Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Netflix губи потребители и посяга към "голямото табу" - рекламите

От стрийминг платформата обвиняват за загубата войната в Украйна и споделянето на пароли Снимка: Netflix
От стрийминг платформата обвиняват за загубата войната в Украйна и споделянето на пароли

Лошата за Netflix 2022 г. тепърва изглежда, че ще започне да се влошава.

В публикувания от компанията доклад за приходите за първото тримесечие на годината става ясно, че стрийминг платформата е загубила около 200 хил. абонати в сравнение с четвъртото тримесечие на 2021 г., а тенденциите показват, че се очаква да загуби още 2 милиона през текущото второ тримесечие на годината.

А неблагоприятните новини за стрийминг гиганта накараха ръководството на компанията да заговори за нещо, което доскоро беше тоталният антипод на предлаганата от тях услуга - включването на реклами.

Това е първият път от 10 години насам, в който Netflix губи потребители, като до момента платформата постоянно увеличаваше абонираните си потребители на всяко тримесечие.

Последният път, когато компанията загуби абонати, беше през 2011 г., когато сложи край на прехода си от услуга за абонаментно изпращане на DVD по пощата и премина изцяло към стрийминг услуги, вдигайки същевременно с това цените на абонаментните си планове.

Очакваше се стрийминг платформата да добави 2,5 милиона абонати за това тримесечие, но трендът на загуба на потребители се оказва стабилен.

През март 2022 г. - последният месец от първото тримесечие на 2022 г. излязоха някои доста очаквани продукции от Netflix като втория сезон на романтичния сериал "Бриджъртън". Те обаче не успяха да компенсират изоставането на платформата откъм нови потребители. Снимка: Netflix
През март 2022 г. - последният месец от първото тримесечие на 2022 г. излязоха някои доста очаквани продукции от Netflix като втория сезон на романтичния сериал "Бриджъртън". Те обаче не успяха да компенсират изоставането на платформата откъм нови потребители.

Според настоящите данни Netflix вече има 221,6 милиона абонати в световен мащаб, като в доклада се посочва, че техният брой би бил с 500 хил. отгоре, ако не се беше стигнало до изтеглянето от руския пазар заради войната в Украйна. Ръководството на стрийминг гиганта изчислява, че е загубило около 700 хил. абонати заради това си решение.

Печалбата на Netflix за четвъртото тримесечие е в размер на 1,5 млрд. долара, което е спад в сравнение с 1,7 млрд. долара за предходното тримесечие. Въпреки това обаче приходите скачат общо с 9,8% до 7,8 милиарда долара.

В писмото си до инвеститорите компанията заявява, че откакто е започнала стрийминг дейността си през 2007 г., тя "работи с твърдото убеждение, че доставяните в интернет развлечения при поискване ще изместят кабелната телевизия", но все пак в краткосрочен план "ние не увеличаваме приходите толкова бързо, колкото бихме искали".

В съобщението се посочва, че пандемията е "замъглила картината", увеличавайки значително растежа през 2020 г. Така ръководството е повярвало, че по-голямата част от забавянето ни на растежа през 2021 г. се дължи на ситуацията с коронавируса и постепенното ѝ балансиране.

Компанията също така обвинява и редица "макро фактори", които засягат влияят върху цялата бизнес среда в момента - бавен икономически растеж, нарастваща инфлация, геополитическите събития около войната между Русия и Украйна, както и някои продължаващи смущения от COVID пандемията.

Негативният доклад за печалбите на Netflix оказа своето влияние и върху пазара. След предишното падане на акциите на компанията по-рано тази година (над 40% за година), сегашните данни доведоха до нов срив в цената им, която потъна с повече от 22%, приключвайки във вторник в положение от 348,42 долара за акция.

Това се отрази и на преките конкуренти на Netflix, като акциите на един от най-директните конкуренти на стрийминг гиганта - Disney, също отбеляза спад в цената на акциите си с около 5% във вторник вечерта.

Анализаторите са категорични, че Netflix пропускат един голям фактор, когато посочват причините за загубите си - конкуренцията.

Години наред ръководството на компанията обясняваше на инвеститорите си, че всичките ѝ конкуренти просто следват пътя, прокаран от Netflix, не е такъв проблем, като докладите до момента подкрепяха тази теза - за миналата година стрийминг гигантът е увеличил тоталното време, прекарано в платформата от потребители.

