Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Най-скъпите концертни сцени, които гълтаха милиони при всяко сглобяване

Най-скъпите концертни сцени, които гълтаха милиони при всяко сглобяване Снимка: Getty Images

Когато си купувате билет за голям концерт, вероятно имате идея откъде искате да гледате случващото се на сцената и кое е предпочитаното за вас място.

Това няма как да не е от значение, защото обичайно шоутата на топ изпълнителите са съпроводени с много визуални атракции и истински спектакъл, който си заслужава не само да се слуша, но и да се наблюдава внимателно.

Най-успешните артисти са тези, които могат да си позволят и най-големи мащаби на своята концертна продукция. Логично, някои от тях неизменно търсят иновации и в облика на самата сцена.

Гигантската и поразяваща със своите възможности сцена може да направи един концерт незабравим - но прави и съответното шоу страшно трудно и скъпо за реализиране.

Най-сложно замислените концертни сцени са свързани с направо безумни разходи за всяко сглобяване и разглобяване, но пък са се превърнали в основа на легендарни турнета, придвижили напред цялата сфера на музикалните представления.

Днес си припомняме кои са най-скъпоструващите сцени, известни до момента в концертната история, както и какво предлагаха на публиката срещу огромните разходи за изграждането им.

5. Лейди Гага, турне Born This Way Ball: 1 млн. долара за сглобяване

През 2012 и 2013 г. Лейди Гага все още беше на върха на поп музиката и изнесе цели 98 концерта като част от своето мащабно турне.

Самата изпълнителка беше изработила скиците, по които беше съставен дизайнът на сцената, а крайният резултат беше една от най-зашеметяващите структури, които ще видите на което и да е турне.

Конструкцията на пет етажа с триизмерен дизайн се въртеше около колосален готически замък.

Тежащият 30 тона замък постави нови стандарти откъм технология на изграждането и гъвкавост, защото отнемаше по-малко от шест часа да бъде сглобен.

Той беше екипиран и с огромно количество LED осветление, а изработването му беше струвало над 2 млн. долара. Преместването му от една локация на друга изискваше използването на 15 влекача.

Лейди Гага се опитваше да провокира по всякакъв начин и концертите ѝ минаваха през пет различни действия, като в едното тя се появяваше от гигантска вагина, в друго висеше от решетка за месо, а в трето яздеше странна конструкция на кон с човешки крака.

Естествено, всички тези части от представлението бяха освен провокативни, също и доста скъпи. Турнето се оказа едно от най-доходоносните с приходи от 181 млн. долара, но дори само зашеметяващата сцена струваше по милион за всяко от представленията.

4. Rolling Stones, турне A Bigger Bang: 1.6 млн. долара за сглобяване

Между 2005 и 2007 г. класическата рок група осъществяваше концертите си на колосална структура, широка 60 метра и висока 25 метра.

Впечатляващи пироефекти, компютърно генерирани изображения и екран в центъра допълваха зрелището, а две 20-метрови сценични кули бяха изградени с балкони за посетителите, готови да платят допълнително за билет.

Сцената тежеше около 30 тона и това я правеше най-масивния подвижен сет, изграждан дотогава. Цели 100 влекача бяха необходими за преместването ѝ, а за сглобяването се грижеха 150 работници.

Нищо чудно, че разходите по всяко сглобяване на сцената в 147-те концерта на Stones възлизаха на 1.6 млн. долара.

3. Мадона, турне Sticky and Sweet: 2 млн. долара на концерт

Мадона е прочута със своята разточителност и постоянен стремеж да изуми публиката.

Така че не бива да се учудваме, че нейното Sticky and Sweet турне струваше 261 млн. долара за реализация, а сцената гълташе по 2 млн. на представление.

Внушителната сценична конструкция беше украсена с две големи блестящи букви "М", покрити с диаманти, и всяка от тях струваше по милион долара.

Певицата изникваше на сцената с "Ролс-Ройс" и пееше на подиума заедно с виртуални версии на Джъстин Тимбърлейк, Бритни Спиърс, Фарел Уилямс и Кание Уест, които се появяваха на масивния екран.

През 2008-2009 г. бяха реализирани 85 концерта от турнето на Мадона (включително един у нас), привлекли над 3.5 млн. фенове.

Финансовият успех беше огромен и с приход от 408.6 млн., това си остава едно от най-успешните солови турнета на която и да е изпълнителка.

2. Роджър Уотърс, турне The Wall: 10 млн. долара за сглобяване

Доста след като вече беше напуснал Pink Floyd, Роджърс Уотърс взе да изнася невероятни спектакли в своето турне с великия албум The Wall.

Представлението даже стигна до България и покори националния стадион "Васил Левски" през 2013 г., а българските фенове се убедиха, че това е много повече от музикален концерт.

Педантично изработеният спектакъл представляваше театрална продукция с променящи се дизайни на сцената, богатство от внушения и послания и, не на последно място, изумителен звук.

60 млн. долара струваше изработването на декорите за спектакъла, а авторите се хвалеха и с най-големия видеоекран, появявал се на сцена - с над 150 метра дължина и 25 метра височина.

По груби изчисления, конструирането на сцената в пълния ѝ вид струваше по 10 млн. на концерт.

Антивоенните послания на Уотърс пък изглеждаха вечно актуални, съчетани с една лична история за отчуждението и разбитите надежди на Пинк - главен герой в сюжета на концептуалния албум The Wall.

Централна за всяко шоу беше изграждащата се стена на сцената, която накрая неизбежно трябваше да рухне.

Изчисляваше се, че дори само превозването на цялата продукция от град на град струва по 200 хил. долара на ден. Но рискът си заслужаваше, защото The Wall се превърна в едно от най-печелившите турнета.

1. U2, турне 360°: 23-31 млн. долара за сглобяване

Доколкото е известно, 360-градусовата сцена на U2 си остава най-напредничавата в технологично отношение концертна конструкция.

Тя е най-голямата в историята и с най-мощна озвучителна система, затова и разходите за нея си остават най-високи.

Между 2009 и 2012 г. U2 направиха 110 концерта под огромната конструкция, позната като "Нокътят" и оприличавана на гигантско паякообразно същество.

Централният пилон достигаше височина от 46 метра, а цялата тежест беше от порядъка на невероятните 200 тона.

Видеостената също беше колосална и изграждането ѝ струваше 1 млн. долара. По сцената работеха 300 души дневно и бюджетът за тях беше по 750 хил. долара всеки ден.

Разходите от 23-31 млн. за всяко изграждане на сцената може да изглеждат неоправдани, но тогава турнето постави рекорд и със своите приходи от 730 млн. стана най-касовото в историята.

По този показател и до днес то остава в топ 3 и беше надминато единствено от прощалното турне на Елтън Джон и от Divide на Ед Шийрън.

 

Най-четените