Каролин Макгинс може би е сред малкото хора по света, които знаят какво е да дадеш лицето си назаем на някого.
В нова документална продукция на HBO нейният нос, очи и устни помагат да се прикрие истинската самоличност на член на ЛГБТ общността в Чечня - доминирана от исляма република, която е част от Руската федерация.
Така Макгинс се превръща в дийпфейк по начин, който малцина са виждали.
В Чечня хората с различна сексуалност са обект на преследвания, включително незаконни арести, мъчения и други форми на насилие. Оцелелите от подобен тормоз не могат да разкрият истинските си лица, затова екипът на "Добре дошли в Чечня" се обръща към технологиите за дийпфейк. Използва се изкуствен интелект, който наслагва лице на доброволец като Макгинс върху лицето на чеченец.
Чеченците остават анонимни без необходимостта лицата им да бъдат замазвани, цензурирани или крити в тъмното. Чрез дийпфейк емоциите на участниците в продукцията остават видими и ясно различими.
Така дийпфейк технологията - термин, който произлиза от форума на Reddit и първоначално се използва за наслагване на лица на популярни звезди върху кадри от порно - започва да се използва по начин, който не е задължително злонамерен.
Точно както във фалшиви видеа с пеещия Илон Мъск или с Обама, който казва да не вярваме на всичко в интернет, и тук лицата на участниците не са напълно реалистични. "Добре дошли в Чечня" предупреждава зрителите си, че "дубльорите" може да изглеждат размазани и неясни. Каролин Маггинс споделя, че да види лицето си по този начин на екрана е доста сюрреалистично преживяване.
Тя описва процеса, при който се прави подробна карта на лицето, за да паснат прецизно очите, устните, челюстта и т.н.
По този начин "Добре дошли в Чечня" става един от добрите примери как да се използва дийпфейк технологията. Тук тя не обижда и уязвява хората, а се опитва да им помогне, да защити правата им и да разкаже ужасяващата им история.
Дийпфейк плаши мнозина, защото се използва за създаването на порно за отмъщение и за фалшиви новини с политически послания, а публиката все по-трудно различава истината от измамата.
Идеята, че технологията може да се използва, за да се снимат хора, които искат да останат анонимни, ще става все по-популярна. За съжаление това прави дебатът около етичността и нуждата от регулации за дийпфейк видеата още по-сложен.
Човекът зад технологиите, използвани в "Добре дошли в Чечня", е експертът по визуални ефекти Райън Лейни, който споделя, че създаването на документалния филм е било подобно на дърпането на конци на марионетки. Той дава пример с веждите и формата на очите, които са като основата на една недовършена скица и около които се изгражда останалата част от облика.
Стъпка по стъпка Лейни успява да създаде "дигитална протеза" на лицето, при която емоциите и движенията са достатъчно реалистични. В основата си дийпфейк технологията променя или размазва чертите на лицето, но не променя факта, че човекът в този момент мига, усмихва се или изглежда натъжен.
Предизвикателство е било обаче да се избегне дискусията доколко реалистични трябва да изглеждат подобни изкуствено създадени образи.
С този въпрос се заема психологът на продукцията - Талия Уетли. Тя изпробва различни степени на дийпфейк подмяна на човешките лица и събира отзиви от фокус групи как възприемат видяното.
В един вариант Уетли показва почти анимационно изглеждащи кадри, които повече напомнят на рисуван филм. Точно тази версия на дийпфейк събира най-негативни отзиви от зрителите.
В друг вариант са запазени очите на оригинално заснетия човек, а останалата част от лицето е насложена чрез изкуствения интелект, но и тук отговорът на публиката не е особено ласкав. Оказва се, че аудиторията не възприема добре подобно хрумване и сякаш човешкият мозък не може да обработи дигитално постигнатата комбинация.
Експертът по визуални ефекти Лейни обаче е категоричен, че оттук нататък ще работи усилено, за да направи дийпфейк технологията по-популярна за благородни цели. Той иска да прикани различни журналисти и артисти да използват изкуствения интелект за разнообразни цели, като например да прикриват лицата на свидетели, чиито показания може да ги поставят в опасност.
Точно такъв е случаят и с "Добре дошли в Чечня".
Документалният филм се рови дълбоко в историята на хомофобията и насилието над хора с различна сексуална ориентация в руската република.
В Чечня от десетилетия се провежда геноцид над ЛГБТ общността, която разказва за кошмарен тормоз, отвличания, задържания, мъчения, изнасилвания и дори убийства и вкарване в своеобразни концентрационни лагери за превъзпитание.
Не е учудващо, че участниците в продукцията с режисьор Дейвид Франс искат да останат анонимни.
В подобни случаи употребата на дийпфейк е напълно оправдана, въпреки че Франс и екипът му се притесняват, че все пак някои от действащите лица са разпознаваеми. Лейни пък допълва, че дори предпочита да не нарича ефектите си дийпфейк, защото терминът се свързва с недобросъвестна употреба на нечие лице, често за да му бъде навредено.
Така или иначе изкуственият интелект е индустрия, която тепърва ще се развива, и можем да очакваме все повече творци да го използват и за благотворителни цели или поне за цели, които не включват порно за отмъщение и лицето на любимата актриса във филм, крайно неподходящ за лица под 18.