Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Достатъчен е един кадър да разтърси света, трудното е да го откриеш сред многото"

"Достатъчен е един кадър да разтърси света, трудното е да го откриеш сред многото" Снимка: Светлин Йосифов

Светлин Йосифов умее да вижда точния кадър. Тази година ще използва това си умение не само за да снима, а и за да оценява участниците в конкурса за мобилна фотография Huawei XMAGE, отворен както за професионалисти, така и за хоби фотографи.

Светлин е перфектен избор за член на журито - зад гърба си има множество публикувани снимки и награди, включително и за мобилна фотография от Huawei през 2020 и 2021 г.

Ето защо в разговор с него търсим ценните съвети за всички участници в предстоящия конкурс. В същото време научаваме повече и за възможностите на новия Huawei P60 Pro, с който Йосифов е направил красивите кадри в текста.

Светлин е комплексна личност, която препоръчваме на всеки да срещне. Като събеседник с богат житейски опит, успехи във фотографията и любов към екстремните спортове, той може да разкаже много за търсенето на правилния кадър и безкрайните възможности зад камера.

Откриваме го в открито море, докато е на път да улови следващата красота на света:

Снимка: Светлин Йосифов

Как обичаш да се представяш пред публиката? Като почитател на екстремните спортове, фотограф или човек със златно око за красивото?

Хората от моето обкръжение знаят, че не обичам да ме представят с думите "това е страхотен фотограф" или "той е най-добрия", всъщност се сърдя на това. Мога да говоря за пътуванията си с часове, но не и за фотографиите си. Нека снимките ми говорят. Това е достатъчно за мен като награда.

Работя в спортен клуб и вече над 20 години съм заобиколен от най-добрите в екстремните спортове, уиндсърф, уейкборд, сноуборд, ски и др. Имам тонове заснет фото материал, но той ще си остане само за лично ползване на спортния клуб.

Снимка: Светлин Йосифов

Читателите имат възможност да се вдъхновят за предстоящия конкурс Huawei XMAGE от твоите снимки, направени с Huawei P60 Pro. Но как всъщност човек може да заяви участие в конкурса?

За да участвате в българския конкурс на Huawei XMAGE 2023, организиран от "Хуауей Технолоджис България", в Instagram трябва да слагате хаштаг #HUAWEIXmageBg (бел.ред. към снимките си). Темата на конкурса е "Повече светлина в моята история". Срокът е до 15 август.

За тези, които са решили да покажат своите Huawei снимки на света и да участват в глобалния Huawei XMAGE 2023, има два начина.

Първият е през официалния сайт: https://gallery.consumer.huawei.com/. Вторият начин е в Instagram, като използвате хаштаг #HUAWEIXmage и последвате @huaweixmageawards, за да участвате.

Изображенията, които изпращате, трябва да са направени с устройство на Huawei - телефони, таблети или други. Няма значение с кой модел и кога е направена снимката. Трябва да качите файловете (бел.ред. с резолюция) минимум 1000 пиксела по късата страна и максимум размер от 20 MB. Има изисквания за видеата, затова е хубаво да прочетете правилата.

За обработка аз използвам част от вградените функции за редактиране на моя Huawei P60 Pro. След това продължавам с инсталираните Photoshop Express Мobile и Photoshop Мix. Успех на всички!

Снимка: Светлин Йосифов

Голяма част от фотографите, които познаваме, винаги бързат да споделят, че не са професионалисти, макар и на твоя сайт да присъства "Pro" символът. Кога идва преходът към професионализма и какво се променя?

За мен нямат значение титли, звания или броят спечелени награди. Всъщност, признавам си, когато бях млад фотограф това беше от първостепенна важност. Вече не. Преди време спечелих конкурс за професионални фотографи, а не бях такъв. Какъв е изводът? Че не е това нещото, което ме прави професионалист.

За мен е важно постоянството във фотографията. Нивото се поддържа не с показване на всичко, което се заснема. Подборът и работата на компютъра е по-трудната част от снимането. Достатъчен е едни кадър да разтърси света, трудното е да го откриеш сред многото.