Пазарният дял на Netflix на стрийминг пазара според компанията за пазарни измервания Nielsen към февруари 2022 г. Снимка: Nielsen
Пазарният дял на Netflix на стрийминг пазара според компанията за пазарни измервания Nielsen към февруари 2022 г.

И все пак обаче конкуренцията оказва своята роля, като тя изяжда общия дял на Netflix сред потребителите на стрийминг съдържание.

За момента компанията продължава да държи челно място в САЩ с около 6% дял от всички стриймове, следвана от YouTube с 5,7%, но насаждането на нови и нови платформи, всяка от които със собствено съдържание и бореща се за по-голям пазарен дял, няма как да не окаже своето влияние.

Още повече - новите стрийминг услуги не крадат само абонати от Netflix, а и съдържание, което преди е било достъпно на платформата на компанията, слагайки го в собствените си платформи.

Така ако в началото масово студиата даваха на Netflix да ползва старите им филми и сериали, сега развитието на множество отделни платформи, пряко свързани с отделни студиа, означава много по-малко "старо съдържание" за гледане.

Въпросът е, че компанията може да направи твърде малко по този въпрос. Затова тя обръща поглед към един друг проблем, който изглежда е успял да влезе под кожата на ръководството - споделянето на пароли.

Оттам обвиняват възможността да се споделят пароли между членове на различни домакинства като една от причините за по-бавното разрастване.

"В допълнение към нашите 222 милиона плащащи домакинства, ние изчисляваме, че Netflix бива споделян с над 100 милиона допълнителни домакинства, включително над 30 милиона в региона на САЩ и Канада", се казва в писмото на компанията към инвеститорите.

От ръководството на Netflix обясняват, че в момента се тестват различни абонаментни модели за споделяне на пароли, които ще на компанията да монетизира този аспект от услугата и в крайна сметка да увеличи приходите си. В момента оттам са решени да се фокусират върху проблема със споделянето на пароли, който досега е бил неглижиран заради наличния ръст в абонатите.

Един от възможните варианти, които се тестват, е всеки профил извън конкретното плащащо домакинство да се таксува допълнително, но засега от компанията не казват нищо окончателно.

Едно от основните предимства на стрийминг услугите, включително Netflix, винаги е било това, че в тях няма реклами. Ще се промени ли това обаче? Снимка: Pixabay
Едно от основните предимства на стрийминг услугите, включително Netflix, винаги е било това, че в тях няма реклами. Ще се промени ли това обаче?

Може би най-голямата новина в доклада на Netflix беше друго предложено решение за привличане на потребители - бюджетна версия на стрийминг услугата, в което обаче да има реклами.

Главният изпълнителен директор на Netflix Рийд Хейстингс винаги е бил "алергичен" към идеята за реклами на платформата, но във вторник в разговор с анализатори той спомена, че това може да бъде реална възможност в бъдеще.

"Тези, които са следвали Netflix, знаят, че винаги съм бил против комплексността на рекламите и съм голям фен на простотата на абонамента. Но колкото и да съм фен на това, аз съм по-голям фен на потребителския избор", обясни Хейстингс, докато говореше за печалбите на платформата.

"Да се позволи на потребителите, които искат да имат по-ниска цена на услугата и са толерантни към рекламата, да получат това, което искат, има много смисъл", допълни той.

По думите му компанията разглежда този вариант в момента, като идеята е през следващата година-две да бъде взето решение по въпроса.

"Приемете, че сме напълно отворени да предлагаме още по-ниски цени с реклама", допълни Хейстингс.

Пред инвеститорите си от Netflix обещават, че ще подходят към решаването на настоящите проблеми с подобряване на самата услуга, като най-вече ще се работи в посока увеличаване на качеството на продукциите и даване на по-голяма възможност на потребителите да показват какво им харесва.

Така например се мисли за въвеждането на "двоен палец" - начин да се покаже, че даден потребител е харесал наистина дадено шоу и иска да вижда повече подобни програми, а не просто да сигнлизира, че му е допаднало, както беше досега. Подобно нещо би помогнало услугата да стане по-персонализирана.

От компанията със сигурност трябва да акцентират на подобренията в услугата си, ако искат да прекъснат тенденцията на забавяне в разрастването и да запазят големия си дял в общия стрийминг пазар на фона на все по-силните и влиятелни конкуренти като Disney+ и HBO Max.

   

Най-четените