Най-голямото летище на света е толкова голямо, че територията му колкото на някои държави.
Летище "Крал Фахд" в Саудитска Арабия е разположено на невероятната площ от близо 780 кв. км. Това е почти колкото съседен Бахрейн, който се разполага на 786 кв. км.
Мащабът е наистина умопомрачителен. Следващото по размери летище на планетата се намира отново в Саудитска Арабия - "Крал Халид" е с площ от 375 кв. км. Извън тази страна най-голямата аерогара е в Денвър, САЩ - 135 кв. км.
"Хийтроу" във Великобритания е 63 пъти по-малко.
Но още по-впечатляващо е, че това летище почти не се ползва - не и спрямо капацитета си.
Летище "Крал Фахд" е разположено край Дамам - столицата на Източната провинция на Саудитска Арабия. Градът е пети по големина в страната, но провинцията е най-богатият на петрол регион в света.
Летището край него обаче оперира между 120 и 140 полета дневно. През 2024 г. оттам са минали 12 млн. пътници, което е рекордно висок брой. Регистрираните полети също са рекордни - близо 100 000.
Номинално не е малко, но в сравнение с най-натоварените летища е нищожно. Аеропортът в Атланта, САЩ, оперира с над 1000 полета всеки ден, а оттам минават над 100 млн. пътници. Летището в Дубай е поело над 92 млн. пътуващи през 2024 г. През "Хийтроу" са минали над 80 млн. души.
"Крад Фахд" приема пътнически полети от 1999 г. и е проектирано така, че да поеме евентуален сериозен ръст на трафика заради петролната индустрия в района.
Наречено е на крал Фахд ибн Абдул Азис и първоначално е служело като военна база на САЩ за Войната в Персийския залив в началото на 90-те години на миналия век. Това също е сред обясненията за огромния му размер.
Постепенно трафикът през летището расте- в началото на века броят на пътниците е едва 2 млн. годишно - при настоящи 12 млн.
Но дори така "Крал Фахд" е чак на трето място по натовареност в самата Саудитска Арабия, където съоръженията в Рияд и Джеда имат съответно 37 млн. и 49 млн. пътници годишно.
Основният терминал на структурата е на 6 етажа и се разполага на 320 000 кв. м. - което е далеч от най-големите терминали на света.
Летището има и още два терминала - единият ВИП - за кралското семейство и правителствени представители, а другият - за държавната петролна компания "Арамко". Разполага и с две писти.
Има, естествено, и джамия в двора - за 2000 вярващи, както и нещо любопитно - градина за разсад с три парника и открито поле, които зареждат с растения и дървета градините и озеленените райони на летището.
Логично обяснение защо съоръжението е далеч от капацитета си е наличието на другите две големи летища, както и фактът, че и Рияд, и Джеда са далеч по-популярни места от Дамам.
Другата причина е че "Крал Фахд" не е хъб за голяма авиокомпания, която да оперира оттам. Все пак е централа на два лоу-коста - Flynas и Flyadeal, но например националният превозвач Saudia предлага само няколко дестинации.
Така Дамам и летището остават най-вече от значение за петролната индустрия.
Поне засега. Огромното съоръжение е част от плана на Саудитска Арабия "Визия 2030", чиято цел в страната да идват стотици милиони посетители. Ролята на летището в плана е освен като пътнически терминал е и с акцент върху карго и логистичните полети.
В Саудитска Арабия обичат големите инфраструктурни проекти:
Тепърва обаче "Крал Фахд" трябва да развие международните маршрути и връзки с Азия и Европа - в момента основната част от трафика са вътрешни или регионални полети - например с близкия Бахрейн и Дубай.
Маршрутът до Бахрейн е любопитен - летището на страната се намира на едва 76 км от Дамам и полетът е сред най-кратките в света, с продължителност около 45 минути. Това не пречи седмично да има до 28 полета.
Полека-лека целта може и да бъде постигната - предвид, че 2024 г. беше рекордна с 15% ръст на пътниците.