Не знаем дали съществува такова нещо като "студен огън", както ни убеждават редица произведения на изкуството, но знаем, че го видяхме на живо при срещата си с Неда Спасова.
Актрисата от хитовите сериали "Братя" и "Откраднат живот" е истинско огън момиче, еманация за словосъчетанието "нежна сила" или обратното. И истински чаровник, който успя да ни убеди, че не е "супер сериозен човек без чувство за хумор" - погрешното виждане на някои хора, което според нея е породен от по-сериозните черти на лицето ѝ.
Че с Неда не е скучно пролича особено ярко в момента, в който с широка усмивка на лице защитаваше правото на личностите от екрана да бъркат в ушите си, когато ги сърби, стига да не е твърде публично.
Макар че за краткото ѝ гостуване в подкаста "Първа страница" така и не я засърбя ухото по време на записа.
Защо ви разказваме това ли? Защото тази великолепна млада дама успя за по-малко от час да разбие някои от най-вкоренилите се в общественото съзнание клишета относно личността на актьора. Като това, че животът на артиста е лъскав и безгрижен.
"Хората са с някакво усещане, че актьорите изкарват луди пари, карат коли, [имат] къщи, имоти... Няма нищо такова", отсича Неда.
Тя е поредният гост на подкаста ни, който посочва тъжните факти - от това, че "актьорската заплата в театрите е малко над минималната" до това, че за актьорите на свободна практика е още по-трудно , а положението е "днес има, утре няма".
За заблудите за професията ѝ, за "случайната" ѝ среща с актьорството, за четенето на класици (и липсата на време за това) и коя е основната разлика между българските и чуждестранните филмови продукции - за всичко това си говорим с Неда Спасова в "Първа страница".
Чуйте епизода на подкаста тук:
Срещата на Неда със сцената наистина може да се нарече случайна. Когато е в шести клас, в родния ѝ град Враца обявяват кастинг за попълване на актьорската трупа към Младежкия дом. Записва се последна, без да има особено желание да се занимава с театър. Как само се обръщат нещата...
В тази трупа прекарва няколко години, после идва и НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов". Момичето, което е проявявало най-малък интерес от всички свои съученици към актьорския занаят, поема по пътя на една солидна кариера на сцена.
"Неведнъж съм казвала, че това, което най-много ме привлича в изкуството, в случая в театъра, е това, че едни хора работят за нещо, което не съществува. Работят да създадат един истински, паралелен, друг свят", разказва Неда за нещото, което все още я държи в професията.
Признава, че до ден-днешен изпитва някакъв вид сценична треска, но с годините я е овладяла и я е канализирала, за да ѝ помага на сцената, да ѝ носи енергия. На мнение е, че е ако нямаш сценична треска, значи не ти пука.
На нея ѝ пука и това бързо е забелязано - за ролята на Варвара Петровна в адаптацията на романа на Достоевски "Бесове" е номинирана за "Аскеер" и "Икар" за дебют.
Покрай театъра започват и ангажиментите във филми и сериали, където Неда получава ценната възможност да показва още повече нюанси в персонажите си и научава още ценни уроци. Например мобилизацията, необходима при снимането на сериал у нас, след това ѝ помага в киното и театъра.
А мобилизация особено в българското кино със сигурност е необходима, защото времето е пари, а пари - както е добре известно - често няма. Налице е нуждата да се снима бързо, без много дубли, което може да се окаже ограничаващо за актьорите, а и за техническия екип.
Неда разказва за впечатлението си от чуждестранна продукция с Лиъм Нийсън, където "супер кратка" сцена е била снимана в продължение на 7 или 8 часа. На всичкото отгоре актьорите не са знаели репликите си.
"Ние в България в повечето ни продукции нямаме това време и наистина трябва много бързо да свършим работата. И от време на време остава усещането "Искам още един дубъл, ама няма време. Щеше да стане по-добре", казва актрисата.
Тя вижда един плюс в това - българските актьори стават "големи машини". И все пак си мечтае екипите на българските продукции да разполагат с повече време и да се радват на липсата на напрежение, която е налице при снимането на чуждестранни филми.
Не само професионалният живот днес обаче е изпълнен с напрежение. Неда признава, че я изтощава това да е активна в социалните мрежи - нещо, което от удоволствие лесно се превръща в работа. Тя обаче не спазва правила за споделяне на снимки и мнения в определени дни и часове. Вместо това се старае да е открита и да дава на хората поглед и към "по-нелепи моменти" от живота си.
Времето, което социалните мрежи изискват от нея, обаче "яде" от времето, което иначе би имала за това да изгледа филм, сериал или да прочете книга (последно е била завладяна от четвъртия сезон на Stranger Things, подобно на много от нас).
През последните години не ѝ остава време да чете достатъчно, освен по работа. Книгите според нея изискват концентрация и посветеност, "вътрешно спокойствие" - все неща, които липсват на много от нас през последните две бурни години.
В разговора ни в "Първа страница" я връщаме назад - към книгите, които е срещнала твърде рано например. Такъв за нея е "Малкият принц" на Екзюпери, който е мразила като ученичка, но е заобичала с времето и го препрочита година след година. Стигаме и до онези заглавия, които са ѝ правили силно впечатление през годините - като "Степният вълк" и "Сидхарта".
Както се досещате, очаква ви един богат на теми и разнообразен разговор, след който ще сте убедени в едно нещо - Неда Спасова не е твърде сериозен човек. И има чувство за хумор.
Ако ви е по-удобно, чуйте гостуването ѝ в "Първа страница" в Spotify:
Този епизод на "Първа страница" достига до вас с подкрепата на Storytel.
Подкастът "Първа страница" е общ проект на Webcafe.bg и "С книги под завивките" и продължава да ви среща с интересни и вдъхновяващи личности от различни сфери, за да ви разкажат те за своите житейски и кариерни пътища, литературни вкусове и всичко друго, за което се сетим да ги попитаме.
Среща с нов гост ви очаква винаги в четвъртък на всеки две седмици, а за да не пропускате епизод, може да се абонирате за подкаста тук: