Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

New Delta: Как Египет иска да построи над 100 км изкуствена река в пустинята

Проектът цели да облагороди нови площи за земеделие Снимка: БГНЕС
Проектът цели да облагороди нови площи за земеделие

Докато мнозина гледат към Саудитска Арабия и свръхмодерния проект за град в пустинята Неом, в най-гъсто населената арабска държава - Египет - подготвят друг изключително мащабен и амбициозен инфраструктурен проект.

Проектът New Delta, разположен западно от делтата на река Нил до провинция Ел Дабаа, цели да създаде 114 километра изкуствена река, която да облагороди нови райони.

От няколко години насам идеята се превръща в действие, като правителството на президента Абдел Фатах ал-Сиси се надява че с реализирането ѝ ще се спомогне за усвояването на около 2,2 милиона федани земя (един федан се равнява на 4200 квадратни метра) с цел повишаването на продоволствената сигурност на страната.

В проекта за новата изкуствена река на Египет трябва да бъдат изградени 22 километра тръбопровод под земята както и 92 километра от същинското корито на реката.

Идеята е водата да се извлича от подземни източници, да преминава през пречиствателна станция, а след това да тръгва по изграденото речно корито. Водата ще се използва както за напояване на земеделска земя, така и за задоволяване на питейните нужди на новите градски общности.

Предвижда се новата река да бъде заобиколена и от различни индустриални комплекси, като очакванията на властите са, че целият проект ще предостави възможности за работа на повече от 5 милиона души.

Ключовият фокус обаче остава земеделието. Предвижда се на новите облагородени площи Египет да отглежда стратегически култури като пшеница, царевица и зеленчуци.

През януари миналата година египетското правителство лансира проект, наречен Бъдещето на Египет, насочен към развитието на селскостопанско производство, който също цели да даде тласък на производството на храни в страната. 

Макар голяма част от икономиката на северноафриканската държава да е свързана именно със земеделието, властите посочват, че има нужда от подобряване на нивото на производителност. 

Още от зората на цивилизацията регионът да е бил известен като една от житниците на света. Дори в момента земеделският сектор на Египет допринася за 14% от брутния вътрешен продукт на страната, както и 28% от целия пазар на труда в страната.

Извън големите градове, над 50% от работните места са свързани със земеделието.

Сега, според проф. Надер Нурелдийн, специалист по водни ресурси от университета в Кайро, Египет е най-големият вносител на пшеница в света, вторият по големина вносител на царевица и петият по големина вносител на готварско олио.

"Египет също така внася 100% от потреблението на леща, 80% от боба и 32% от захарта, които се използват", допълва той.

По думите на експерта страната има голям проблем с недостига на храни, като подобни проекти, като тези, започнати от правителството, биха могли да помогнат за намаляването на чуждестранния внос с около 1/3.

Според различни оценки собственото производство на храни на Египет покрива едва около 35% от потреблението, докато останалите 65% идват от внос.

На годишна база Египет харчи за внос на храни по около 15 млрд. долара, като надеждите на Сиси и хората от правителството му са, че ситуацията ще се промени в следващите няколко години благодарение новите проекти. 

Затова целта на Сиси и хората му с тези два проекта е да помогнат производството и да засилят собственото производство на Египет.

Кризата покрай коронавируса, а след това и войната в Украйна показаха, че страната е изключително уязвима на подобни големи сътресения на световните пазари, което поставя още по-силно нуждата от самостоятелност за африканската държава. 

До момента, според изказване на президента Сиси от началото на седмицата, строителството на New Delta е завършено на 35% при подземните водопроводи и на 65% по откритата надземна част от коритото.

Очакванията са до края на 2024 г. или най-късно началото на 2025 г. проектът да е навлязъл в следващата си фаза.

 

Най-четените