Пишем този текст, защото темата за тракерите и „пиратството" има много неизговорени гледни точки. Те не са изговорени заради т.нар. "политическа коректност". Това означава следното - добри хора и големи творци произвеждат някакви произведения, а плебсът краде техния честен труд.
Истината е, че "индустрията" - киното и музикалният бизнес, драматично преиграват в търсенето на правата си, като същевременно безогледно отказват да са гъвкави и да адаптират бизнеспрактиките си, нормите на печалба и моделите на продажби към реалностите на 21 век. Темата е направо огромна, затова тук ще изложим няколко прости причини, поради които торент тракерите не трябва да умират.
1. Там може да се намери съдържание, което не е комерсиално, съответно - никой вече не го издава и продава по магазините. Опитайте например да си купите филм като Zabriskie Point. Опитайте да намерите някъде (в магазин, сайт) документални филми или, да кажем, минало състезание от Формула 1. Разбира се, че няма как. От друга страна, авторите на - пак да вземем за пример Zabriskie Point, отдавна са спечелили каквото са могли от този филм, от правата върху музиката, и т.н, похарчили са парите и са забравили какво са си купили с тях.
2. Да приемем, че теглите някой от новите комерсиални проекти, като, например "Gravity". В торент тракерите, заедно с кинопремиерата на такъв филм, ако изобщо се намират копия, те са с твърде ниско качество, за да бъдат вземани на сериозно. Имат малко потребители и повечето от тях така или иначе отиват в киното заради картината, перфектния звук, големия екран,и т.н.
Печалбите на авторите, актьорите и продуцентите са огромни със или без торент тракерите. Бюджетът на "Gravity" се изчислява на 100 000 000 долара (IMDB) и до 31 януари 2014 г. приходите му от киносалоните на САЩ са 264 000 000 долара. Т.е. само от САЩ, само от кината, само за два месеца и половина, печалбата е 164 милиона. Тепърва ще се смятат продажбите от цял свят, тепърва ще се продава на двд и блу-рей, тепърва ще се продава на филмови канали като HBO, и т.н.
3. Както казахме по-горе, в един момент филмът слиза от екраните и се продава като DVD или BluRay диск. Цената на един диск е около 30 евро. Значи от теб се иска да платиш тези (много) пари, в много случаи за котка в чувал, да изгледаш филма веднъж или два пъти и да останеш вкъщи с 200 - 300 грама ненужна пластмаса. Дори и да я изхвърлиш (което се колебаеш да направиш, все пак си платил 30 евро), това остава досаден неразградим отпадък.
4. Да приемем, че теглиш и гледаш нов американски сериал - например Masters of Sex. Сериалът се излъчва в САЩ и от това, че го гледаш в БГ, никой нищо не губи. Потенциално и евентуално губят български телевизионни оператори, които един ден (след няколко години), може би ще го купят и ще го излъчват, продават на рекламодатели и т.н. Тук драмата е голяма, защото трябва да разчиташ на вкуса, сметките и предпочитанията на програмни директори и акуизишън мениджъри, които обаче се ръководят от комерсиалния интерес на медията, за която работят, потенциалната аудитория, нейните вкусове и още много други фактори.
При население в чиито глави оглушително плющи чалга, а бабите подсмърчат на турски сериали, вероятността този филм да се излъчи в България е минимална. Ако това все пак се случи, ще му праснат един дублаж (за да не затрудняват прекомерно зрителите) и ще го съсипят напълно. И тук ви давам пример: Нова ТВ излъчва супер касовия в Англия и Америка сериал Downton Abbey.
Излъчва в момента първи сезон, светът вече чака пети. Постига около 22% дял от аудиторията, или приблизително 320 - 330 хиляди души. В arenabg, първи сезон е изтеглен от около 2000 души, в zamunda - 8100. Сами преценете дали тези числа се отразяват изобщо на аудиторията, да не говорим, че тази която гледа по ТВ, и тази, която тегли от тракерите вероятно нямат никакви допирни точки.
Ще спрем дотук, въпреки че можем да се аргументираме още дълго. И ако балонът на зелената енергия ви се струва голям, този на Холивуд е направо извънземен.