"Като хотел в капсула".
Така описва Сюзан Кар, стюардеса на United Airlines, скритите помещения в самолета, до които никой, дори и пътниците в първа класа, нямат достъп. Неин колега стюард, този път от елитната Emirates, показва в популярно видео в TikTok тези мистериозни места във фюзелажа.
Във видеото виждаме дълга редица от комфортни легла със завеси и собствени телевизори - неща, които някои дори не са предполагали, че съществуват в самолета.
Скритите от очите на обикновените хора помещения са предназначени за отдих на екипажа.
Подобни "тайни" кабини има в по-големите самолети като "Боинг" 787 и "Еърбъс" A350. Те обикновено са разположени над пилотската кабина и до тях се стига по тесни стълби. Най-често помещенията са разделени - едно по-малко за пилотите и едно малко по-просторно за стюардите.
Там изолацията от шум и вибрации е почти перфектна, за да може служителите на авиолиниите да си починат качествено по време на дълги полети. На всеки служител се падат по около 11 кубични метра пространство.
Има и обща зона от около 20 кубични метра, в която пилоти и стюардеси могат да си общуват, както и да се преоблекат зад специални завеси. Леглата пък са постлани с меки матраци, навсякъде има добра вентилация и термостати за контрол на температурата.
Сюзан Кар казва за "Си Ен Ен", че оприличава помещенията не само на японските капсулни хотели, но и малко на магически фокус - всичко интересно се случва, без простосмъртните да го виждат.
Кабините с легла и места за почивка са "маскирани" зад невинно изглеждащи врати, които лесно могат да бъдат сбъркани с тоалетна.
Причината за цялата тази мистериозност са атентатите от 11 септември 2001 г., наложили допълнителни мерки за сигурност, особено за екипажа. Затова и стюардът от Emirates отговаря с категорично "Не" на въпросите могат ли обикновените пасажери да се възползват от помещенията.
Самите пилоти и стюарди имат строга йерархия, според която с приоритет за почивка са по-старшите служители.
По време на почивката си стюардите оставят колегите си да реагират на повиквания от пътници и "изключват" напълно от случващото се долу, в основното помещение. Целта е когато се върнат към задълженията си, да са напълно свежи и готови за реакция, ако се случи нещо непредвидено.
Тайнствеността спомага пасажерите да остават с впечатлението, че всичко по време на полета се случва гладко и без засечки.
Ако някой пътник се опита да отвори вратите към помещенията за почивка, ще открие, че са заключени и бързо ще бъде насочен към тоалетната, ако търси нея. В противен случай ще бъде съпроводен обратно до мястото си.
Обикновено помещенията за отмора и сън се използват от екипажа при полети, които продължават над шест часа. Стандартно 10 процента от времето за полет може да бъде отделено за почивка за стюардите и пилотите.
Някои от тях дори не спят на иначе удобните легла, а предпочитат да четат, слушат музика или само да се излегнат, за да им починат краката, особено стюардесите, които носят токчета.
Колкото до пътниците - екипажът е категоричен, че те никога не усещат, че част от служителите са в почивка, защото обслужването от останалите продължава да бъде безупречно.