да гарантират сигурност и отчетност.

По отношение на критиките, че контролът в столичния градски транспорт е неефективен и избирателен, Дилчев заяви, че от ЦГМ делят пътниците само на "редовни" и "нередовни".

Той уточни, че съвместно с полицията "проблемните" линии се проверяват все по-често в последните месеци и контролът ще продължи.

Според Зафир Зарков целта на тези промени, които се правят в документите за пътуване с градския транспорт е опит да се запазят цените за обществения транспорт.

Идеята е по този начин да бъдат привличани нови пътници, а не те да се отблъскват.

"Макар и с риск за финансовата система, мисля че постигнахме това", допълни той.

 

Най-четените