Снимка: Светлин Йосифов

Спомняш ли си първата снимка, която си направил, и с какво устройство? Беше ли любов от пръв поглед, или връзката с камерата узряваше постепенно?

Първата ми снимка е направена в Мраморно море на Принцовите острови по време на плаване с ветроходна яхта. Носех подводен лентов фотоапарат Polaroid и само две ролки лента. Лентите свършиха бързо, снимах под вода и не само, и нямах търпение да видя резултата.

След като излязох от тъмната стаичка ме обзе чувството на разочарование и безпомощност от невъзможността да покажа красотата, която съм видял, защото снимките ми бяха провал. Нямаше как да заснема велики моменти - като бурята, в която птиците без страх си почиваха, кацнали на палубата на сантиметри от нас, преди да отлетят отново.

Събрах пари и си купих първия Canon. Да, това си беше любов от пръв поглед и завинаги. Първата ми снимка е наречена "Птици-рибари".

Снимка: Светлин Йосифов

Постигането на толкова много успехи идва с житейски и практически опит, но и с вдъхновение. Кое беше твоето вдъхновение?

Вече над 20 години фотографията е част от моят живот. Моят приключенски дух е основният ми двигател, вътрешният пламък, който ме кара да продължа. Моята страст е да снимам улични портрети и да се опитвам да разбера характера на моя обект. Портретната фотография е най-завладяващият жанр за мен. Въздействието на една снимка идва от емоцията, която тя отразява. Когато гледам снимките си, не виждам лични лишения и превратности, а жив образ на моите безименни герои, които вдъхват душата на образите и носят символа на бита и забравените традиции.

Смятам, че добрата фотография е много повече от моментна снимка или спомен, тя е нещо, което разказва история, достатъчно силна, за да повлияе на света, в който живеем, и да повиши осведомеността.

Снимка: Светлин Йосифов

Очакваше ли, че фотографията ще отвори толкова много врати и ще ти позволи да пътуваш по света? Един поглед към портфолиото ти показва, че имаш повече от 269 наградени снимки от 306 публикувани и е особено, има ли любима снимка, която никога няма да забравиш?

Пътят на фотографа е самотен и труден и може би неблагодарен в повечето случаи, особено за професионалните фотографи. Преди време участвах в една изложба. Идва човек при мен и казва: "Искам да ви стисна ръката за това, че намирате смелост да пътувате, че ни показвате един друг свят, свят на глад, бедност и немотия. Че въпреки трудностите на идеалния ни живот, отделяте време и средства, за да създадете снимки, които можем да покажем на нашите деца, за да разберат как живеят техните връстници по света".

За мен мотивацията не са спечелените титли или първи места, а признанието на обществото, че върша нещо полезно с моето изкуство.

Снимка: Светлин Йосифов

Каква е мисията на един фотограф? С толкова много наградени снимки, спокойно можем да кажем, че си оставил следа и послание към света, но кое е златното правило и към какво трябва да се стреми фотографът?

За мен е много важно да показвам постоянство в опита, който съм натрупал, и постоянство в моя стил на снимане и обработка, в начина на представянето на кадрите си също. По този начин съм разпознаваем. Приятно е името ти да бъде разпознато по улиците на Америка, Англия, Африка, голяма чест е художници да рисуват мои снимки. Това е безценно и е повече от който и да е спечелен конкурс.

Снимка: Светлин Йосифов

Фотографията, както почти всичко друго, започна да се променя с помощта на технологията и софтуера. По-лесно ли е за човек да стане фотограф днес и да прескочи някои от наложените правила?

С напредването на технологиите и усъвършенстване на програмите за обработка фотографите, включително и аз, сме престанали да бъдем искрени спрямо фотографията. В днешно време обработена снимка на бутилка "Кока Кола" може да влезе в музея на изкуствата.

Големият въпрос е: залъгваме ли се, че създаваме изкуство, когато обработваме и променяме цветове, контраст, а понякога и правим колажи?

