Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Огромното летище, голямо колкото Бахрейн, но с нищожен брой пътници

"Крал Фахд" се намира в Саудитска Арабия Снимка: iStock
"Крал Фахд" се намира в Саудитска Арабия

Най-голямото летище на света е толкова голямо, че територията му колкото на някои държави.

Летище "Крал Фахд" в Саудитска Арабия е разположено на невероятната площ от близо 780 кв. км. Това е почти колкото съседен Бахрейн, който се разполага на 786 кв. км.

Мащабът е наистина умопомрачителен. Следващото по размери летище на планетата се намира отново в Саудитска Арабия - "Крал Халид" е с площ от 375 кв. км. Извън тази страна най-голямата аерогара е в Денвър, САЩ - 135 кв. км.

"Хийтроу" във Великобритания е 63 пъти по-малко.

Но още по-впечатляващо е, че това летище почти не се ползва - не и спрямо капацитета си.

Летище "Крал Фахд" е разположено край Дамам - столицата на Източната провинция на Саудитска Арабия. Градът е пети по големина в страната, но провинцията е най-богатият на петрол регион в света.

Летището край него обаче оперира между 120 и 140 полета дневно. През 2024 г. оттам са минали 12 млн. пътници, което е рекордно висок брой. Регистрираните полети също са рекордни - близо 100 000.

Летището е далеч от капацитета си. Снимка: iStock
Летището е далеч от капацитета си.

Номинално не е малко, но в сравнение с най-натоварените летища е нищожно. Аеропортът в Атланта, САЩ, оперира с над 1000 полета всеки ден, а оттам минават над 100 млн. пътници. Летището в Дубай е поело над 92 млн. пътуващи през 2024 г. През "Хийтроу" са минали над 80 млн. души.

"Крад Фахд" приема пътнически полети от 1999 г. и е проектирано така, че да поеме евентуален сериозен ръст на трафика заради петролната индустрия в района.

Наречено е на крал Фахд ибн Абдул Азис и първоначално е служело като военна база на САЩ за Войната в Персийския залив в началото на 90-те години на миналия век. Това също е сред обясненията за огромния му размер.

Постепенно трафикът през летището расте- в началото на века броят на пътниците е едва 2 млн. годишно - при настоящи 12 млн.

Но дори така "Крал Фахд" е чак на трето място по натовареност в самата Саудитска Арабия, където съоръженията в Рияд и Джеда имат съответно 37 млн. и 49 млн. пътници годишно.

Основният терминал на структурата е на 6 етажа и се разполага на 320 000 кв. м. - което е далеч от най-големите терминали на света.

Летището има и още два терминала - единият ВИП - за кралското семейство и правителствени представители, а другият - за държавната петролна компания "Арамко". Разполага и с две писти.

Летището има и джамия. Снимка: iStock
Летището има и джамия.

Има, естествено, и джамия в двора - за 2000 вярващи, както и нещо любопитно - градина за разсад с три парника и открито поле, които зареждат с растения и дървета градините и озеленените райони на летището.

Логично обяснение защо съоръжението е далеч от капацитета си е наличието на другите две големи летища, както и фактът, че и Рияд, и Джеда са далеч по-популярни места от Дамам.

Другата причина е че "Крал Фахд" не е хъб за голяма авиокомпания, която да оперира оттам. Все пак е централа на два лоу-коста - Flynas и Flyadeal, но например националният превозвач Saudia предлага само няколко дестинации.

Така Дамам и летището остават най-вече от значение за петролната индустрия.

Поне засега. Огромното съоръжение е част от плана на Саудитска Арабия "Визия 2030", чиято цел в страната да идват стотици милиони посетители. Ролята на летището в плана е освен като пътнически терминал е и с акцент върху карго и логистичните полети.

В Саудитска Арабия обичат големите инфраструктурни проекти:

Тепърва обаче "Крал Фахд" трябва да развие международните маршрути и връзки с Азия и Европа - в момента основната част от трафика са вътрешни или регионални полети - например с близкия Бахрейн и Дубай.

Маршрутът до Бахрейн е любопитен - летището на страната се намира на едва 76 км от Дамам и полетът е сред най-кратките в света, с продължителност около 45 минути. Това не пречи седмично да има до 28 полета.

Полека-лека целта може и да бъде постигната - предвид, че 2024 г. беше рекордна с 15% ръст на пътниците.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените