Когато учи "Модерни медии" с профил "Кино и телевизия" в Лондон, камерата на Зорница Жеглова е на фокус за темите, обвързани със защита на животните и околната среда. С филми и фотографии застава срещу тестването върху животни, използването на пух в модата и замърсяването на природата. При прибирането си в България започва да търси продукти, които не вредят и са свободни от пластмаса, но това се оказва трудна задача.
Затова създава онлайн пространството plasticfreelife.bg, където малко по малко събира продукти, необходими в ежедневието на всеки. Там намираме стъклени бутилки за многократна употреба, течна козметика на прах, чорапи, кърпи, четки, сапуни. Единственото, което ѝ е нужно в началото, е решаващата крачка.
"Първата стъпка беше да променя собствените си навици и продуктите, които използвам. Когато дойде пандемията, а и преди това, беше доста трудно да си ги набавям и това се превърна в тежест. Така ми хрумна идеята за Plastic Free Life - общо и лесно достъпно пространство, което вдъхновява и други хора да направят тези промени, купувайки свободни от пластмаса продукти."
В началото Зорница мисли, че вече много хора са наясно с проблемите с климата и пластмасата, но се оказва, че това е само в нейния балон. Извън него не е така и затова с малки стъпки тя насочва вниманието на потребителите в правилната посока.
"Все повече хора започват да обръщат внимание, но в първия момент трябваше да мина няколко крачки назад и да обясня защо продуктите, които предлагам са в полза на природата и самите нас", казва тя.
Според нея има смисъл и от най-малките действия, а всеки един от нас е способен да изисква, защото правилните изисквания вече стигат до ушите на големите компании.
"Много от тях започнаха да използват рециклирана пластмаса за опаковките си, а вече и известен брой козметични компании произвеждат твърди шампоани. Това е резултат от все по-високата осведоменост и условието тези корпорации да са по-устойчиви."
"Зелени заедно"...
е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg
Проблемът, с който потребителите все още се сблъскват, е ценовата и разполагаемата достъпност на свободните от пластмаса продукти. Те са нишови и предлагани на много малко места, а самите производители се изправят срещу конвенционалността и ниските цени. Но с няколко лесни стъпки всеки един от нас може да ги разпознае. Зорница знае, че е трудно да минаваме през ежедневието си 100% свободни от пластмаса, а и това не е крайната ѝ цел.
"Основното, което трябва да се гледа, е опаковката. Ако не можем да избегнем изцяло пластмасовата опаковка, е добре да се стремим тя да е 100% рециклируема или още по-добре - да е направена от вече рециклирани материали", обяснява Зорница.
Отделните съставки пък могат да се сканират с различни приложения, които засичат баркодове. В същото време става все по-лесно да разберем и къде са произведени продуктите, защото по-далечните дестинации говорят, че пътуването до нас отнема повече време, а една от целите ѝ е и климатичната неутралност при транспорта.
"Просто трябва да си задаваме въпроси. Защо някои продукти са толкова по-евтини от други, по-екологични? Това обикновено се свежда до несертифицирани съставки, които не са органични или пък просто са примесени с химии. Една от идеите на сайта беше точно такава - човек да знае, че вече някой е проверил тези неща вместо него."
Когато отваря физическия си магазин през септември месец на изминалата година, Зорница отива в офиса на ПроКредит Банк, за да си поговори със служителите на банката за бъдещето на Plastic Free Life. Харесва ѝ отношението към зелените каузи и устойчивото развитие, а паркингът с възможност за зареждане на електромобили я убеждава в позицията на банката заедно с нейните условията: "Най-добрите, на които съм попадала. Това е много важно за всеки един малък бизнес, който се опитва да стартира и да прави нещо в България."
ПроКредит Банк застава зад гърба на Зорница, която цели да добавя все повече продукти в портфолиото на Plastic Free Life. С тях ще има повече избор за клиентите, които искат да направят промени в своя начин на живот по най-безболезнения за тях път.
"Надявам се да се стимулира и българското производство, за да стане една кръгова икономика и тези неща да си ги произвеждаме тук. Хората трябва да вярват повече в собствените си действия и да знаят, че в крайна сметка всичко започва от самите нас."
---
"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на Кауфланд България, UniCredit Bulbank, Cargotec, RÖFIX, Insaoil, GreenPoint, Toki.bg, Инестбанк, Hitachi Energy.