Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Без IKEA, Netflix и западни автомобили - бизнесите, които удариха със санкции Русия

Редица компании поетапно се оттеглят от Руската федерация Снимка: БГНЕС
Редица компании поетапно се оттеглят от Руската федерация

Препълнени колички със сервизи от чаши и чинии, дреболии за дома и чаршафи, както и огромни опашки пред входовете на магазините - това беше гледката пред руските обекти на IKEA, след като стана ясно, че шведската верига затваря за неопределен период от време в Русия.

Компанията има 17 магазина на територията на Руската федерация и затварянето им далеч няма да се отрази само на клиентите.

Решението на IKEA ще засегне 15 хил. служители в магазините, както и още поне толкова доставчици в транспортните фирми, защото, както посочват от "Гардиън", брандът е сред най-големите западни работодатели в Русия.

Само за миналата година шведските магазини в страната са реализирали 1,6 млрд. евро продажби или 4 на сто от общите продажби на дребно.

Огромни опашки и паническо изкупуване на стоки - това са последните часове на IKEA в Русия Снимка: БГНЕС
Огромни опашки и паническо изкупуване на стоки - това са последните часове на IKEA в Русия

Това е поредният бизнес, който затваря вратите си за руснаците.

Те остават и без редица модни брандове, сред които Mango, H&M, Burberry, Nike, Adidas, Marks & Spencer и Asos. Говорител на Asos заявява, че не е "нито практично, нито етично" магазините на марката да продължават да функционират на руска територия.

H&M, които имат общо 150 магазина в Русия, и Mango, които притежават 120 обекта в страната, също обявиха, че прекратяват дейността си до второ нареждане. Nike и Adidas също спират работа, като изрично посочват, че спират и онлайн търговията си с граждани на Руската федерация. Adidas прекратява и партньорството си с Руския футболен съюз.

В официалното изявление на H&M пък се посочва, че всички дрехи и аксесоари, които са били предназначени за руския пазар, но не са били доставени, ще бъдат дарени за благотворителни каузи. Същото ще направят и от Mango и Asos.

Луксозната британска марка дрехи Marks & Spencer, която осигурява работа на 1200 руснаци, ще дари 1,5 млрд. паунда на Украйна и ще изпрати термобельо и палта към страната.

Големите технологични компании също поетапно се оттеглят от Руската федерация.

На 1 март от Apple обявиха, че спират доставките на продуктите си в Русия и повече няма да продават стоките и софтуерните си услуги на руски граждани. Приложенията на държавните медии Russia Today и Sputnik вече не са налични в App Store, а в социалните мрежи и форумите се появиха шеги, че последният iPhone за руснаците ще е този, който държат в ръцете си.

Apple е сред най-предпочитаните технологични брандове в Русия. За 2021 г. в страната са продадени 32 млн. бройки iPhone, а в момента 15 процента от руснаците притежават именно смартфони на Apple.

Netflix също обяви, че прекратява услугите си за руския пазар, а от Meta и Twitter обявиха, че ще се постараят да направят руското пропагандно съдържание на практика невидимо за потребителите си.

Тази мярка вече е в сила, като например обръщенията на руския президент Владимир Путин и на военния министър Сергей Шойгу не могат да бъдат гледани във Facebook и Twitter.

Spotify затваря офисите си в Русия по-малко от две години, след като стартира платформата си за Русия.

Стрийминг услугата налага строги ограничения на излъчването на руски държавни медии извън територията на Руската федерация. Блокаж на руски медии, които са контролирани от Кремъл, налага и YouTube.

Достъпът до западни автомобили също ще става все по-труден за обикновените руснаци. General Motors, които произвеждат Cadillac, Buick, Chevrolet и други, подчертаха, че спират доставките си за Русия "до следващо нареждане".

В официалното изявление на GM се посочва, че компанията следи внимателно ситуацията и ще налага санкции спрямо нея.

Ford спира дeйността си на руска територия, като това ще засегне най-малко 4000 служители в американско-руската фирма Ford Sollers. В допълнение заводите на бранда в Санкт Петербург, Елабуга и Набережие Челни спират работа. Ford ще дари и най-малко 100 хил. долара за благотворителни кампании, насочени към Украйна.

Toyota предприема сходни действия и заявява, че нито ще внася своите автомобили в Русия, нито ще произвежда свои продукти в страната. Примерът последваха и от Volkswagen, които освен това затварят фабриката си в руския град Калуга. За миналата година в Руската федерация са продадени 216 хил. коли, произведени от Volkswagen Group.

Още по-тежък удар идва от Boeing и Airbus, които посочват, че повече няма да поддържат руски самолети.

Двете компании са производители на повече от две трети от самолетите за гражданската авиация на Русия и спирането на поддръжката им ще се отрази сериозно на вътрешните и външните полети.

Санкциите ще спрат и доставката на 37 нови самолета Boeing и 13 самолета Airbus. Питър Уолтър, авиоспециалист и консултант към Международната авиоасоциация, обяснява пред "Ройтерс", че недостигът на части ще доведе и до така наречения "авио-канибализъм" - някои самолети ще бъдат разглобявани за части, за да се запазят други машини във въздуха.

Западни лизингови компании изтеглят и 515 самолета, взети от Русия на изплащане, което допълнително ще затрудни гражданските полети.

"Ройтерс" уточняват, че вече наличните санкции притискат и конкурентните компании да последват примера. Специалистите очакват Samsung да последват примера на Apple, Honda - този на Toyota, а останалите стрийминг услуги - този на Spotify и Netflix.

 

Най-четените