Свят без интернет разплащане, без стрийминг услуги, онлайн резервации, редица марки смартфони, а скоро може би и без интернет - руснаците вече осъзнават какво е да се върнеш години назад и то без машина на времето.
Истината е, че и те, както всички нас, свикнаха да живеят с определени технологични удобства, които обаче едно по едно им биват отнети. И тук говорим за широк набор от стоки - от смартфони, през лицензиран софтуер до поддръжка на гейминг конзоли и техния софтуер.
Последните от този дълъг списък са Sony PlayStation и Nintendo.
Двете компании обявиха, че прекратяват доставките и продажбата на всички свои продукти и софтуер на руска територия. В Русия няма да бъде достъпен и PlayStation Store, откъдето се купуват игрите за конзолите PlayStation, а компанията отменя и премиерата на състезателната игра Gran Turismo 7 в страната.
В същото време от Sony заявиха, че ще дарят 2 млн. долара на Върховната комисия за бежанците към ООН.
Nintendo също спира да доставя стоките си на руския пазар и освен това решава да забави премиерата на новата част на Advance Wars - стратегическа игра на военна тематика. Причината са събитията от последните седмици, в светлината на които представянето на подобно заглавие е меко казано спорно.
In light of recent world events, we have made the decision to delay Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp, which was originally scheduled to release on Nintendo Switch on April 8th. Please stay tuned for updates on a new release date.
— Nintendo of America (@NintendoAmerica) March 9, 2022
CD Projekt, които са автори на игри като The Witcher и Cyberpunk 2077, обявиха изтеглянето си както от Русия, така и от Беларус. Платформата за продажба на техните заглавия също вече няма да е достъпна в Руската федерация. Подобен е ходът и на Epic Games - създателите на Fortnite, както и на Activision Blizzard.
Electronic Arts (EA) не само спират търговията си с руски клиенти, но и забраняват на руски отбори да участват в тяхната FIFA.
Въпреки това чатовете и опциите за комуникация в почти всички игри остават отворени за руски потребители с цел те да си общуват със свои съмишленици по света и евентуално от тях да научават новини за руската инвазия, които държавните медии цензурират.
Поддръжката и продажбата на конзолите Xbox се преустановява, тъй като Microsoft прекратяват както търговията, така и поддръжката на продуктите си. Операциите си в Русия прекратяват и други софтуерни компании като Adobe, Oracle и Cisco.
И докато за обикновения потребител това не е кой знае каква новина, защото най-вероятно ползва пиратски софтуер, то за технологичните компании, настанили се на руска територия, проблемът ще е огромен, защото не могат да си позволят да работят с нелегални програми и операционни системи.
Платените услуги на Google и YouTube, както и огромна част от портфолиото на PlayStore също вече са недостъпни.
Новината дойде на 10 март вечерта, когато Google се присъедини към дългия списък от бизнеси, които малко или много ограничават дейността си в Русия. Такива са и социалните мрежи TikTok и OnlyFans, както и платформата за жилища под наем AirBnb.
По информация на MacRumours, който следи отблизо дейността на Apple, достъпът на притежателите на iPhone в Русия до App Store и iTunes е силно затруднен. В допълнение както Apple, така и един от най-големите им конкуренти от Samsung, обявиха, че повече няма да продават устройствата си в страната.
Разплащателната платформа PayPal пък напълно прекрати операциите си в Руската федерация, при това още в началото на март месец. Парични преводи не могат да се правят и през Xoom - дъщерната фирма на PayPal.
Надеждата на много руснаци беше, че ще разчитат на доставките на джаджи от Китай, тъй като там функционират два от най-големите източни производители на умни устройства - Huawei, които са вече са напълно независими от Google, и Xioami.
От Financial Times обаче посочват, че заради обезценяване на рублата доставките на двата китайски бранда към Русия се свиват все повече.
От изданието уточняват, че за изминалите две седмици продажбите на устройства на Huawei и Xiaomi са паднали двойно, което е голям удар за двете фирми, защото за 2021 г. делът им на руския пазар е 60 на сто.
От Xiaomi подчертават, че няма да спират доставките за Руската федерация, но следят внимателно ситуацията и тепърва ще преценяват каква част от продуктите им да заминава към руските потребители.
Така руснаците остават без редица устройства и услуги, с които са свикнали и които доскоро са приемали за неотменна част от живота си. Едно е сигурно - ако инвазията в Украйна продължи, все повече марки ще налагат санкции и ще ограничават услугите и продажбите си в Русия.
А дори и верни партньори, като тези в Китай, ще намаляват доставките заради все по-ниската платежоспособност на руския клиент.