Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

ЕК и ЕП постигнаха споразумение за Пакет "Мобилност"

Камионите ще трябва да се прибират по веднъж на 8 седмици в държавата, в която са регистрирани Снимка: Getty
Камионите ще трябва да се прибират по веднъж на 8 седмици в държавата, в която са регистрирани

Преговарящите от Европейския парламент и Съвета на финландското председателство на ЕС постигнаха временно споразумение за ревизирани правила за командироване на водачи, време за почивка на шофьорите и прилагане на правилата за каботаж, съобщават БНР и Нова телевизия.

Мерките, събрани в т.нар. Пакет "Мобилност"  представляват правила за борба с незаконните практики в европейския транспортен сектор и подобряването на условията на труда на водачите на превозните средства, съобщават от пресцентъра на ЕП.

Текстът, договорен от преговарящите, сега трябва да бъде одобрен от Съвета на ЕС и Европейския парламент. Споразумението касае ревизирани правила за командироване на водачите, периоди за почивка и прилагане на правилата за каботаж.

Според приетите правила водачите на тежкотоварни камиони ще трябва да спят на хотел при пътуване над 45 часа, като хотелът ще се заплаща от работодателя. Освен това всеки шофьор на камион ще трябва да се връща в страната, където е регистрирано превозното му средство, поне веднъж на 4 седмици, независимо къде се намира то. Самите камиони пък ще трябва да се връщат в държавата, в която е регистрирана фирмата, поне веднъж на 8 седмици.

Камионите и микробусите трябва да бъдат оборудвани с т.нар. "умни тахографи", които да отчитат международните операции, първите - до 2025-а, а вторите - до 2026-а година.

Потвърдено е обаче изключването на командироването на транспортните работници от общата директива за командироването.

Хенна Виркунен, финландски представител на Европейската народна партия (ЕНП), смята, че ревизията на правилата е от „решаващо значение за целия сектор“.

„Договорената сделка гарантира лоялна конкуренция, функциониращ единен пазар, пътна безопасност и подобрения условия на труд“, подчертава Виркунен.

Според нея изпълнението и контролът ще се подобряват с въвеждането на интелигентни тахографи.

„Важно допълнение към това е включването на лекотоварни търговски превозни средства, които работят в международен план, в обхвата на настоящия регламент, за да се осигурят равнопоставени условия в сектора на автомобилния транспорт“, добавя още финландският депутат.

Председателят на Транспортната комисия в ЕП Карима Дели (Зелените) коментира, че тези нови постановки ще поставят край на фирмите "пощенски кутии".

"Въпреки натиска на много страни и техните представители в Европейския парламент ние никога не сме се отказвали от каботажа и спечелихме тази битка", коментира Дели.

"След почти три години успяхме да сключим споразумение за силно оспорвания пакет за мобилност. Мисля, че той осигурява балансиран подход за транспортния сектор, като същевременно създава условия за равнопоставеност и ще помогне да се сложи край на социалния дъмпинг чрез установяване на ясна връзка между превозните средства и държавата-членка, където се намира транспортната компания", обяснява Исмаил Ертуг (Германия, Социалисти и демократи), докладчик по предложението относно достъпа до професията на транспорт оператор и пазара на автомобилни превози.

"Преразглеждането на правилата е от решаващо значение за целия сектор. Договорената сделка гарантира лоялна конкуренция, функциониращ единен пазар, пътна безопасност и подобрени условия на труд. Изпълнението и контрола значително ще се подобрят с въвеждането на интелигентни тахографи. Важно допълнение е включването на леки търговски превозни средства, които работят в международен план, в обхвата на настоящия регламент, за да се осигурят равнопоставени условия в сектора на автомобилния транспорт", коментира Хена Виркунен (Финландия), докладчик по предложението за периодите на почивка на водачите.

България е сред страните, които се съпротивляват сериозно срещу предложените промени в пакета "Мобилност", тъй като те ощетяват транспортните компании от Източна Европа финансово. В момента техните услуги са по-предпочитани и в Западана Европа заради по-ниските цени на услугата, която предоставят. Това е така, защото те могат да си позволят да плащат източноевропейски заплати на служителите си и не са ангажирани с по-строги правила за настаняването на шофьорите и т.н.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените