С възхода на индустрията на електромобилите, графитът се превърна в един от важните минерали, които се използват за производството на батерии, задвижващи новите возила
Сиво-черният минерал представлява до половината от теглото на литиево-йонната батерия и в резултат над половината от глобалното търсене на графит е за автомобилната индустрия.
Но с решението на Китай, който е водещ производител и износител на графит, от октомври миналата година да ограничи износа, това създаде сериозна дупка на пазара.
Сега една компания от Нова Зеландия обаче ще се опита да даде алтернатива за електромобилите от Запада.
Тя ще предложи нова, много по-зелена технология за производство на синтетичен графит от дървени стърготини.
CarbonScape прави "биографит" като нагрява странични продукти от горската промишленост, използвайки процес, наречен термокаталитична графитизация.
При него от дървените стърготини се произвежда въглен, който може да бъде катализиран и пречистен до синтетичен графит.
От компанията посочват, че техният продукт е значително по-устойчив вариант в сравнение с обикновения синтетичен графит. Освен това смятат, че могат да помогнат на Европа да намали зависимостта си от Китай за литиево-йонни батерии.
Към момента минералът може да бъде естествено извлечен от природата или създаден чрез преработка на петролни продукти.
И двата начина обаче водят до сериозно отделяне на въглероден диоксид в атмосферата.
Изпълнителният директор на CarbonScape Иван Уилямс обяснява, че при производството на традиционния синтетичен графит първо се използват за основа изкопаеми горива като каменовъглен катран и петролен кокс, а след това те се преработват при процеси, които отново разчитат на изкопаеми горива.
"Следователно, при този процес се отделя еквивалента на 35 тона въглероден диоксид за всеки тон произведен графит", коментира той пред "Евронюз".
Колкото до добива на естествен графит в природата, той може да нанесе тежки щети върху околната среда и животните. Според Уилямс там също производството на един тон графит има висока екологична цена, еквивалентна на около 15 тона въглеродни емисии.
По думите му биографитът, извлечен чрез термокаталитична графитизация, има далеч по-малък ефект върху природата. При него се използват странични продукти от дърводобив и дървообработка, които иначе с гниенето си биха емитирали около 2,7 тона въглеродни емисии за всеки тон биографит, който се произвежда.
Производството на биографит може да се извършва и в близост до фабрики за батерии, което допълнително намалява емисиите на CO2 чрез съкращаване на веригите за транспорт.
"Тъй като използваме широко достъпна суровина, можем също така да разположим производствени предприятия в близост до производители на батерии и клетки и електромобили, като допълнително повишаваме сигурността на веригата за доставки. Същевременно с това осигуряваме допълнителна икономическа ефективност и ползи за околната среда", казва Уилямс.
От CarbonScape се надяват, че биографитът може да помогне на западните държави да намалят зависимостта си от Китай за производство на батерии за елекромобили.
Според германската онлайн платформа за статистически данни Statista, за 2022 г. Китай е произвел около 5,5 милиона акумулаторни превозни средства. Това е над 50% от глобалното производство на електромобили за тази година.
Не всички обаче са такива оптимисти за биографита на CarbonScape.
Критиците на компанията посочват, че методът ѝ изисква твърде голямо количество дървени стърготини, което го прави не особено рентабилен, колкото в момента са синтетичният и изкопаемият графит.
Според Уилямс обаче, дори да използват само под 5% от всички странични продукти на горската промишленост, които се генерират на годишна база в Европа и Северна Америка, компанията му би могла да произведе толкова графит, че да задоволи половината от общото прогнозирано глобално търсене на графит за батерии до 2030 г.
"Сегашните технологии, за сравнение, са зависими от ограничените ресурси - намаляващи запаси от изкопаеми горива и ограничен брой икономически жизнеспособни графитни мини", коментира бизнесменът и посочва, че по този начин се създава риск за производството на батерии.
През 2023 г. CarbonScape си осигури финансова инжекция от 16,7 млн. евро от финландско-шведската горска фирма Stora Enso и базирания в Хонг Конг производител на батерии Amperex Technology Ltd (ATL).
Инвестицията ще послужи за изграждане на заводи за биографит в Европа и САЩ.
Това идва в критичен момент, когато процъфтяващият пазар на електромобили отбелязва сериозни скокове в търсенето на графит.
Според прогнозите на консултантската фирма Project Blue до 2030 г. светът ще бъде изправен пред глобален дефицит на доставки от 777 000 тона графит.