Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Свръхбогатите съсипват климата. Как можем да ги спрем?

"Лесно е - обложете с данъци милионерите", категорични са някои активисти Снимка: iStock
"Лесно е - обложете с данъци милионерите", категорични са някои активисти

Том Круз, Джеки Чан, Джеф Безос, Илон Мъск, Ким Кардашиян - това е само много, много кратък списък на знаменитостите, които притежават частни самолети.

Кайли Дженър - сестрата на Ким Кардашиян - дори пусна в социалните мрежи снимка със своя самолет и този на половинката си Травис Скот, придружен с уж шеговитото: "С моя ли ще летим, или с твоя?". На обикновените хора обаче не им е никак смешно.

Европа и части от Северна Америка бяха сполетени от екстремно сухо и горещо лято, а в момента се справят или с необичайно топла зима, или с ледени бури и невиждани от десетилетия виелици.

Всеки чувства върху себе си отговорността да намали въглеродния си отпечатък, но очевидно звездите смятат, че са изключение.

Имена като Кайли Дженър, Лейди Гага и Тейлър Суифт предприемат кратки полети до дестинации, до които спокойно могат да стигнат и с автомобил, а защо не и с обществен транспорт.

Неслучайно блогърката и климатична активистка Кара Лисет се възмути, че дори и да рециклира абсолютно всички свои дрехи и сама да си оглежда храната до края на живота си, не може да изтрие въглеродния отпечатък, който подобни излишни полети оставят. И въпреки че Лисет не се отказва от екологичния си начин на живот, мнозина го правят.

Те виждат пред очите си как световни лидери отиват на климатичните срещи на върха с частните си самолети, а дори и популярни личности, които твърдят, че работят срещу климатичните изменения, използват частни летателни средства, яхти и свръхмощни замърсяващи коли.

Затова някои не виждат смисъл повече да се стараят да променят навиците си и се връщат към живот, след като мегаяхтата на Роман Абрамович например изхвърля повече въглероден диоксид в атмосферата, отколкото Индия за една година.

Специалистите обаче все още нямат категоричен отговор как може да се промени пагубното поведение на свръхбогатите така, че да не застрашават толкова климата на Земята.

Едно от най-очевидните решения е вдигането на данъците за най-заможната прослойка от обществото, която обикновено допринася и най-много за вредните емисии. Подобни идеи често срещат жестока опозиция и то не само сред богатите, но и сред обикновените хора в култури, в които богатството се боготвори.

По данни на "Дойче Веле" в САЩ едва 20% от данъците около полетите идват от най-богатите потребители. В Европа и Канада процентът е 19.

Именно по тази причина климатичните активисти настояват за промени в облагането при летене и онези, които летят по-често и/или използват частни самолети за целта, да плащат по-високи такси. След това събраните средства могат да отиват в създаване и насърчаване на екологични инициативи.

Проучване на Международния съвет за чист транспорт от октомври 2022-ра показва, че подобно облагане може да допринесе с над 121 млрд. долара само за една година. Според същия анализ така до 2050 г. авиационният транспорт може да стане напълно въглеродно неутрален с набраните средства.

По-крайната мярка е да се забранят изцяло частните самолети, които летят на керосин, и милионерите да се видят принудени да инвестират в по-чиста енергия за придвижване.

Коментар, публикуван в списание Nature още през 2021 г., доказва, че богатите имат сериозна роля в даването на пример като използват електрически превозни средства или си инсталират соларни панели.

Екологичният активист и колумнист към "Гардиън" Джордж Монбио си позволява да е по-краен и в свое есе за изданието пише, че трябва да се наложат свирепи данъци на богатите и по този начин от корен да се елиминира неравенството им с по-бедните жители на Земята.

"Планетата ни може да си позволи човечеството като цяло, но не и ултрабогатите", добавя Монбио. Той припомня, че много пари могат да закупят всичко, включително и достъп до климатичните конференции като COP26, където представителите на по-бедните нации се включват с трудност.

Дори и да стигнат до събитието, делегатите на бедните държави често се оказват изтикани от дискусиите и заместени от лобисти и представители на компаниите за търговия с изкопаеми горива.

По изчисления на Монбио на последната конференция на COP26 в Египет са присъствали 500 лобисти на изкопаеми горива - повече от посланиците на Пакистан, Бангладеш, Филипините и други, взети заедно.

"Лесно е - обложете с данъци богатите", пише още колумнистът. По негово мнение заедно с това трябва да се сложи край на така наречения "данъчен рай" и да се затворят всякакви вратички в закона, чрез които да се избегнат екологичните такси.

Ник Ферис, австралийски колега на Джордж Монбио, смята, че отговорът не е само в крутите данъци за свръхбогатите, но и в насърчаването на филантропията у тях.

Той предлага известните личности да се превърнат в постоянно присъствие на климатичните конференции, където да бъдат насърчавани да инвестират в зелени технологии. Ферис дава като положителен пример актьора Леонардо ди Каприо, който често говори за измененията в климата в речите си и мнозина се вслушват в призивите му.

"Трябва да накараме милиардерите да разберат, че не живеят на различна планета от нашата", категоричен е той.

 

Най-четените