Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Искате нова кола? Може би ще трябва да изчакате края на войната...

От конфликта в Украйна ще пострадат както компаниите, така и обикновените потребители Снимка: iStock
От конфликта в Украйна ще пострадат както компаниите, така и обикновените потребители

Пандемията вече ни показа, че светът и доставките на стоки са по-свързани, отколкото сме предполагали. Сега обаче войната в Украйна ще го докаже, особено що се отнася до автомобилния пазар.

От една страна западните санкции ще засегнат руските купувачи, които вече нямат достъп до нови автомобили на редица марки, сред които BMW, Mercedes-Benz, Daimler, Volvo, Renault и други. От друга обаче европейското производство на автомобили ще пострада, защото има свои заводи на територията на Русия.

И, не на последно място, Украйна е сред най-големите производители и износители на кабелни системи за автомобили.

Това може сериозно да забави производството на нови коли в световен мащаб, особено след като компаниите избягват да стигат до доставки от Китай, а ефектът ще се усети първоначално от европейските фирми и после - от американските.

Големи фабрики за така необходимите за автомобилите кабелни системи има близо до Лвов и до Краснозвездний. По-малките съоръжения за производство са 38 на брой.

През последните години Украйна се наложи на световния пазар за подобни технологии, защото работната ръка там е по-евтина в сравнение с тази в Европа. Оттам на запад части за коли отиват към Volkswagen, Volvo и Ford, а на изток - към Honda и Toyota. Без необходимите кабели пък не могат да работят най-важните системи в една кола като фарове, предавки, инфотейнмънт и какво ли още не.

Един автомобил на практика не може да функционира без окабеляване Снимка: iStock
Един автомобил на практика не може да функционира без окабеляване

Допреди войната към фабриките заминаваха инвестиции от по 600 млн. долара годишно само от европейските производители. Сега редица компании признават, че ще има забавяне в направата на нови коли.

Пред "Ройтерс" BMW първи посочиха, че вече изпитват недостиг на кабели и допълниха, че са в активни преговори с доставчици от други държави. Въпрос на време е конкурентите им също да се сблъскат с този проблем.

От New York Times уточняват, че вече са затворили няколко фабрики на BMW в Германия, Австрия и Великобритания. Пред изданието Volkswagen заявява, че за неопределен период от време прекратява производството на електрическите си SUV модели от I.D. серията.

За момента производството на ето тези SUV автомобили е прекратено заради липса на части Снимка: Getty Images
За момента производството на ето тези SUV автомобили е прекратено заради липса на части

От Porsche на свой ред обявиха, че засега спират производството на Cayenne.

Русия обаче ще пострада не по-малко заради наложените от Запада санкции. Volkswagen затваря двете си огромни фабрики в Русия, а примера последваха и от Volvo и Hyundai, като последните имат огромно съоръжение близо до Санкт Петербург, от което на година излизат по 230 хил. коли.

Още по-голям удар нанасят от Renault, които имат сътрудничество с АвтоВАЗ. Френската компания отговаря за около 40 на сто от колите, които навлизат на руския пазар, както и за доставката на части за производството на новите модели "Лада".

Сега Русия остава както без автомобили с марките на Renault, така и без части за родното си производство. Фабриката за производство на гуми и пластмасови детайли Continental, която се намира близо до Калуга в Московска област, също затваря врати.

Фабриката на Continental до Калуга затваря врати Снимка: Getty Images
Фабриката на Continental до Калуга затваря врати

Не на последно място, от санкциите ще пострадат и руските купувачи на нови автомобили.

Ако Renault се оттегли окончателно от АвтоВАЗ, това ще означава, че колите с марка "Лада" остават на нивото, на което са в момента, и в тях няма да бъдат вложени повече западни иновации.

От руския пазар се оттеглят от Daimler Truck, които иначе годишно доставят по около 35 хил. камиона, както и редица западни компании като Volkswagen Group, Volvo и Mercedes-Benz. Единствените, които за момента категорично остават в Русия, са китайските автомобилни производители.

Само за 2021 г. в страната са внесени почти 123 хил. китайски коли в сравнение с 43 хил. за 2020 г. Така че ако има един голям печеливш от цялата ситуация, то това най-вероятно ще е именно Пекин.

Останалите потребители - и в Русия, и на запад, които са се насочили към нов автомобил, може би ще трябва да почакат до края на войната.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените