Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Колко ще струва на света задръстването в Суецкия канал

И защо тази криза може да се окаже потенциална причина за недостига на тоалетна хартия Снимка: БГНЕС
И защо тази криза може да се окаже потенциална причина за недостига на тоалетна хартия

Пандемия, войни, конфликти, ужасна 2020 г. и не много по-добро начало на 2021 г. Човек да го е страх да се запита може ли да стане по-зле. Събития от последните дни обаче явно показват, че винаги може.

През тази седмица един от най-важните търговски маршрути в света се запуши, а последствията от това вероятно ще бъдат трайни и особено негативни в икономическо отношение.

Причината е товарният кораб "Ever Given"*, който заседна в Суецкия канал и задръсти целия трафик, а в момента има стотици плавателни съдове, блокирани без възможност да преминат. Според оценките преместването на гигантския контейнеровоз ще отнеме дни, ако не и седмици, а финансовите щети ще бъдат за милиарди.

До този момент те се равняват на 9,6 милиарда долара на ден за последните две денонощия от началото на кризата. Това означава по над 400 милиона загуби на час, които обаче с всяка изминала минута ще продължават да растат.

Сметката е направена от журнала за корабоплаване Lloyd's List. Според оценките на експертите там трафикът на запад струва около 5,1 милиарда долара дневно, докато този на изток - близо 4,5 милиарда. Изчисленията макар и груби, все пак явно показват стойността и значението на текущата ситуация в общия план.

Суецкият канал се явява един от ключовите транспортни маршрути в световния океан - най-краткия морски път между Европа и Източна Азия. През него преминават 30% от общия обем на контейнери и 12% от целия световен търговски трафик на стоки от всякакъв вид - от жизненонеобходими като петрол и храна до консуматорски продукти от ежедневието.

По различни данни между 150 и 200 кораба остават блокирани в едно от най-големите корабни задръствания в историята, а поне още 100 е трябвало да минат по график през маршрута и в момента се налага да заобикалят хиляди километри или чакат на място за развитие.

Сред тях има 24 танкера и близо 13 милиона барела петрол, които не могат да бъдат доставени на време. Още поне 9 плавателни съда превозват петролни продукти и горива, а други 41 са за насипни стоки като жито или цимент.

"Нужни са два дни, за да бъде компенсиран всеки един ден забавяне", твърди пред BBC Алън Баер, президент на логистичната фирма OL USA. "В момента сме в трети ден на кризата, което значи още шест дни наваксване на изоставането".

Снимка: БГНЕС

Към проблемите със забавянето впоследствие се очакват и нови проблеми. В един момент трафикът по Суецкия канал ще се възобнови и всички закъснели кораби ще се изсипят на пристанищата заедно с другите плавателни съдове, които се движат по график. По този начин задръстването в Египет ще се пренесе по пристанищата в цял свят и ще доведе до дългосрочни проблеми в цели индустрии, заради прекъсване на снабдителните вериги.

Така например един от водещите световни производители на целулоза - бразилската компания Suzano - предупреждава за много сериозна криза в своите доставки, която в световен мащаб ще засегне лавинообразно целия производствен процес на основната суровина в продукти като тоалетната хартия.

Всичко това се случва на фона на глобалната криза в световната търговия, причинена от COVID-19 пандемията. Цялостният процес бе засегнат от отмяна на товари, недостиг на контейнери и затруднена работа на пристанищата, чиято дейност бе ограничена от различните противоепидемични мерки.

Петер Бердовски е директор на една от компаниите, които се занимават с опитите "Ever Given" да бъде преместен. Той определя кораба като един "гигантски кит, изхвърлен на плажа".

"Теглото е огромно и трябва да разтоварим част от контейнерите, да източим гориво и вода, да използваме влекачи и да подкопаваме канала", допълва Бердовски.

Проблемът е, че "Ever Given" е наистина голям. Има дължината на четири футболни игрища и се явява един от най-големите контейнеровози в света изобщо с 200 000 тона водоизместимост и капацитет от 20 000 контейнера. И в момента е пълен.

Как и кога ще бъде намерено решение на кризата, никой не може да каже с точност все още.

Това не е първият път, в който Суецкия канал е затворен. През 1956 г. по време на Суецката криза движението е прекъснато, а за втори път това се случва между 1967 и 1975 г., когато Синайският полуостров е окупиран от Израел.

Сегашният проблем обаче може да има много по-дългосрочни последствия заради увеличения търговски обмен между Европа и Азия и глобализирането на световната икономика.

---

* Пояснение: Името на кораба е Ever Given. Името на транспортната компания, чието име е изписано върху него, е Evergreen Marine Corporation.

 

Най-четените