Стефана Здравкова от eMag: Един математик в онлайн търговията

Webcafe.bg и Visa представят "Истории на успеха" - съвместната рубрика, в която ви срещаме с успешните хора, бизнес и идеи. Успехът - това е визитката, с която свързваме Visa. Един от най-разпознаваемите брандове е символ на успешните хора и специалните привилегии, на които могат да се радват, благодарение на Visa.

Днешният ни събеседник е Стефана Здравкова, директор на eMAG България, един от лидерите в онлайн търговията у нас. Преди това работи като директор продажби за страната на редица производители на електроника като Toshiba, Logitech и BenQ Mobile. Завършила е Софийската математическа гимназия и има магистърска степен по Международни икономически отношения от УНСС.

Как се чувства един математик в онлайн търговията?

Сещате се как децата понякога питат: „За какво ще ми трябват дроби в истинския живот?", докато си пишат домашното по математика. Е, отговорът и за процентите, и за дробите, за цифрите и за математическите модели е: за всичко.

Често не си даваме сметка колко много неща около нас - от светофарите, през рекламите, които виждаме, дори прогнозата за времето, се определят от алгоритми. А онлайн пространството буквално е създадено и функционира благодарение на тях. В този смисъл един математик се чувства изцяло в елемента си в онлайн търговията. Зад крайните услуги в интернет стои огромно количество цифри, разрези, като е предизвикателство да ги комбинираш по начин, който работи, създавайки различни модели.

Какви качества трябва да има един мениджър? Кои части от формулата за управление са константа и кои са променливи?

Всеки на подобна позиция рано или късно се изправя пред въпроса дали да управлява процеси или хора, и това в крайна сметка определя какъв тип мениджър е. Да познаваш компанията, ценностите й, да вярваш във визията й, е важно, за да инвестираш в екипа тези от качествата си, които го правят по-ефективен и мотивиран за работата. Неслучайно едно от най-мащабните изследвания на човешки ресурси в Google, продължило цели 10 години, за да се направи дълбочинен анализ, а не моментна снимка, се нарича проект Oxygen (кислород). Точно това са добрите мениджъри за всяка компания. А формулата за успех, каквито са и изводите от това проучване, е, че всичко започва и свършва с екипа - хора със споделени ценности и визия за компанията, които работят заедно за постигането на целите й.

Как бихте определили средата за онлайн бизнес в България, по какво се различава и си прилича с Румъния и с други европейски държави?

Любопитни и информативни са данните на Euromonitor за ползването на интернет и пазаруването онлайн. Ако вземем Румъния, Унгария и България, част от страните, в които оперира eMag, най-високо е потреблението на интернет в Унгария (93,5%), след това се нареждаме ние с 90,6% и Румъния с 86,5%. В същото време, що се отнася до пазаруването онлайн, в Унгария процентът е 76,5, в Румъния - 65,9%, а в България едва 32,5%. Разликата е голяма и за мен тя представлява огромен потенциал за ръст, който тепърва ще наблюдаваме.

Защо решихте да предложите платформа за продажба на други търговци?

Краткият отговор е: за да имат клиентите по-голям избор, а търговците - по-голям пазар за продуктите си. Разбира се, зад това стои сложна и мащабна логистика и организация, проучвания и анализи. Основната концепция, отнасяща се до потребителите, е т.нар. безкраен рафт (Infinite Shelf) - на практика безкрайното разнообразие от продукти в електронните магазини, които са по-„smart" и по-технологично напреднали от физическите.

Осигуряването на това разнообразие е от ключово значение за нашия бизнес, тъй като релевантните стоки създават търсене, което води до продажби. Търговците в нашия Маркетплейс пък получават възможност да се възползват от ресурса и трафика на платформата ни, както и от достъпа до три големи чужди пазара (Румъния, Унгария и Полша). За модерната търговия онлайн присъствието е задължително, но за дребните и средни доставчици да направят, поддържат, рекламират и развиват свой електронен магазин често е ресурс, който не могат да отделят. И тук именно идва Маркетплейсът на eMag, който им позволява да се фокусират върху основната си дейност, увеличавайки продажбите и пазара си.

Какво повече предлага eMag от другите електронни магазини?

Всичко. Т.нар. клиентско преживяване, тоест „пътуването" на клиента от влизането му в платформата до получаването на неговата поръчка, е по най-добрите стандарти в бранша. Сайтът ни позволява максимално персонализиране и оптимизирано търсене, които високо се ценят от потребителите. В „безкрайния рафт" със стоки понякога е трудно да се ориентираш, затова нашите филтри и интерфейс са специално пригодени максимално да улесняват процеса.

Освен това предлагаме всички възможни начини за плащане, както и много опции за доставка. През лятото започнахме и партньорство с Български пощи, като нашите клиенти получават преференциално обслужване на специално предназначени гишета в клоновата им мрежа. Целта ни е да докажем на практика, че онлайн наистина е по-лесно, включително връщането на продукти.

Сред модерните услуги, които предлагаме, е и споделянето на списък с приятели - при специален повод като рожден ден, сватба и др. можеш да избереш нещата, които си харесаш, и с едно кликване да споделиш списъка във Facebook събитието си.

Каква част от плащанията в eMag са електронни какво би ги увеличило според Вас?

Като цялостна тенденция за пазара, плащанията с карти се увеличават и днес например са с близо 50% повече, отколкото преди две години. Практиката ни показва, че кампании, каквито имаме с Visa, категорично дават добри резултати и този начин на плащане набира популярност и благодарение на тях.

Последното нещо, което си купихте, за да се зарадвате?

Обичам музиката и да пътувам, а когато тези две неща се комбинират, се чувствам най-добре. Взех билети за фестивала Firenze Rocks във Флоренция през следващото лято, където ще свирят The Cure. Имах щастието да ги гледам преди няколко месеца в Хайд парк в Лондон и преживяването беше невероятно, затова нямам търпение да ги видя отново. Друга радостна покупка са билетите за последното турне на сър Елтън Джон догодина.

Да видиш на живо идолите си, хора, чиято музика е била до теб в най-различни лични и важни моменти, е безценно. Готова съм буквално да газя в кал, за да споделя емоцията от концерт на The Rolling Stones; винаги си струва.

Снимки от турнето на The Rolling Stones, 2017 г.

Пари в брой или плащане без кеш? 

Карта, със сигурност. Лесно, бързо и удобно, което е незаменимо. Рядко се замисляме колко много всъщност онлайн и картовите плащания промениха живота ни. Пътуване, пазаруване, забавления - всичко става за секунди, където и да се намираме, а до не чак толкова отдавна отнемаше страшно много време и усилия.

Това, което все още ми липсва у нас, що се отнася до плащанията с карта, е възможността да си разделиш сметката в ресторант, например.

Спомени от концерти

Какво е предимството на кредитните карти според вас? 

Имам Visa Gold от 15 години и със сигурност това ми дава удобството и качеството на живот, които търся. Най-хубавото е, че не спирам да се изненадвам от допълнителните плюсове.

Съвсем наскоро и съвсем случайно например открих, че картодържателите на Visa Gold имат достъп до ВИП салон на софийското летище, напълно оборудван бизнес център, където комфортно да изчакаш полета си. За човек като мен, който пътува постоянно, това е истински подарък. Ето защо сега ще си извадя Visa Platinum, която дава достъп до подобни салони в много европейски летища.

Новините

Най-четените