Производителите на фотоапарати се стремят да създават сензори които да запечатат естествена снимка, еднаква на това, което вижда окото. А ние след това искаме да я променим спрямо нашите фантазии, защото това не ни е достатъчно. Само бъдещето ще даде отговор на този въпрос, но не трябва да забравяме истинската фотография, излязла от тъмната стаичка.

Снимка: Светлин Йосифов

През 2020 г. добавяш още няколко награди в портфолиото си, включително от конкурса Huawei Next Image. Kаква е твоята препоръка за всички участници в Huawei XМAGE?

Конкурса XMAGE на Huawei е достъпен за всеки, независимо дали си добър или начинаещ фотограф. Бих казал, че в днешно време всеки е фотограф. Приемат се голям брой снимки (30 за участник), което отваря големи възможности и повече шансове да спечелите някоя от страхотните награди на Huawei.

Не зная друг конкурс за мобилна фотография, в който да има такъв награден фонд - от най-новите мобилни устройства до 10 000 долара за първо място - наградата за глобалния Huawei XMAGE.

За българския XMAGE на Huawei, където в това издание ще съм в състава на журито, приканвам всеки, който има възможност, да покаже своите снимки, за да има шанс да спечели страхотните награди на Huawei България. Наградата за първо място локалния Xmage е Huawei P60 Pro. 

Снимка: Светлин Йосифов

Мобилната фотография се превърна във фактор във всекидневния живот, а Huawei ни показа, че в джоба си имаме класен хардуер за улавяне на много специални моменти. Това може ли да бъде заплаха за останалите камери в близките 10 години?

Моето мнение е, че вероятно всичко това ще стане по-рано, всъщност този процес е вече във действие. Навсякъде около нас има млади и стари хора, които просто вдигат телефона и готово - снимката след секунди е пред очите на милиони в социалните мрежи. Всичко е достъпно, има автоматични режими и AI обработва снимките.

Както съм казвал и преди, аз съм очарован от камерите на телефоните на Huawei. Tемповете, с които се развиват, са удивителни. В момента снимам с четири модела на Huawei - P30, P40 Pro, Mate 50 Pro и последния флагман P60 Pro. Всички тези модели са с мен по време на път и са монтирани над основния ми фотоапарат. Всичко, което се заснеме от голямата камера, чрез Bluetooth бутон се заснема и от телефона. Последното пътуване беше в Непал и Индия с Mate 50 Pro.

Снимка: Светлин Йосифов

Конкурсите за мобилна фотография вече са факт, но колко далече ще стигнат? Ще видим ли награда "Пулицър" за мобилна фотография?

Не съм сигурен, дали бих искал да спечеля "Пулицър". Това е много тежка награда. Въпреки това, ако съм близо поне малко до такава престижна награда, предпочитам да е с телефоните на Huawei. Факт е, че мобилните устройства са достъпни за всеки, а за добрата снимка няма значение колко е скъп телефона.

Снимка: Светлин Йосифов

Във фотографията често се говори за правилото на третините, златното сечение на Леонардо да Винчи, но има ли и други похвати, които да помогнат за създаването на перфектния кадър?

Аз спазвам няколко основни правила при заснемането. На първо място, трябва да има симетрия в кадрирането. Например ако в центъра е индиански вожд с пера, се стремя задният фон да няма отвличащи внимание обекти. Дори да има такива, те трябва да са отляво и отдясно зад него. На второ място, хоризонтът винаги трябва да е прав. И последно се стремя в снимките да има повече обекти и информация, а ако са кадрирани добре, фотографията разказва своята история.

Снимка: Светлин Йосифов

И за финал - какво още искаш да постигнеш с помощта на обектива, каква е следващата голяма цел?

Моите цели са свързани с местата, които искам да посетя. Планирам да направя пътуване до Папуа Нова Гвинея. А следващата година, живот и здраве, отново Южен Судан. А за фотографията ще се стремя да съм все така актуален със своите портрети. Има толкова много места по света, които искам да посетя, че вероятно няма да ми стигне земното време.

 

Най-четените