Може ли изкуственият интелект да вари бира?
Вероятно все още не, но може да предостави учудващо добра рецепта за сваряването на вкусен и пивък лагер.
Това поне доказва експериментът, който пивоварната Cohones и комуникационните експерти от All Channels Communication Group правят със създаването на Fat Robot AI-Generated Lager - първата крафт бира в България, за създаването на която е използван изкуствен интелект.
"Изкуственият интелект генерира абсолютно всичко. Да кажем, на 98% с 2% работа от хуманоидите, които насочваха го какво да направи, задаваха му въпроси и т.н. Рецептата е изцяло генерирана от изкуствения интелект, етикетът е създаден с изкуствен интелект. Това, което направихме ние, е да сварим бирата", коментира основателят на Cohones Brewery Михаил Дурчев по време на представянето на новата бира в Cohones Bar в София.
По думите му все пак това изкуствен интелект да върши и останалата работа на пивоварите все още е твърде скъпо и ненадеждно, за да се прилага на практика.
Генерирането на рецептата е извършено с помощта на езиковия модел Chat GPT-3 на OpenAI, като Дурчев обяснява, че за целта той му е задал предварителни указания - какъв тип бира иска, какъв хмел да се използва, какъв резултат се търси и т.н.
Той споделя, че е избрал Fat Robot да бъде лагер, защото първо открай време е искал да включи лагер бира в портфолиото на пивоварната си, а освен това лагерите имат по-лесни рецепти. В крайна сметка обаче изкуственият интелект създава достатъчно добра рецепта, която Михаил обмисля да вкара сега в редовния си асортимент.
Chat GPT-3 дава и точните указания за изпълнението на рецептата - количества на суровините, температури, време за производство. А пивоварите на Cohones потвърждават, че са следвали стриктно указанията на изкуствения интелект.
Макар Михаил да признава, че човешката работа в изпълнението все още е решаващ фактор, той определя помощта на изкуствения интелект при изготвянето на етикета за бирата като нещо наистина много ценно.
Той обясни, че в работата му на пивовар се е случвало бирата да е готова и сварена, но да не може да се изпраща към магазините, просто защото чака етикет. Затова когато в рамките на два дни има напълно готов етикет за Fat Robot, пивоварът твърди, че за него усещането е било като "малък празник за душата".
В случая етикетът на новата ИИ-генерирана бира е създаден с помощта на платформата DeepAI, която на база на предварително зададени условия чрез думи генерира изображения.
Стилистиката на етикета напомня силно за илюстрациите към научнофантастични разкази и романи от средата на XX век (Златната епоха на научната фантастика) и изобразява бар за роботи.
От All Channels Communication допълват, че освен всичко това, цялата комуникационна стратегия за продукта също е дело на изкуствен интелект, включително написването на прессъобщенията за представянето на бирата.
"Изкуственият интелект непрестанно се усъвършенства, което означава, че предстои да наблюдаваме все по-креативни и визионерски маркетингови кампании, служещи си с тази технология. Лансирането на новата бира на Cohones е само началото на една много интересна ера в комуникациите", коментира Александър Дурчев, главен изпълнителен директор на All Channels Communication.
Крайният резултат от всичко това е интересен експеримент, който говори за това не как изкуственият интелект ще ни измести от работните места или как ще ни завладее и пороби, а за това как, ако изберем да се научим, може да ни помогне в работна среда - да генерира идеи, да прави някои изчисления, да върши досадни задачи и да спестява време и усилия.
Колкото до самата бира, Fat Robot е пивък лагер с лек и ненатрапчив дъх на хмел, не особено силна газираност и плътно тяло.
С други думи - стабилна бира, на която да се насладите след дълъг ден на работа. Точно както би направил блейд рънърът Рик Декарт, след като цял ден е ловил андроиди в радиоактивния, частично изоставен от хората Сан Франциско.