Модата е бърза и мимолетна и в това е целият ѝ смисъл.
Тя идва и си отива със смяната на сезоните, старите дрехи се забравят с излизането на новата колекция, а дизайнерите, които успяват да се задържат повече от три десетилетия на модния подиум, могат да се преброят на пръстите на едната ви ръка: Коко Шанел, Ив Сен Лоран, Карл Лагерфелд и Джорджо Армани.
От изброените само Армани е още жив и продължава да стои като емблема за много милиардната си марка.
Той все още създава колекции, държи първенството си на най-богатия човек в модата, а след като Лучано Павароти почина, Армани носи титлата на най-известния жив италианец в света.
"Мисля, че по популярност се конкурирам само с Берлускони", казва дизайнерът шеговито в интервю за Esquire и допълва: "Не мога да понасям Берлускони. Намирам всичко, което прави, за ужасно просташко. Начинът, по който говори, по който се държи и този безкраен парад от жени... страшно е противно".
Изказването е типично за Армани. От края на 70-те, когато взривява модните издания с мъжката си колекция Per Amore, до 90-ия му рожден ден италианецът се слави със своята интровертност, срамежливост и категоричен отказ да коментира каквото и да е за личния си живот.
Дизайнерът често е критикуван, че е затворен и неразговорлив. Интервютата му се превръщат в Голгота, от която трудно излиза интересна история, макар че Армани е живял доста шеметно.
Служил е в армията, бил е на косъм от банкрут, сприятелявал се е с плеяда от знаменитости и маркира модата на 90-те със знаковото си съперничество с Джани Версаче.
В редките си моменти на пълна откровеност обаче Армани е разкривал, че под спокойната му сериозна външност се крие човек с вулканичен нрав.
Дисциплината му е спартанска и настоява за същото от подчинените си, от които изисква да се обръщат към него само със "сеньор Армани".
Дизайнерът е споделял, че дотолкова е свикнал да чува въпросното обръщение, че понякога се бърка и когато говори за себе си, по инерция сам се нарича сеньор Армани.
"Служителите ми се страхуват да не бъдат хванати, че правят нещо погрешно за сеньор Армани, защото мога да бъда жесток", твърди дизайнерът и добавя, че любимата му обида към подопечните е: "Издърпай си топките и ми покажи, че имаш малко смелост".
Вербално насилие и удари под кръста е най-малкото, което някой е очаквал от тиха фигура като Армани, но дизайнерът разполага с доста подобни истории, в които обидите не са предназначени само са служителите му, а и за колегите му.
Преди години, когато го попитаха какво мисли за концептуалната мода на Миуча Прада, дизайнерът я посече, заявявайки, че концептуалните дрехи не правят жените по-красиви.
"Това са дрехи за публика, която не обича модата. Това е много нишова, елитарна и снобска мода. Каквато е и "Прада" - мода за сноби", категорично казва Армани.
За Джани Версаче, с когото водеха естетическа война за женското облекло през 90-те, Армани твърди, че дълбоко го уважава като творец, макар че никога не е харесвал произведенията му.
А що се отнася до историята на някогашното мото, че "Версаче" облича уличниците, а "Армани" - изисканите дами, Джорджо казва, че то е измислено от самия Джани Версаче, който го е раздул през приятелите си в медиите.
"Каза ми го лично, когато бяхме в Рим за някакво модно събитие. Гледахме моделите и той ми каза: "Аз обличам уличници, а ти - изискани дами", припомня си Армани пред The Sunday Times.
Публикуването на изказването му отприщи лютия гняв на Донатела Версаче - сестрата на Джани и настоящ креативен директор на модната къща "Версаче".
През социалните си мрежи дизайнерката заяви, че коментарът на Армани е груб и безвкусен, защото брат ѝ вече не е между живите, за да потвърди думите му.
Донатела сподели и че не за първи път сеньор Армани прави намека, че "Версаче" е марката на леките жени. Препратката за модата на уличниците е правена и малко след убийството на Джани Версаче, но тогава Армани лично е отишъл при Донатела и се е извинил за казаното.
Дизайнерът може да бъде много остър и несъобразителен, опре ли въпросът до мода, а тази склонност през 2015 г. му създаде големи проблеми с ЛГБТ общността.
В свое интервю дизайнерът разкритикува гей мъжете, които се обличат с женски дрехи, и подчерта, че хомосексуалният мъж продължава да е мъж на 100%.
"Не ми харесва, когато хомосексуалността е преекспонирана до крайност. Не ме интересува кой е хомосексуален и кой - не. Това няма нищо общо с мен. Но мъжът трябва да бъде мъж", смята Армани.
По отношение на своята сексуалност обаче дизайнерът пази строго мълчание, често отговаряйки лаконично, че "това са лични неща".
През годините много се е спекулирало, че Армани е гей, но крие сексуалната си ориентация, понеже марката му процъфтява на консервативни пазари като Китай, и признанието, че е хомосексуален, може да удари сериозно финансите му.
А приходите са твърде сладки, за да бъде изпуснати. Според Forbes състоянието на Джорджо Армани се равнява на близо 12 милиарда долара, които идват от дрехите, козметиката му и сътрудничествата с петзвездните японски ресторанти Nobu и дубайската компания за недвижими имота Emaar.
В тон с мистериозната му аура около богатството на дизайнера също е надвиснала неизвестност. Армани още не е обявил публично кой ще наследи модната му империя.
Той е изключително близък с племенницата си Роберта, която нарича своя дъщеря, но не е споделял дали тя ще поеме юздите на бранда след смъртта му.
Другата му племенница Силвана, която е водещ дизайнер на Emporio Armani, също е хвърлила око на трона, но за момента няма знаци, че Джорджо ще ѝ предаде ключа за луксозния си бизнес.
С навършването си на 89 г. дизайнерът даде интервю пред италианския Vanity Fair, в което загатна, че неговата модна марка ще приключи със смъртта му.
Без значение от името, което ще застане на неговото място в "Армани".
"Вчера ми мина мисълта, че влизам в последната глава от живота си, и се разплаках. Опитвам се да бъда по-кротък с амбициите си, защото съм ограничен от времето. [...] Не искам да съм смешен, но не искам да слизам от модната писта. Искам да живея живота, да следя какво се случва и да работя, докато вечността не ме погълне", заявява дизайнерът.